۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۳۶
کد خبرنگار: 1031
کد خبر: 84235397
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کرونا یکساله شد برخی رفتند و باقی نیز مشروط ماندند

اصفهان - ایرنا - درست در همین روزها در سال گذشته بود که ویروس کرونا به برخی استانهای کشور وارد شد و از آن زمان تاکنون برخی فوت کردند و باقی نیز مشروط به رعایت دستورات بهداشتی مربوط به پیشگیری از این بیماری تاکنون در قید حیات هستند.

به گزارش ایرنا، ویروسی که به ناگهانی در ماه پایانی سال گذشته و زمانی که مردم در شور و شعف مقدمات نوروز بودند روزگار شاد مردم را سیاه کرد و بهترین فرصت دید و بازدید را به انزوا و قرنطینه خانواده‌ها تبدیل کرد.

انتشار بیماری کووید ۱۹ که در ماه‌های اولیه به دلیل ناآگاهی و یا جدی نگرفتن این بیماری توسط برخی از افراد در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حیات آنها را سلب کرد و فضای غم‌آلود و غربت‌انگیزی را برای بازماندگان از همان مراسم سوگواری و دفن میت تا ماه‌ها پس از آن پدید آورد.

به هر حال یکسال غم‌آلود و خاکستری با نگرانی و استرس ابتلا به بیماری برای خود و نزدیکان و هموطنانمان سپری شد و اکنون نیز همچنان درگیر این ویروسی با جهش‌ها و شکل و شمایل مختلف هستیم و تنها شرط ادامه حیات و مقابله با آن، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک، ضدعفونی دست‌ها و کالاهای خریداری شده، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از دورهمی و حضور در اماکن پرتردد و مواردی از این قبیل است.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مدت یکساله بالغ بر ۵۹ هزار نفر قربانی ویروس کرونا شدند و یک و نیم میلیون نفر نیز به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند.

استان اصفهان نیز همانند سایر استانهای کشور از این فاجعه در امان نماند و در این مدت یکساله بالغ بر یکهزار و ۶۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شدند

اکنون نیز که درباره بیماری کوودید ۱۹ می‌نگاریم باز هم پرونده مرگ و میر و ابتلا به این بیماری باز است و کوچکترین سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند به نابودی منجر شود.

در تازه‌ترین اخبار، ویروس کرونا با پددید آمدن نوع جدید آن در انگلستان همچنان با جهشی جدید به کشور وارد شده است و در این راستا یکی از مطالبات عموم جامعه به ویژه کادر درمان و جامعه پزشکی، تاکید بر رعایت بیش از پیش هشدارهایی است که تاکنون در ارتباط با راه‌های انتقال و پیشگیری از این بیماری داده شده است..

خیز موج چهارم با کرونای بی‌رحم انگلیسی

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان از جمله ایران به وجود آورده است.

خیز چهارم ویروس کرونا با نوع انگلیسی آن در کشور آغاز شده و یکی از ویژگی‌های ویروس انگلیسی این است که جوانان را درگیر می کند و این نشان می دهد که این ویروس سن و سال نمی شناسد، زیرا بسیار مهاجم و سرکش است و سرعت ابتلای آن نیز بسیار بالاست.

بنا به گفته مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا، ویروس انگلیسی در شهریور  سال جاری در جنوب انگلیس پیدا شد، اما اواسط آذر آن را علنی کردند ولی در همان زمان تمام پروازهای مستقیم و غیرمستقیم ایران به این کشور قطع شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این رابطه گفت: تنها با رعایت کامل  پروتکل‌های بهداشتی می‌توان جلوی چرخش ویروس کرونای انگلیسی را در جامعه گرفت.

آرش نجیمی در گفت و گو با ایرنا افزود: به هر حال نگرانی برای کرونا از هر نوع باید همچنان وجود داشته باشد، در عین حال باید پروتکل های بهداشتی ساده ای که از ابتدای شیوع کرونا بر آن تاکید می شد، یعنی استفاده از ماسک، شست و شوی دست ها و رعایت فاصله اجتماعی جدی گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه باید با رعایت این پروتکل‌ها از ابتلا به هر نوع ویروس کرونا پیشگیری کرد گفت: انجام تست کرونای انگلیسی نیازمند تجهیزات خاص از جمله دستگاه ان جی اس است و از سویی بسیار پرهزینه و زمان‌بر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: بر این اساس امکان انجام این تست و تشخیص این ویروس در اصفهان ممکن نیست و  نمونه های مشکوک به تهران فرستاده می‌شود.

وی از شهروندان استان درخواست کرد که در استفاده از وسایل پیشگیری ابتلا به کووید ۱۹ سهل‌انگاری نکنند و  بدانند تا زمان واکسینه شدن کامل تمام افراد، این ویروس تهدید بزرگی برای سلامتی جامعه محسوب می‌شود.

ضرورت جدی گرفتن خطر موج چهارم کرونا

جدی نگرفتن و رعایت نکردن اصول بهداشتی در جامعه و به نوعی بی‌خیالی نسبت به وجود ویروس کرونا در روزها و هفته‌های اخیر موجب بروز موج چهارم این بیماری در کشور شده است.

بنا به اعلام مسوولان بهداشتی و ستاد مقابله با کرونای اصفهان، روند افزایش بیماری کووید۱۹ و انتشار ویروس کرونا در ایران در روزهای اخیر بسیار نگران کننده است.

افزایش شمار بیماران بستری در بیمارستان‌ها و نیز مراجعه بیماران سرپایی عامل تایید این نگرانی است که عمده علت آن مسافرت، دورهمی‌ها، تجمعات و  افزایش رفت و آمد در مراکز خرید و اماکن عمومی است.

بر این اساس سخنگوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در اصفهان به شهروندان هشدار داد که موج جدید شیوع این ویروس را جدی بگیرند و به‌صورت ویژه مراقبهای پیشگیرانه را انجام دهند.

حجت‌الله غلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در آستانه شب عید و تکاپویهای خاص این موقع از سال، رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برای حفظ سلامتی خود و خانواده بسیار ضروری است.

وی با اشاره به اینکه زنگ خطر وضعیت زرد ویروس کرونای انگلیسی در کشور و استان به صدا درآمده است گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مهمترین ابزار در مقابله با این ویروس خطرناک با سرعت بالای انتقال و شتاب کشندگی است.

سخنگوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در اصفهان از ابلاغ  محدودیت‌های طرح جامع هوشمند متناسب با رنگ‌بندی‌های جدید به تمامی شهرستان‌ها استان اشاره کرد و گفت: محدودیت‌ تردد، اجتماعات و فعالیت‌ها براساس این طرح اجرا می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اکنون استان دارای ۲ شهرستان نارنجی، هشت شهرستان زرد و ۱۴ شهرستان آبی است که در شهر اصفهان با توحه به اینکه در وضعیت زرد قرار دارد، همه محدودیت‌های وضعیت زرد متناسب با طرح جامع هوشمند اعمال می‌شود.

غلامی تصریح کرد: ۲ شهرستان نطنز و اردستان در روزهای اخیر با وضعیت نارنجی مواجه شده‌اند و در این راستا همه ترددهای بومی و غیربومی  به اردستان و نطنز  کنترل می‌شود.

ناممکن بودن برقراری مصونیت با توزیع واکسن فعلی کرونا

سیرگسترش واکسن کرونا در زمان حاضر در جامعه بسیار کند است و بر این اساس متخصصان علوم پزشکی معتقدند که شهروندان نباید  تا زمانی که واکسن کرونا در اختیار عموم گذاشته می‌شود در برابر این بیماری احساس مصونیت  کنند.

حدود ۷۳۰ دوز واکسن "اسپوتنیک وی" در مرحله نخست به اصفهان تخصیص یافت و کار واکسیناسیون علیه ویروس کرونا از بیست و یکم بهمن جاری در این استان و برای کادر درمان بخش مراقبت‌های ویژه(ICU) بیمارستان عیسی بن مریم(ع) آغاز شد.

مسوول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به آغاز واکسیناسیون کرونا اظهار داشت: سیر گسترش واکسیناسیون با توجه به جمعیت کشور و استان کند است و بر این اساس نمی‌توان از مصونیت ناشی از دریافت این واکسن اطمینان حاصل کرد.

رضا فدایی در گفت و گو با ایرنا افزود: توزیع این واکسن به تازگی در استان شروع شده و در دو نوبت انجام می‌شود که نوبت اول آن ۲۱ بهمن در استان آغاز شد.

وی اضافه کرد: اثرات این واکسن ۲ هفته بعد از دریافت دوز دوم قابل مشاهده است و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود حدود ۶ هزار دوز واکسن کرونا در مرحله دوم به این استان تخصیص یابد.

مسوول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه واکسن کووید ۱۹ از گروه‌های پزشکی شروع شده، گفت: تا نوروز این روند ادامه دارد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون یا مواد ضد عفونی، حضور نیافتن در تجمعات و خودداری از مسافرت‌های غیر ضروری بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: در صورت رعایت نکردن موارد یاد شده پیش‌بینی می‌شود که استان در ماههای اسفند و فروردین با شرایط بسیار پیچیده و سختی مواجه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha