۲۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۲۱
کد خبر: 84231187
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روابط دوجانبه و چالش‌های جهانی محور رایزنی کامالا هریس و مکرون

تهران-ایرنا- معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و رئیس‌جمهوری فرانسه، در یک تماس تلفنی ضمن تاکید بر تقویت روابط دوجانبه، درباره چالش های جهانی همچون مقابله با شیوع کرونا و اوضاع خاورمیانه و افریقا رایزنی کردند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، به نظر می رسد که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا  از" کامالا هریس" معاون خود خواسته نقش کلیدی در اجرای برنامه های سیاسی و یکسری سیاست‌هایش ایفا کند.

 تماس تلفنی هریس با رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین نشان می دهد که هریس در اجرای سیاست خارجی دولت بایدن نیز ایفای نقش می کند؛ حوزه ای که وی در مقایسه با بایدن در آن از تجربه کمتری برخوردار بوده است.

دفتر هریس طی بیانیه ای عنوان کرد: معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و رئیس‌جمهوری فرانسه بر لزوم ایجاد روابط نزدیکتر میان واشنگتن-پاریس و همکاری های چندجانبه تاکید کردند. دو طرف همچنین در مورد همکاری ها در حوزهایی همچون مقابله با شیوع کرونا، تغییرات آب و هوایی و حمایت از دمکراسی تبادل نطر کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: هریس و مکرون در ادامه در مورد برخی چالش های جهانی از جمله اوضاع خاورمیانه و آفریقا نیز رایزنی کرده و بر لزوم مقابله با آنها تاکید داشتند.

 تماس هریس با مکرون در حالی انجام شد که معاون رئیس‌جمهوری آمریکا اوایل ماه جاری میلادی نیز با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در اولین تماسش با یک رهبر خارجی گفت و گو کرده بود.

دولت جدید آمریکا بارها به این مسئله اشاره کرده است که به دنبال ایجاد تعامل جدید با هم پیمانان واشنگتن و نهادهای جهانی پس از سیاست "اول آمریکا" طی دوران دونالد ترامپ است.

سیاست های ترامپ طی چهار سال گذشته، مانند خارج کردن آمریکا از یکسری نهادهای مهم بین المللی همچون سازمان جهانی بهداشت و توافق آب و هوایی پاریس انتقادهای گسترده جهانی را  به دنبال داشت.

بایدن نیز  با تازگی در تماس تلفنی با مکرون و ترودو ، در مورد روابط دوجانبه و چالش های بین المللی رایزنی کرد.

بایدن و مکرون اوایل بهمن درباره تقویت روابط فرا آتلانتیک از طریق ناتو و مشارکت ایالات متحده با اتحادیه اروپا و برنامه هسته ای ایران گفت وگو کردند. بایدن بر تعهد خود برای تقویت روابط براساس پیمان ترنس آتلانتیک از طریق ناتو و مشارکت ایالات متحده با اتحادیه اروپا تأکید کرد.

رییسان  جمهور آمریکا و فرانسه همچنین در مورد نیاز به هماهنگی نزدیک از طریق سازمان های چند جانبه در مقابله با چالش های مشترک مانند تغییر آب و هوا، بیماری کووید ۱۹ و بهبود اقتصاد جهانی توافق کردند. آنها همچنین موافقت کردند که در اولویت های مشترک سیاست خارجی از جمله چین، خاورمیانه، روسیه و منطقه ساحل آفریقای غربی با هم همکاری کنند.

مکرون و بایدن همچنین امیدوارند که بازگشت ایالات متحده به توافقنامه پاریس مرحله جدیدی از اقدامات را بگشاید تا جامعه بین المللی به تعهدات خود عمل کند. آنها علاوه براین به همگرایی و تمایل خود برای همکاری با یکدیگر در مورد صلح و ثبات در خاورمیانه به ویژه در مورد مسئله هسته ای ایران و وضعیت لبنان اشاره کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha