مقدمات ایجاد سامانه مدیریت ساخت و ساز در استان یزد فراهم شد

یزد - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد از فراهم سازی بسترهای لازم برای راه اندازی سامانه مدیریت ساخت و ساز در آینده نزدیک در استان خبر داد.

به گزارش روز جمعه روابط عمومی استانداری یزد، محسن صادقیان افزود: آیین نامه اجرایی ایجاد بستر یکپارچه ‌ ارائه خدمات مرتبط با اخذ مجوز ساخت و ساز به تصویب هیات وزیران رسیده و ابلاغ شده است که آیین اجرایی آن در راستای ارتقای جایگاه ایران در شاخص صدور مجوزهای ساخت و ساز و تسهیل فرآیندها در این زمینه و با هدف حذف مراجعه حضوری متقاضیان مجوز ساخت به مراجع متعدد، آیین نامه اجرایی نحوه ایجاد بستر یکپارچه،‌ ارائه خدمات مرتبط با اخذ مجوز ساخت و ساز در کشور و تسهیل فرآیندهای مربوطه تدوین شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این آیین نامه ‌همه دستگاه ها مکلفند در پایان هر سال، پوشه الکترونیکی نقشه یو تی ام (UTM) طرح‌ها و حریم های مصوب خود را که در طرح‌های توسعه شهری و روستایی اعمال نشده، از جمله حریم خطوط لوله انتقال گاز، آب و برق، حریم مسیرهای شبکه تار نوری، حریم فرودگاه، حریم راه ها و راه آهن، حریم بناهای تاریخی، حریم حفاظتی - امنیتی ‌را به دبیرخانه کمیسیون ماده (۵) قانون تأسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران اعلام کنند. 

صادقیان تصریح کرد: همچنین باید موارد یاد شده را به  دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران برای انعکاس در نقشه شهری به شهرداری ها اعلام شود تا ملاک عمل شهرداری ها و دهیاری ها قرار گیرد.

وی افزود: همچنین وزارت کشور موظف است با همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ظرف مدت ۶ ماه نسبت به راه اندازی سامانه مدیریت ساخت و ساز اقدام کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: صدور پروانه ساختمانی پس از دریافت شناسه یکتا که توسط این سامانه اختصاص داده خواهد شد، انجام می ‌شود و در این آیین نامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز موظف شد امکان استعلامات برخط صدور پروانه ساختمانی و همگام سازی خروجی سامانه های مذکور را حداکثر ظرف ۶ ماه پس از ابلاغ این آیین نامه فراهم ‌کند و در اختیار وزارت کشور قرار دهد.
صادقیان ادامه داد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دستگاه های اجرایی مشمول استعلام در زمینه صدور پروانه ساختمانی موظفند ظرف ۶ ماه از ابلاغ این آیین نامه، امکان دسترسی ایجاد سامانه برخط در زمینه صدور پروانه ساختمانی را برای شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی فراهم کنند ‌و شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی نیز موظف هستند، ‌همه فرآیندهای دریافت وجوه و عوارض قانونی خود را به گونه ای اصلاح کنند که تمامی پرداخت ها به صورت خودکار و الکترونیک انجام شود.
صادقیان  خاطرنشان کرد:  همچنین سازمان تامین اجتماعی نیز موظف است حداکثر در مدت ۶ ماه پس از ابلاغ این آیین نامه، نسبت به راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیکی برخط حق بیمه کارگران ساختمانی مندرج در «قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی»، اقدام ‌کند.

در استان یزد بخش قابل توجهی از ساخت و سازها خارج از روال تعیین شده از سوی مراجع رسمی انجام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha