ضرورت تشکیل سازمان صنفی نظام معلمی به عنوان نماینده واقعی فرهنگیان

تهران-ایرنا- نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تشکیل فوری سازمان صنفی نظام معلمی را ضروری دانست و تاکید کرد: تشکیل سازمانی صرفا صنفی و غیرسیاسی نظام معلمی به عنوان نماینده واقعی فرهنگیان همانند بسیاری از سازمان های نظام صنفی مشابه در سایر حوزه ها به جهت داشتن جایگاه قانونی، بسیار ضروری است.

میرحمایت میرزاده سخنگوی پیشین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روز سه شنبه در یادداشتی از محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش خواست همزمان با پیگیری بودجه سال آینده این وزارتخانه، وحدت نظر و تقریب نگرشی تمام دست اندرکاران مربوط درمورد رتبه بندی معلمان ایجاد شود و با رفع ابهامات و عملیاتی کردن و صدور احکام معلمان و تعیین جایگاه افراد،  تحولی اساسی درآموزش وپرورش صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: فضای مجازی فرصتی بس به جا و شایسته برای مشارکت دادن فرهنگیان شاغل و بازنشسته در تمامی زمینه ها اعم از برنامه ریزی و تصمیم گیری است.

متن این یادداشت خطاب وزیر آموزش و پرورش به این شرح است: در آستانه سال۱۴۰۰و شروع قرن جدید به  برخی از دغدغه های فکری  همکاران فرهنگی که در ذیل به استحضار حضرت عالی می رساند، بذل توجه فرموده و عنایت ویژه تان را از همکاران فهیم و فرهیخته و صد البته صبور تان مضایقه و دریغ نفرمایید. پیشاپیش از حسن نظر جنابعالی صمیمانه  قدردانم.
 ۱. ضرورت تشکیل فوری سازمان صنفی نظام معلمی:
همچنان که مستحضرید فضای مجازی فرصتی بس بجا و شایسته برای مشارکت دادن همکاران شاغل و بازنشسته در تمامی زمینه ها اعم از برنامه ریزی، تصمیم گیری و... بوده و بستری بسیار مناسب برای تعامل میان آن وزارت خانه وزین و همکاران فهیم است. که  در صورت عدم مدیریت صحیح، هرروز به طرق مختلف و  پراکنده وسازمان دهی نشده، به نمایندگان مجلس وبرخی ازمدیران کشور پیام ها و درخواستهایی  ارسال  می شود که در بسیاری از موارد به دلیل عدم بازخورد وپی گیری،   موجب دلسردی فرهنگیان عزیز و ایجاد شائبه بی توجهی به درخواست های مسلم شان می شود.  

همچنین  به دلیل شناسنامه دارنبودن  ونامشخص بودن متولی این نوع پیام ها وفراخوان ها، امکان تبادل نظر با نمایندگان واقعی این عزیزان وترتیب اثردادن به خواست انها محقق نمی شود. هر چند تلاش ها و  فعالیت های شبانه روزی برخی افراد وگروهها درفضای مجازی وحقیقی که انصافا جهت پی گیری مطالبات عزیزان شاغل وبازنشسته از هیچ کوششی دریغ ننموده وباتحمل مشکلات و صرف هزینه های شخصی توانستند  کاری کنند کارستان،   ستودنی وشایسته قدردانی است اما بااین وصف تشکیل سازمانی صرفاصنفی و  غیرسیاسی نظام معلمی به عنوان نماینده واقعی فرهنگیان همانند بسیاری ازسازمان های نظام صنفی مشابه درسایرحوزه ها به جهت داشتن جایگاه قانونی، بسیار ضروری می باشد.  شایان ذکراست طرح تشکیل این سازمان درمجلس دهم مطرح گردیده و متاسفانه ناتمام مانده که با عنایت آن جناب ازطریق کمیسیون  محترم آموزش مجلس یازدهم ویادرقالب لایحه می تواند مورد پی گیری وان شاالله تصویب  قرارگیرد.

۲ . ضرورت اجرای  رتبه بندی معلمان جهت مشخص کردن اعتبار واقعی موردن یاز:
 اجرای طرح رتبه بندی معلمان عزیز باتوجه به اسناد ودستور کار وزارت، دولت و مجلس و دغدغه وانتظارات ایجادشده و ابهامات  فراوان موجود و تجربه مشکلات متعدد اجرا درموارد مشابه، متاسفانه به روال پیگیری های سنتی بدون آمار و ارقام دقیق، صرفا معطوف می شود به افزایش اعتبار وب س. درحالی که به فرض تامین کامل اعتباردرخواستی، نامشخص بودن این طرح و نحوه ی اجرای آن، مشکل عمده و اساسی بوده که  خیلی ازفرهنگیان و حتی دست اندرکاران، نمی دانند این طرح به طور کلی چیست و چگونه اجرا خواهد شد و  به چه کسانی در چه شرایطی  تعلق خواهد گرفت  و چه ارتباطی بین رتبه وسازماندهی و تعیین جایگاه شغلی وانتصاب خواهدبود.

لذا استدعا دارد همزمان باپیگیری بودجه، وحدت نظرو تقریب نگرشی  درمیان تمام دست اندرکاران مربوط درمورد رتبه بندی ایجاد شود و با رفع ابهامات وعملیاتی نمودن وصدور احکام معلمان و تعیین جایگاه افراد،  تحولی اساسی درآموزش وپرورش صورت گیرد. بدیهی است اختصاص اعتبارواقعی موردنیاز برای رتبه بندی، براساس شاخص های مهمی مثل تجربه، سوابق علمی، پژوهشی، ابتکار وخلاقیت مربوط به شغل موردتصدی  در سازماندهی  که قابل اندازه گیری باشد،    می تواندگام مهمی درراستای تحقق تحول بنیادین درآموزش وپرورش گردد.   پس از اقدامات و تدابیر فوق با مشخص شدن رتبه های واقعی و به حق همکاران، امکان برخورداری ازمزایای مادی  این طرح به نسبت شامل عزیزان  خواهدشد. (استدعا داردازتکرار اشتباه تاریخی مربوط به پاداش بازنشستگان عزیزمهر ۹۸ برای  رتبه بندی ممانعت بعمل آید)
تجربه نشان می دهد درصورت پرهیز از کلی گویی و شفافیت درخواست ها به صورت کمی ومبتنی برظرفیت های قانونی، ازطریق مجلس ودولت خصوصا سازمان برنامه و بودجه باحداکثرمساعدت همراهی لازم معمول می شود.
۳ .تدریس مولفین، تلویزیون و شبکه شاد:
کرونا تهدیدی هست  که می تواند به فرصتی جهت تحول درشیوه های آموزشی تبدیل گردد. هرچند معلمان عزیز به شایستگی باحداقل امکانات خود وباعشقی وصف ناپذیر ثابت کردند که تعطیلی مدارس به  تعطیلی آموزش منجر نمی گردد، متاسفانه برخی بدون توجه به امکانات معلمان  در این موقعیت حاد  و مشکلات مربوط به مسائل فرهنگی و هزینه های فراوان تحمیلی، از تدریس آنلاین معلمان  انتظار فیلم های آموزشی صداوسیما راداشته واشتباه بسیارجزئی درموارد نادر رابه کوه تبدیل نموده ودرفضای مجازی درحق معلمان شریف کم لطفی نموده وشان والایشان را مورد بی حرمتی قرار داده اند. غافل از اینکه امر آموزش و  اثرگذاری تعلیم وتربیت به کودکان ونوجوانان اصولا تخصصی و حضوری بوده و چه در شبکه شاد و چه در فضای مجازی دیگری به سادگی قابل آموزش نیست و استفاده ازشیوه های مختلف تدریس در فضای مجازی با مخاطب های  متنوع برای انتقال مطلب وتعمیق یادگیری  حتما مشکلات و چه بسا حاشیه هایی خواهد داشت. با این وجود افزایش حوادث مترقبه و غیر مترقبه در جهان امروز که در درجه اول  منجر به   تعطیلی مدارس می گردد، برنامه ریزی جهت تهیه محتوای آموزش الکترونیکی قابل بروزرسانی و توزیع  تبلت دانش آموزی را ضروری می گرداند. برای تحقق و دست یابی به  این هدف و برای جلوگیری از مشکلات عدیده ای که ذکر شد، ‌ پیشنهاد می شود:
- مولفین کتب درسی که زحمت تالیف کتاب های درسی به صورت متمرکزبرعهده آنهاست درکنار هرکتاب درسی موردتالیف خود،   باپرهیزازتغییرات سالانه کتب درسی به بهانه تجدیدنظردر یک موردجزیی که گاهی بایک بخشنامه قابل اصلاح است وصرفا به نفع موسسات خاص وتحمیل هزینه برخانواده هاست،    فیلم آموزشی تدریسشان رابا رعایت بودجه بندی سالانه جهت استفاده دانش اموزان سراسر کشور  ضمیمه نمایند تا ازطریق برنامه های آموزشی صداوسیما پخش شده  ومورداستفاده همه فرزندان وطن  قراربگیرد.
- موضوع بندی کلاس ها خصوصا در متوسطه جهت استفاده معلمین به عنوان اتاق کار که قبلا سابقه اجرایی موفقیت آمیز دربرخی استان‌ها داشته است.
 تغییر تدریجی برنامه، محتوا وشیوه های آموزش تئوری محور به مهارت محور

۴. آموزش بازی محوربه زبان  محلی اولویت اصلی سازمان ملی تعلیم وتربیت کودک
باتصویب  اساسنامه سازمان ملی تعلیم وتربیت کودک به نوعی یک دوره تحصیلی به نظام آموزشی درسنین زیرشش سال اضافه گردید  وبار سنگینی بردوش وزارت آموزش وپرورش گذاشته شد.  اگرامروز این مهم به عنوان یک موضوع اصلی وزیربنایی تحول درنظام آموزشی موردعنایت قرارنگیرد چه بسا  فرداخیلی دیر خواهد بود  وپشیمانی  سودی نخواهدداشت،بنابراین توجه به نیروها و توانایی های موجود در سراسر  کشور  و مشارکت افرادباتجربه و متخصص آموزش کودک و علاقه مند به این امر از استان های مختلف  درتشکیل این سازمان ضروری به نظر می آید. مورد دیگری که عنایت بیشتری می طلبد این است که  بنیان گذاران این سازمان باید شیوه آموزش بازی محوری رادراین دوره به رسمیت بشناسند، اگرچه زندگی بازی نیست اما چه بخواهیم چه نخواهیم بازی زندگی کودک است واگربه کودکان گفته شود بازی نکنید یعنی زندگی نکنید.  قطعا توجه به این شیوه ی آموزش بازی محوری، دست  سودجویان فرصت طلب را برای  انعقاد قرارداد با مسوولین آینده این  سازمان جهت ایجادرویه غلط تولیدمحتوای متمرکزکه بعدا به سادگی قابل حذف واصلاح نخواهدبود وعامل اصلی انحراف دراهداف سازمان ومتاسفانه گاهی هم آلودگی آگاهانه یاناآگاهانه مسوولین مربوطه(مثل قصه پرغصه آزمونها، مدارس خاص، کنکور و... و.) است، کوتاه خواهدکرد.

پس مستدعی است ازتهیه وتالیف هرگونه محتوای آموزشی متمرکز برای این دوره ممانعت فرموده  و توان  خود را به تربیت وآموزش مربیان وتدوین سرفصل های آموزشی متمرکز مصروف بفرمایند، تابااستفاده ازظرفیت های هراستان ومناطق آموزشی، ضمن ایجادفرصت درمناطق برای خلاقیت مربیان، آموزش به زبان بومی محلی براساس اصل پانزدهم قانون اساسی صورت بگیرد. واضح و مبرهن است فرزندان این مرزو بوم با شناخت کامل فرهنگ و هویت خود و آشنایی  با  مهارتهای ساده ی  اولیه و  لازم برای زندگی در محیط کوچک پیرامونشان، برای  فردای ایران  بزرگ اسلامی افتخارآفرین خواهند بود.

۵. مباحث مهمی چون:
-تجدیدنظر دربخشنامه ای باقدمت نزدیک به نیم قرن موسوم به ۲۳۰جهت سازماندهی مناسب وتثبیت جایگاه شغلی افراد،   خصوصاضابطه مندنمودن انتصاب در جایگاههای مهمی چون پست های کلیدی، مدیریت ومعاونت مدارس که برخی بدون سابقه تخصصی وتجربی  موردنیاز برای استفاده ازمزایای ۲ سال آخرخدمت، عهده دار  این سمت گشته و ساحت آن را خدشه دارمی سازند،
-هویت بخشی به تاریخچه پرافتخار مدارس باممانعت ازتغییرات بدون برنامه و سلیقه ای اسامی، جنس ودوره های تحصیلی دانش آموزان که زمینه سازمشکل لاینحل آمار ازجمله آمارساختمان، مدرسه، کلاس، نیروی انسانی و ... است
-ضرورت شناسه دار کردن نیروهای انسانی غیررسمی  درمدارس وموسسات وابسته دولتی وغیردولتی جهت تعیین تکلیف و تقویت انگیزه شغلی
-سازماندهی تنوع غیرمنطقی مدارس
-مشارکت معلمان درانتخاب  مسوولین ومدیران مدارس
-کاهش دستورالعمل ها وطرحهای موازی وتکراری
- عدم اجرای ماموریت های محوله برخی سازمانها ونهادها درمدارس بدون تخصیص اعتبارمربوط
- کاغذبازی واخذگزارشهای خسته کننده تکراری ازعملکردبدیهی مدارس
-تبعیض دررسیدگی به اموررفاهی کارکنان سایردستگاهها باآموزش وپرورش وحتی تبعیض درون دستگاهی بین ستادوصف
-ضرورت تجمیع دفاترستادی وکوچک سازی وزارت
-تمرکززدایی وتفویض اختیارو ...
همگی نیازمنداتخاذتدابیری ارزشمند و مناسب وتجدیدنظردررویه جاری برای زمینه سازی تحقق اهداف متعالی سندتحول بنیادین آموزش وپرورش درقرن آینده می باشند.
درپایان به مصداق عمر انسان محدود است و عمرمسوولیت محدودتر، امیدوارم دراین اندک فرصت تاریخی تاثیرگذار برای آموزش وپرورش فردای  ایران عزیزمان توفیق الهی برای طرحی نودرانداختن شامل حال جنابعالی وتیم کاریتان بوده باشد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha