به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اینترنتی لایوساینس، محققان در این مطالعه شیوع کووید-۱۹ را در هشت مدرسه دولتی ابتدایی در «ماریتا» در آمریکا در فاصله زمانی میان اول دسامبر ۲۰۲۰ تا ۲۲ ژانویه ۲۰۲۱ بررسی کردند. به طور کلی ، حدود ۲ هزار و ۶۰۰ دانش آموز و ۷۰۰ پرسنل در این بازه زمانی در این مدارس حضور داشتند.
محققان در طول دوره این مطالعه، ۹ خوشه از موارد ابتلا به کووید-۱۹ را شناسایی کردند که در مجموع شامل ۱۳ مربی و ۳۲ دانش آموز در ۶ مدرسه ابتدایی بود.
در چهار خوشه از موارد ابتلا به کرونا، یک مربی "بیمار شاخص" یا اولین مورد ابتلا به کووید-۱۹ بود، تنها در یک خوشه یک دانش آموز، "بیمار شاخص" شناخته شد و در چهار خوشه دیگر، بیمار شاخص تعیین نشد.
نتیجه نشان داد که در هشت خوشه از ۹ خوشه یادشده انتقال احتمالی کرونا از مربیان به دانش آموزان صورت گرفته بود.
در دو خوشه از خوشه های یادشده که بزرگترین خوشه انتقال کووید-۱۹ بودند، این انتقال از معلم به معلم صورت گرفته بود که احتمالا در جریان جلسات حضوری یا ساعت استراحت و ناهار آنها اتفاق افتاده بود.
سپس معلمان آلوده، بیماری را به چند دانش آموز منتقل کرده بودند. به طور کلی، این دو خوشه مسئول حدود نیمی از موارد ابتلا به کرونا (۱۵ مورد از ۳۱ مورد ابتلا به کووید-۱۹) مرتبط با مدارس مورد مطالعه بودند.
یافته های این مطالعه نشان داد که معلمان در شبکه های انتقال کووید-۱۹ در مدارس نقش مرکزی دارند.
محققان می گویند، عفونت های اولیه در میان مربیان نقش مهمی در انتقال SARS-CoV-۲ در مدارس و زنجیره های بعدی عفونت دارد که این موضوع بر اهمیت پیشگیری از آلودگی به عفونت در میان مربیان تاکید دارد.
یافته های این مطالعه با یافته های مطالعات دیگری که پیش از این در اروپا انجام شده بود، تطابق دارد.
برای مثال یک مطالعه در انگلیس نشان داد که انتقال کووید-۱۹ در مدارس از معلم به معلم شایع تر از دانش آموز به دانش آموز است.
مطالعه دیگری که در آلمان انجام شده بود نیز نشان داد که میزان انتقال کووید-۱۹ در مدارس زمانی که "بیمار شاخص" آموزگار باشد، سه برابر بیشتر از زمانی است که بیمار شاخص یک دانش آموز است.
مشروح یافته های این مطالعه در هفته نامه Morbidity and Mortality Weekly Report منتشر شده است.
نظر شما