فرهیختگان الگوهای اسلامی را در داخل و خارج کشور معرفی کنند

تهران- ایرنا- رییس اندیشکده فقه و حقوق مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به الگو بودن حضرت فاطمه (س) گفت: فرهیختگان باید الگوهای اسلامی را هم در داخل و هم در خارج کشور معرفی کنند.

به گزارش روز پنجشنبه دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، آیت‌الله علیدوست در مراسم جشن ولادت حضرت زهرا (س) و دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی با موضوع "حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله الگوی جامع، جهانی و جاودان" که به صورت مجازی برگزار شد، با تبریک ولادت حضرت زهرا (س) و دهه فجر اظهار کرد: در قرآن جریانی دنبال شده است که ما اسم آن را معرفی الگوها می‌گذاریم. در قرآن کریم نه فقط برای مصلحان و صالحان بلکه برای کافران و فاسدان الگوهایی مطرح می‌شود.

وی افزود: وقتی قرآن را رصد می‌کنید، این جریان بیان الگوها را می‌بینیم؛ الگوهای خیر و صلاح یا الگوهای شر. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که الگوهایی که در قرآن به عنوان الگو معرفی می‌شوند، فاقد زمان و مکان هستند.

رئیس اندیشکده حقوق خاطرنشان کرد: قرآن این الگوها را برای زمان و مکان خاصی مشخص نمی‌کند بلکه برای تمام کافران و مومنان در طول تاریخ الگو هستند، در اسلام الگوهای زیادی داریم و الگوها حتی مختص انسان‌ها نیست؛ گاه یک انسان و گاه یک نهاد اثرگذار را شامل می شوند.

علیدوست ادامه داد: شخصیت پیامبر (ص) الگویی برای همه آن چیزی است که نیاز داریم، چرا برخی خود را فرهیخته و سخنگو می‌دانند و وقتی می‌خواهند شخصیت پیامبر (ص) را به عنوان یک الگوی انسانی معرفی کنند که الگو بودن حضرت را زیر سوال ببرند، مباحثی را مطرح می‌کنند که درست نیست.

وی گفت: امیرالمومنین علی (ع) یک الگو است، فاطمه زهرا (س) یک الگو است، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، دعای کمیل و... همه اینها الگویی برای جهان و جهانیان محسوب می‌شود، لازم نیست نهج‌البلاغه را به دست یک مسلمان بدهیم. کافیست فردی به خدا اعتقاد داشته باشد، می‌تواند تمام مباحث آن را درک کند و یک الگویی برای مسیحیت، هندوریسم و... باشد، کافی است انسان معبود خود را بشناسد و از طریق این مباحث به خداوند وصل ‌شود.

علیدوست افزود: نهج‌البلاغه یک اثری از اسلام است که از طریق انسان به دست ما رسیده است، صحیفه سجادیه از اسلام است و امام سجاد (ع) تربیت شده بیت نبوت است و امام سجاد (ع) خالق صحیفه سجادیه است. این دعاها فقط برای مسلمانان و شیعیان نیست، هر انسانی که اهل دعا باشد می‌تواند از آن استفاده کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه بیان کرد: ای کاش مبلغان و گویندگان و سفیران و رایزنان به این نکته توجه کنند، به الگوهایی که از اسلام می‌توانیم برای انسان ها ارائه دهیم، اگر صحیفه به زبان کشور هدف ترجمه شود، می‌بینیم بهترین راه برای تبلیغ نظام و مذهب ما است.

وی یادآور شد: این الگوهای جامع در تمام شئون عالمیان برای همه مکان‌ها جهانی و جاودان است و برای یک قرن و دو قرن نیست، اسلام الگوهایی از جنس انسان و غیرانسان آورده و مختص یک زمان و شأن خاص نیست، یعنی جامع و جهانی است.

رییس اندیشکده فقه و حقوق ادامه داد: حضرت زهرا (س) در عبادت، تعلیم و آموزش و ارتباط با خداوند همواره می‌درخشید، این متضادها گاهی در یک فرد جمع نمی‌شود اما صدیقه طاهره (س) تمام این صفات را با یکدیگر داشت. فاطمه زهرا (س) الگوی جامع برای تمام شئون جهانی، برای تمام مکان‌ها و جاودان برای همه زمان‌ها است. امام کاظم (ع) فرمودند: "فاطمه و لیلة القدر"، دانشگاه اهل بیت (ع) دانشگاه بشریت بود، نه مذهب و نه جنسیت خاصی داشت، فرهیختگان باید مشابهت لیله‌القدر و حضرت فاطمه (س) را کشف و بررسی کنند، ما اعتقاد داریم که سرنوشتمان در شب قدر نوشته می‌شود. امیدواریم نسل ما این الگوها را شناسایی و از آنها استفاده کنند و فرهیختگان هم در داخل و هم در خارج این الگوها را معرفی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha