زندگی آسان عشایری با اجرای آیین‌نامه جامع ساماندهی محقق می‌شود

تهران- ایرنا- مدیر امور عشایر استان تهران با بیان اینکه زندگی عشایری همواره با سختی‌هایی همراه است اعلام کرد: اجرای کامل آیین‌نامه جامع ساماندهی عشایر، زندگی سخت این جامعه تولید کننده را آسان می‌کند.

هاتف ممیزی روز دوشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: آیین‌نامه ساماندهی عشایر در سال ۸۴ توسط هیات وزیران مصوب شد که در این سال ها در این زمینه اقدامات مناسبی در آسان شدن زندگی عشایری انجام شده است.

وی با بیان تبصره ۲ ماده ۱۱ این آیین‌نامه افزود: ارتقاء دانش فنی و مهارت در جامعه عشایری با ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، صنایع مرتبط با بخش کشاورزی و ایجاد تاسیسات و تجهیز مراکز آموزش و ترویج در مناطق عشایری، ایجاد اشتغال پایدار برای عشایر کوچنده و همچنین اجرای طرح های توسعه زراعت، باغداری و همچنین اجرای طرح های تجهیز منابع آب و خاک در این بخش گنجانده شده که جای کار و تلاش زیادی دارد.

مدیر امور عشایر استان تهران ادامه داد: در این سال های اخیر اجرای سامانه های خورشیدی در مناطق عشایری و همچنین اجرای طرح پرواربندی دام موجب تسهیل در رونق و ارتقای سطح زندگی عشایری شده و برای اینکه این برنامه ها بخوبی در مناطق عشایری عملیاتی شود همکاری دستگاه های وابسته را می طلبد.

به گفته وی، در استان تهران ۲ هزار و ۶۰۰ خانور ثابت و ۵۰۰ خانوار میهمان عشایری مشغول زندگی و در امر تولید محصولات دامی و لبنی فعال هستند که این جامعه تولید کننده با داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک از عمده ترین تولید کنندگان گوشت قرمز در این استان هستند.

ممیزی خاطرنشان کرد: در آیین نامه ساماندهی جامعه عشایری جامعه عشایری سه ویژگی اتکای معاش به دامداری، شیوه زندگی مبتنی بر کوچ و همچنین ساخت اجتماعی قبیله ای باید داشته باشند که در جامعه عشایری استان تهران این ویژگی ها وجود دارد.

وی یادآور شد: بر اساس تدوین اسناد بالادستی و برنامه راهبردی ابلاغی سازمان امور عشایر ایران طرح های شناسایی و پلاک گذاری دام عشایر به منظور تدقیق اطلاعات و آمار دام عشایر و نیز صدور کارت شناسایی برای عشایر این استان در دستور کار قرار دارد.

مدیر امور عشایر استان تهران اظهار داشت: با عنایت به تهیه و تنظیم سند توسعه استان در برنامه ششم توسعه اجرای فعالیت های ذیل برنامه ساماندهی عشایر شامل نگهداری راه، تامین آب شرب بهداشتی، توسعه سامانه های خورشیدی، توزیع سوخت فسیلی از برنامه های اجرایی این مجموعه در سالجاری است.

به گزارش ایرنا، استان تهران با داشتن حدود ۳ هزار خانوار عشایری از تامین کنندگان عمده گوشت قرمز در استان تهران هستند و در راستای افزایش تولید و کاهش مشکلات آنان خدمات رسانی به این جامعه تولید کننده باید با جدیت دنبال شود.

عشایر این استان با قدمتی ۴۰۰ ساله، از ۴ ایل و ۲۷ طایفه تشکیل شده اند که عمده تولیدات عشایر این استان در تولید گوشت قرمز و محصولاتی همچون شیر و پنیر خلاصه می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha