به گزارش روز سه شنبه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، علیرضا زالی در دومین جشنواره بیمارستان بهره ور که ۲۸ بهمن ماه در سالن امام خمینی (ره) دانشکده پزشکی برگزار شد، استمرار مسیر بهروه وری دانشگاه را که تجلی آن در نظام HIM بیمارستانی (سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی) متعالی است، خواستار شد.
وی با تاکید بر این که دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از اولین روزهای شیوع کرونا تا به امروز به عنوان یکی از پیشقراولان مراکز ارائه خدمات به بیماران کرونایی در کشور فعالیت کرده است، گفت: دانشگاه در تمامی عرصه های مختلف خدمت رسانی با بیش از ۶ دهه خدمت و کسب تجارب ارزنده علمی، آموزشی، پژوهشی و درمانی خوش درخشید.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: بی شک پایداری مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مسیر ارائه خدمت به بیماران به خصوص در بحران کرونا با طراوت و استمرار ادامه خواهد داشت.
زالی با قدردانی از تلاش های شبانه روزی وزیر بهداشت و دغدغه های فراوان مدیریتی در حوزه بهداشت و درمان ادامه داد: مدیریت حوزه درمان دغدغه های خاص خود را دارد و این درحالی است که با شیوع پاندمی کووید-۱۹ ابعاد این نبرد سهمگین را نمی توان با قلم و زبان به تصویر کشید.
وی درباره کارکردهای بیمارستان های بهرور، ارتقای کیفی و کمی در راستای مدیریت مراکز درمانی اظهار داشت: استفاده از کاربردهای این سامانه در حوزه خدمت به مبتلایان به کرونا نیز بسیار اثربخش و کاربردی بوده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درخصوص اقدامات این دانشگاه در سال گذشته توضیح داد: افتخار بالاترین حجم ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا در سالی که گذشت به دانشگاه تعلق دارد. دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بالاترین و بیشترین حجم ارائه خدمت به مبتلایان به کرونا را در کشور در کارنامه درخشان خود ثبت کرده است.
زالی از ارائه خدمت به ۶۰۵ هزار بیمار مشکوک یا مبتلا به کرونا در بخش های سرپایی مراکز درمانی و بهداشتی دانشگاه خبر داد و گفت: ۸۷ هزار بیمار کرونایی تا به امروز در بیمارستانهای دانشگاه خدمات منحصر به فردی دریافت کرده اند.
وی ایثارگری و تلاش های نمونه گیران مراکز بهداشتی را ستود و گفت: این کارشناسان در نبردی سخت بارها و بارها با کرونا روبرو شدند؛ به طور مثال یکی از نمونه گیران دانشگاه تا به امروز انجام ۱۸ هزار نمونه کرونا را در کارنامه کاری خود ثبت کرده که حتی اگر ۲۰ درصد این افراد هم به کرونا مبتلا باشند، به این معنی است که همکار غیور دانشگاه تاکنون با ۳ هزار و ۶۰۰ بیمار مبتلا روبرو شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که رشادت های کادر بهداشت و درمان دانشگاه قابل توصیف نیست، یادآور شد: بسیاری از همکاران دانشگاه درحالی که در دوران بازنشستگی به سر می برند، همچنان داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشتی به مردم خدمت ارائه می دهند. این موارد نشان از تجلی رشادت های این افراد دارد، همکارانی که تن به آتش زدند.
زالی از ابتلای بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ نفر از پرسنل بخش های درمانی و بهداشتی دانشگاه به کرونا خبر داد و افزود: درخواست تغییر بخش کاری این پرسنل خدوم پس از بهبودی و گذراندن دوران نقاهت کمتر از انگشتان دست است، این مهم بیانگر رشادت و افتخار آفرینی ملی فرزندان غیور این مرزو بوم است.
وی ادامه داد: حافظه تاریخی، رشادت های کادر بهداشت و درمان را ثبت خواهد کرد و ایرانیان به این افتخار آفرینی می بالند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر مشارکت بخش های خصوصی و غیردولتی تحت نظارت دانشگاه در درمان مبتلایان به کرونا افزود: بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در این مصاف سخت در مراکز خصوصی نیز مبتلا شدند که هرگز نمی توان رشادت های مدافعان سلامت را نادیده گرفت.
زالی عنوان کرد: چنانچه در بحث کرونا تعداد فوتی ها را به تعداد کل مراجعان سرپایی و بستری تقسیم کنیم به عدد ۱.۸ می رسیم که این رکورد ستونی است و اگر چنانچه مرگ و میر بیماران ICU را در نظر بگیریم این آمار به عدد پایین تری نیز تنزل خواهد کرد.
وی یکی از مهمترین چالش های ارائه خدمت در پاندمی کووید را متوقف نشدن پروسه درمان مبتلایان غیر کرونایی دانست و گفت: در سخت ترین روزهای کرونایی، سنگر اصلی خدمت رسانی به سایر بیماران خالی نماند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: تنها در بازه زمانی ۹ ماهه از آغاز پاندمی، یک میلیون و ۶۵۰ هزار بیمار غیر کرونایی در مراکز درمانی خدمت دریافت کردند و این درحالی است که تاکنون بالغ بر ۷۵ هزار عمل جراحی نیز به سایر بیماران ارائه شده است. همچنین بستری شدگان غیرکرونایی در دانشگاه عدد ۱۱۰ هزار خدمت را به خود اختصاص داده است.
زالی مجموع ۳۷۰ هزار مداخله درمانی در حوزه خدمات به بیماران غیرکرونایی در کنار ارائه خدمت به ۸۷ هزار بیمار مبتلا به کرونا را نشان از ارائه خدمت بی کم و کاست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در سخت ترین و پیچیده ترین بحران دنیا دانست.
وی اضافه شدن امکان رصد بیماران کرونایی، تعامل با پزشکی قانونی ایجاد سامانه آموزش هوشمند و شفاف سازی اطلاعات بدون نیاز به مراجعه حضوری را از دیگر دسترسی های استقرار سیستم HIM در دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: با این مهم اطلاعات همگون در بالاترین سطح در اختیار گروههای هدف و مدیران قرار می گیرد.
زالی در باره بررسی میزان رضایت مندی بیماران از خدمات بیمارستانی با کمک سیستم هوشمند بیمارستانی، گفت: رصد نحوه ارائه خدمت و میزان رضایت بیماران از خدمات با کمک این سیستم و تنها با یک کلیک و به سرعت قابل دسترس است.
وی با بیان این که در بیمارستان کودکان مفید دسترسی کامل به سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی به صورت پایلوت در اختیار دستیاران قرار گرفته است، ادامه داد: با مجهز شدن به این امکان جدید دستیاران و اساتید می توانند در طول شبانه روز به اطلاعات کلینیکی و پاراکلینیکی بیمار دسترسی داشته باشند.
یکپارچه سازی سامانه جامع اطلاعات مبتلایان کرونا
زالی از یکسان سازی و بومی کردن نسل جدید سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خبر داد.
وی یکپارچه سازی سامانه جامع اطلاعات مبتلایان به کووید ۱۹ را فعالیتی مبتکرانه دانست که با مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در تهران و در هر ۱۰۸ بیمارستان خدمت دهنده به مبتلایان به کووید ۱۹ خدمات ویژه ای ارائه می دهد.
در این مراسم برگزیدگان دومین جشنواره بیمارستان بهرهور معرفی شدند. تندیس زرین بیمارستان بهرهور آموزشی به مرکز آموزشی و درمانی دکتر مسیح دانشوری، تندیس زرین بیمارستان بهرهور درمانی به بیمارستان شهدای گمنام، تندیس سیمین بیمارستان بهرهور آموزشی به مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امام حسین (ع) و مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی شهدای تجریش، تندیس سیمین بیمارستان بهرهور درمانی به بیمارستان شهدای پاکدشت و تندیس اهتمام به بهرهوری به مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی اختر اهدا شد.
در حوزه تجربیات برتر بیمارستانی، مرکز آموزشی و درمانی لقمان حکیم، در حوزه تعامل بهرهور با خیرین سلامت، مرکز آموزشی و درمانی شهید مدرس، در حوزه تعامل بهرهور با بیماران و رعایت حقوق گیرندگان خدمت و مرکز آموزشی و درمانی پانزده خرداد در راستای ابتکار بهرهور در بیمارستان با اجرای پروژه بیمارستان هوشمند به عنوان بیمارستان برگزیده انتخاب شدند.
نظر شما