به گزارش روز دوشنبه وزارت علوم، جمشید اسماعیلی در وبینار مناسبسازی کالبدی مراکز آموزش عالی برای افراد معلول و کمتوان جسمی حرکتی که امروز در این وزارتخانه برگزار شد، ایجاد دسترسی، بهرهمندی، سرویس و ایمنی را از حداقل ملزومات مناسبسازی فضا جهت معلولان در دانشگاهها دانست.
وی در این وبینار با اشاره به ماده ۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، گفت: وزارتخانهها، سازمانها، شرکتهای دولتی، نهادهای عمومی موظف هستند در طراحی، تولید، احداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهرهمندی از آن برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود.
اسماعیلی در خصوص اهمیت پرداختن به مبحث مناسبسازی فضاها برای معلولان، اظهار داشت: وزارت علوم عضو ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی کشور است و مسوولیت پیادهسازی تصمیمات این ستاد در دانشگاهها را دارد. فرد معلول باید امکاناتی داشته باشد تا انگیزه او را تقویت کند و معلولان دانشجو دارای توانمندیهای ویژه و ثابت شدهای هستند که بسیاری از افراد خارج از دانشگاه از آن برخوردار نیستند.
مدیرکل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم با تاکید بر همهگیری بیماری کرونا که مشکلات معلولان را دوچندان کرده است، افزود: معلول برای انجام امور روزمره خود نیازمند تماس بیشتر با محیط و دیگر افراد جامعه است و به همین خاطر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار میگیرد، بنابراین نحوه جابجایی در دوران همهگیری کرونا نیاز به بازنگری دارد.
اسماعیلی در مورد اقدامات مورد نیاز در دانشگاهها، گفت: راه دسترسی به محل ساختمان، ایجاد رمپ برای دسترسی، مناسبسازی آسانسورها، ایجاد امکان استفاده از سرویس بهداشتی، دسترسی سهل، آسان، سادگی ارتباطات و پرهیز از احداث اختلاف ارتفاع غیر ضروری در فضاها، رعایت اصول و ضوابط معماری ویژه معلولان در ساخت فضاها، ایجاد اصلاحات مورد نیاز در ساختمانهای قدیمی، تهیه ضوابط و مقررات ویژه آنها در دانشگاهها از جمله این اقدامات است.
وی تاکید کرد: شاید شایستهتر باشد در دیدگاههای حاکم بر مدیریت شهری تغییر ایجاد کنیم و با اصلاح نگرش نسبت به معلولان بهجای طراحی تسهیلات ویژه نظیر پارکینگ و سرویس بهداشتی از ابتدا فضاهایی را طراحی کنیم که همه اقشار اعم از معلولان، افراد ناتوان، سالخوردگان و افراد سالم در کنار هم بتوانند عادلانه از امکانات موجود استفاده کنند.
نظر شما