حاجی میرزایی:نیازمند پیوند دانش روانشناسی با اهداف تعلیم و تربیت هستیم

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: نیازمند پیوند عمیق و اساسی بین اهداف تعلیم و تربیت همچون مدیریت حدود یک میلیون معلم، بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز و شبکه گسترده آموزش و پرورش با دانش روانشناسی هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، محسن حاجی میرزایی روز شنبه در ششمین همایش بین‌المللی روان‌شناسی مدرسه که به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) در حال برگزاری است، گفت: با بروز کرونا دوگانه‌های مختلفی بین سلامت با آموزش، اقتصاد و .‌.. در کشور شکل گرفت که مدیریت سنجیده این دوگانه‌ها و ایجاد یک تلفیق هوشمندانه بین آن‌ها با سلامت، اکنون یک مأموریت بسیار جدی در کشور است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر مدرسه را در کنار خانواده، اصلی‌ترین کانون تربیت کودکان بدانیم و تغییرات وسیع و عمیق را در مدرسه رقم بزنیم، برای تمامی حوزه‌ها و امور راهگشا خواهند بود.

وی با بیان اینکه روانشناسی بخش تفکیک ناپذیر تعلیم و تربیت است، افزود: همه آنچه در تعلیم و تربیت شکل می گیرد، نمی‌تواند جدا از روانشناسی باشد؛ بنابراین ما نیازمند پیوند عمیق و اساسی بین اهداف تعلیم و تربیت با روانشناسی هستیم.

حاجی میرزایی با اشاره به پویایی فضای آموزشی و مخاطبان در مدارس ادامه داد: این نکته را نباید فراموش کنیم که ما در محیطی که کار می کنیم هم پویایی وجود دارد و هم مخاطبین پویایی داریم. تحقق اهداف تعلیم و تربیت در یک محیط پویا ما را به سمت عمیق تر شدن در درک شرایط سوق می‌دهد؛ هرچه این درک عمیق تر و دقیق تر باشد، مسائل و معضلات در کشور به تبع آن کمتر و تحقق اهداف سریع‌تر خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه یک سیستم بهداشت روانی جامعه است و بیشترین اختلالات روانی در این سن رخ می‌دهد، اظهار داشت: امروزه در نهاد تعلیم و تربیت، طرح‌های بسیاری برای صیانت از دانش آموزان ارائه می‌شود که طرح مراقبت از دانش آموزان یکی از آن‎‎‌ها است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که در مسیر تغییرات، تنها دانش آموز نیست که تغییر می‌کند بلکه روش‌ها، نوع ارتباط و معلمان نیز در این مسیر قرار دارند.

حاجی میرزایی با اشاره به مواجهه غیرمنتظره جهان با کرونا گفت: این ویروس در جهان یک پدیده جهانی و غیرمنتظره بود که همه ابعاد زندگی و به طور خاص نظام آموزشی را تحت تاثیر قرار داد. ما در مواجهه با پدیده کرونا یکسری اثرات آشکار داریم و یکسری تبعات خاموش و پنهان که نگرش به این پدیده نیز در دوسطح است.

وی توضیح داد:‌ یک سطح، سطحی است که این موضوع را امری گذرا می‌بیند که بر اساس آن باید منتظر باشیم تا کرونا تمام شود و شرایط به حالت عادی بازگردد. نگاه دوم این است که کرونا را یک فرصت ویژه برای افزایش تاب آوری، فرصت انتخاب و کسب تجربیات نو در نظر می‌گیرد اما باید توجه کنیم که این فرصت گذرا است اما در کنار همه مصائب شرایطی را ایجاد کرده که ما می‌توانیم ساختارهای سنتی را بشکنیم و به سمت نوآوری حرکت کنیم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر تعادلی جدید در حال شکل‌گیری است، مطرح کرد: با بروز کرونا دوگانه های مختلفی بین سلامت با آموزش، اقتصاد و .‌.. در کشور شکل گرفت که مدیریت سنجیده این دوگانه‌ها و ایجاد یک تلفیق هوشمندانه بین آن‌ها با سلامت، اکنون یک مأموریت بسیار جدی در کشور است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: طی یک سال اخیر و پیدایش ویروس کرونا، نظام آموزشی ما تکان بسیار محکم خورده است. امروز ما آموزش در بحران را مدیریت می‌کنیم و در غیاب آموزش حضوری، به آموزش مجازی روی آورده‌ایم اما هیچ چیز جایگزین آموزش حضوری نیست. ما امروز نیازمند دانش روانشناسی برای حل مسائل کنونی و مدیریت حدود یک میلیون معلم و بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز و شبکه گسترده آموزش و پرورش هستیم که امیدواریم با یک نگاه علمی و بررسی دقیق، بتوان نواقص موجود را برطرف کرد و سبب بهبود مشکلات فعلی در این حوزه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha