به گزارش روز جمعه ایرنا در این نشست که بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، دو طرف با اشاره به نقش کریدور شمال-جنوب در افزایش و سرعت حمل کالا راهکارهای رفع موانع و چگونگی فعال کردن این شاهراه حیاتی را مورد بررسی قرار دادند.
در این نشست که روز پنجشنبه بین مدیران راه آهن ایران و روسیه برگزار شد دو طرف آخرین اقدام های انجام شده برای اجرایی شدن مسیر بین المللی ریلی شمال- جنوب را بررسی کردند.
مقامات تهران و مسکو تاکنون نشست ها و تماس های متعددی برای بررسی و تحقق مسیر ریلی شمال-جنوب کشورهای خود داشته اند و دو طرف بر تسریع در جهت رفع موانع این مسیر مهم بین المللی که برای سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان از اهمیت اقتصادی فراوانی برخوردار است تاکید کرده اند.
کاطم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: مقرر شده است که تا زمان برطرف شدن خلا ریلی در خط آهن رشت - استارا که حدود ۱۷۰ کیلومتر است، مسیر ترکیبی برای حمل کالا اجرایی شود.
وی افزود: بر همین اساس با ابتکاری که در حال اجراست قرار است تا قبل از تکمیل شدن مسیر راه اهن رشت - آستارا به طول ۱۷۰ کیلومتر، این مسیر به شکل ترکیبی راه اندازی شود بدین گونه که در مسیر رشت - آستارا تا زمانی راه اندازی حمل کالا به صورت جاده ای انجام شود و دوباره از آستارا به شکل ریلی این کالاها بتواند تا مقصد نهایی حمل شوند.
براساس توافق انجام شده بین ایران و روسیه قرار است تا زمان تکمیل قطعه رشت-آستارا، ترانزیت و حمل و نقل کالا بصورت ترکیبی، از جمله استفاده از خطوط آهن موحود، مسیر جادهای و حمل و نقل دریایی انجام شود.
مسیر ریلی حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب که از طریق ایران، روسیه و شرق اروپا را به هند و چین متصل می سازد به گفته کارشناسان در صورت تحقق به شکوفایی اقتصادی ایران منجر خواهد شد.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این مسیر ریلی از چین تا هند و هند تا پاکستان و سپس داخل ایران تا رشت ادامه دارد و تنها خلا آن برای اتصال به روسیه و فنلاند در شرق اروپا، قطعه رشت به آستار به طول ۱۷۰ کیلومتر است که هنوز ساخته نشده است.
کریدور ریلی حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب که از طریق ایران، روسیه و شرق اروپا را به هند و چین متصل می سازد به گفته کارشناسان در صورت تحقق به شکوفایی اقتصادی ایران منجر خواهد شد.
نظر شما