حضور پررنگ شرکت‌های تابعه در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران

تهران - ایرنا - در حالی که سال گذشته شورای شهر تهران فهرست ۲۲ شرکت تابعه شهرداری پایتخت را برای واگذاری سهام در بازار سرمایه احصا و رسانه‌ای کرد، هنوز نه تنها سهام این شرکت‌ها واگذار نشده بلکه بخشی از درآمد سال آینده شهرداری تهران را تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایرنا، شرکت‌های شهروند، شهرسالم، واحد اتوبوسرانی، نوسازی عباس آباد، ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، شهربان و حریمبان، راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، شرکت عمرانی کارکنان شهرداری، بهره برداری راه آهن شهری و حومه، یادمان سازه، کنترل کیفیت هوا، سرمایه گذاری شهر، خودرو سرویس شهر، توسعه فضاهای فرهنگی، موسسه فناوران شهر، پیام رسا، کنترل ترافیک تهران، برج میلاد، خدمات ادارای شهر، موسسه هادیان شهر و شهر آفتاب، ۲۲ شرکت تابعه شهرداری تهران را برای واگذاری تشکیل می دهند.

متولیان مدیریت شهری پایتخت در زمان احصای شرکت های قابل واگذاری بر این نکته تاکید داشتند که عرضه سهام شرکت‌ها در بورس سبب شفافیت فعالیت‌های اقتصادی آنها شده و در نهایت به ایجاد منابع جدید مالی برای اداره شهر می انجامد و آنها را از وابستگی به شهرداری تهران می رهاند و در نتیجه می توانند خدمات با کیفیت تری به شهروندان ارایه کنند.

با این وجود همچنان شهرداری تهران سهامدار شرکت‌هاست و در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این نهاد نیز در قالب ۲ جدول سهم شهرداری از درآمدهای آنها احصا و مشخص شده است.

بر اساس تبصره های لایحه بودجه شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۰ سازمان‌های تابعه شهرداری تهران مکلف شده‌اند مازاد نقدینگی حاصل از درآمدهای اختصاصی طی سال مالی و مازاد درآمد بر هزینه سنواتی را حداکثر ظرف مدت یک ماه و پس از پایان دوره ۶ ماهه به حساب خزانه شهرداری تهران واریز کنند.

بر اساس جدول تنظیمی در لایحه بودجه شهرداری، سهم شهرداری از درآمدهای سازمان بهشت زهرا ۲ هزار میلیارد ریال، سازمان میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱۵۰ میلیارد ریال، سازمان مهندسی و عمران شهر ۱۰ میلیارد ریال، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران ۱۰ میلیارد ریال و سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی ۱۰۰ میلیارد ریال است که در مجموع سه هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال از درآمد شهرداری تهران را در سال آینده شامل می شود.

همچنین آن دسته از شرکت‌هایی که میزان مالیکت سهام شهرداری تهران در آنها ۵۰ درصد و بیشتر باشد نیز در قالب لایحه بودجه مکلف شده‌اند علاوه بر اجرای مفاد بند یک این تبصره مازاد وجوه نقدی که از محل درآمدهای اختصاصی، فروش دارایی ها و منابع سرمایه ای در سال مالی کسب می شود یا سود انباشته را در مقاطع زمانی ۶ ماهه حداکثر ظرف مدت یک ماه و پس از هر نیم سال به حساب خزانه شهرداری تهران واریز کنند.

بر اساس لایحه شهرداری، سهم این نهاد از شرکت خدمات کالای شهروند یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال، شرکت شهر سالم ۵۰ میلیارد ریال، شرکت نوسازی عباس آباد ۴۰ میلیارد ریال، شرکت پیام رسان ۱۰ میلیارد ریال و شرکت خدمات اداری شهر ۵۰ میلیارد ریال است که در مجموع یکهزار و ۴۵۰ میلیارد ریال را شامل می شود.

لایحه بودجه شهرداری تهران می بایست به تصویب شورای شهر تهران برسد؛ رسیدگی به بندهای درآمدی این لایحه از سوم اسفند ماه در صحن شورای شهر آغاز شده و این شورا تاکنون ۱۳۰۰ میلیارد تومان از سقف درآمدهای پیش بینی شده شهرداری برای سال آینده را به دلیل امکان تحقق نیافتن آن با توجه به شرایط کرونایی پایتخت کسر کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha