به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمدرضا سیفی» روز چهارشنبه در نشست مدیران آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: تعداد دانش آموزان عشایری کشور ۲۱۰ هزار نفر است که ۴۷/۳ درصد آنها را دانش آموزان دختر تشکیل می دهند.
او با بیان اینکه ۲۰ درصد مدارس شبانه روزی کشور افزایش یافته و از ۱۸۱ مدرسه به ۲۳۶ مدرسه رسیده است، عنوان کرد: ۹ هزار دانش آموز دختر نیز در سال گذشته فقط در استانهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان، اراک و مازندران به جمع دانش آموزان عشایری اضافه شدند.
سیفی، همچنین تعداد دانش آموزان نوآموز پیش دبستانی عشایری کشور را ۱۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: مدارس و کلاس های عشایری با توجه به تعداد کم دانش آموزان و همچنین باتوجه به شیوه زندگی کوچ روی و دسترس نبودن شبکه شاد حضوری برگزار میشود.
این مقام مسوول با بیان اینکه از تعداد سه هزار کلاس کانتینری کشور؛ هزار و ۳۲۷ کلاس آن متعلق به دانش آموزان عشایر است، افزود: برای اینکه تدریس در مناطق عشایری وضعیت مطلوب پیدا کند، به ۷۵۰ تخته چادر گروهی، هزار دستگاه کانکس درسی، ۲ هزار و ۷۷۶ چشمه سرویس بهداشتی و آبخوری، تعمیر و مرمت ۵۱۷ مدرسه نیاز داریم.
سیفی، یکی از مطالبات مهم و جدی حوزه آموزش عشایری را نصب چشمه های سرویس بهداشتی در ۲ هزار و ۷۷۶ مدرسه کشور عنوان کرد و گفت: مقرر شده سازمان نوسازی مدارس سال آینده تمام این چشمه های سرویس بهداشتی را نصب کند.
نهضت «نصیب آموزشی» در مناطق روستایی و عشایری در دستور کار قرار دارد
مدیرکل دفتر توسعه و عدالت آموزشی و آموزش عشایری وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: در راستای کاهش دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص اجرای عدالت آموزشی در کشور، وزارت آموزش پرورش یک طرح به نام «نهضت نصیب» در دستور کار دارد که براساس اسناد بالادستی سند تحول بنیادین در چهار مرحله در مناطق محروم اجرا می شود.
سیفی در خصوص طرح نصیب توضیح داد: در این طرح اکنون از ۴۴۹ منطقه کشور ۶۴ منطقه یعنی هر استان ۲ شهرستان با توجه به محرومیت و تراکم تعداد دانش آموزان انتخاب شده است و برای رفع مشکلات آنها تلاش می کنیم و انشاالله در مراحل بعد شهرستان های دیگر نیز شامل این طرح میشود.
وی در ادامه با تقدیر از خیران مدرسه ساز از آنها خواست برای تهیه کانکس های کلاسی مدارس عشایری نیز اقدام کنند،
سیفی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه سه هزار راهبر درسی در مدارس عشایری کشور مشغول تدریس هستند، گفت: انشاالله در تا پایان سال با توجه به هزینه های رفت و آمد آنان به مناطق صعب العبور و دور افتاده و همچنین مشکلات شغلی، احکام آنها تصریح و یک فوق العاده شغلی برای آنها درج می شود.
وی یکی از اقدامات مهم آموزش و پرروش برای جبران عقب ماندگی درسی دانش آموزان را توزیع درسنامه ها در مناطق عشایری و روستایی عنوان کرد و گفت: در این روش آموزشی خودآموز در کنار کتابهای درسی، درسنامه هایی برای تقویت خواندن و نوشتن دانش آموزان بین آنها توزیع می شود.
سیفی با ارزشمند توصیف کردن شبکه دانش آموزی شاد گفت: واقعیت این است هیچ روش آموزشی جای آموزش حضوری را نمی گیرد.
محتوای کتاب های درسی مناطق عشایری باید متناسب سازی شود
مدیرکل دفتر توسعه و عدالت آموزشی و آموزش عشایری وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت های خود، با اشاره به تنوع زبانی، قومی و جغرافیایی کشور گفت: براساس بند هشت اساسنامه مدارس عشایری محتوای کتاب های درسی مدارس روستایی و عشایری هر استان باید براساس جغرافیا و نوع زندگی، فرهنگی و زبانی هر منطقه تغییر کند.
سیفی ابراز امیداوری کرد: برای سال آینده محتوای کتاب های درسی مدارس عشایری کشور متناسب سازی شود.
سیفی با بیان اینکه ۲۷ استان کشور در حوزه آموزش دانش آموزان عشایری دارند، گفت: آموزش و پرورش کرمانشاه در این حوزه یک استان موفق و نمونه است.