به گزارش روز پنجشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی موزه سینما، رئیس انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند، در مراسم اولین دوره اهدای نشان عالی خورشید که چهارشنبه شب در موزه سینما برگزار شد، گفت: نشان عالی خورشید زنده نگه داشتن گفتمان جستجوی یک تهیه کننده خوب، قابل اتکا و مولد است.
رامین حیدری فاروقی ادامه داد: خوشحالیم برای نشانهگذاری این رویکرد فردی انتخاب شد که میتوانیم حضور و تجربیاتش را به رخ خودمان و دیگران بکشیم و یادآور شویم که استمرار در امر کیفی چه نقش مهمی دارد و آدمها چگونه می توانند با تماشای یک رویکرد درست پیام تشویق فعالیت های آن شخص را ببینند.
سینمای مستند امروز میتواند نمایندگی ظرفیت بالقوه سینمای ایران باشد
سید محمد بهشتی با تبریک میلاد حضرت علی (ع) گفت: آنچه امروز در سینمای ما مشهود است این است که فرهیختگی در سینمای مستند جمع شده است. اگر کسی از من سراغ اندیشه را در سینمای ایران بگیرد به او می گویم سینمای مستند ایران را نگاه کند زیرا سینمای مستند امروز می تواند نمایندگی ظرفیت بالقوه سینمای ما را داشته باشد به همین دلیل مستندسازان باید قدر خودشان را بدانند.
وی ادامه داد: ما باید به این ارزش ها توجه کنیم و بدانیم که سینمای مستند واجد فرهیختگی است و هرچقدر این فرهیختگی عمق بیشتری پیدا کند طبیعی است که راه خود را بیشتر باز می کند و از نظر اقتصادی و فرهنگی می تواند در ارتفاعات بلندتری پرواز کند.
بهشتی با بیان این که ترازوی دیده شدن در سینما مراسم هایی همچون جشنوارهها، نمایش های مختلف ، تقدیرها و اهداء نشانها است، افزود: به همین دلیل نشان عالی خورشید، می تواند کمک خوبی به دیده شدن سینمای مستند باشد و برای آنکه ویژگی آن حفظ شود باید در اهداء جایزه و نشان سخت گیر باشید تا اگر کسی این نشان را گرفت بر حقیقتی دلالت کند. نه اینکه بخواهیم نشان را هرسال بین افراد تقسیم کنیم.
وی اضافه کرد: کسانی که این نشان را می گیرند نباید احساس کنند که آن را ارزان به دست آورده اند و این جایزه باید نشان فتح قلههای بلند باشد.
مستند بستری برای رشد و توسعه سینمای ایران است
مدیرعامل خانه سینما با بیان این که من هرگز فیلم مستند نساخته اما همیشه مستند را بستر جدی برای رشد و توسعه در فضای سینمای ایران می شناسد،گفت: معتقدم مستندسازان در مناسبات صنفی از یک فرهیختگی در روابطشان برخوردارند که باعث خوشحالی است.
منوچهر شاهسواری با ابراز امیدواری به این که نشان عالی خورشید دچار اضمحلال و ابتذال تکرار نشود، افزود: قطعا در ذهن دوستان سوالاتی مطرح شده که برای پاسخ به آن سوالات به این نتیجه رسیدند که یک نشان طراحی شود تا از اهدای این نشان معرفتی حاصل شود زیرا معرفت حاصل پرسش های اولیه است.
وی رزاق کریمی را فردی صبور دانست و ادامه داد: من جز صبوری، آرامش و دانش از او چیز دیگری ندیدم.
سینمای مستند باید استراتژی داشته باشد و هدفمند باشد تا جهانی شود
مرتضی رزاق کریمی بعد از دریافت نشان عالی خورشید، گفت: اینکه دوستان من را شایسته دریافت چنین نشانی دیدند و تقارن این شب مهم با ولادت حضرت علی (ع) برای من اتفاق به یادماندنی است. این نشان وجه متفاوتی از جوایزی که در جشنواره ها دریافت کردم دارد؛ فلسفه ای که پشت این نشان است می تواند چراغ راه آینده من باشد و کارم را دشوارتر می کند.
این مستندساز با تشکر از هیات موسس نشان عالی خورشید، اظهار داشت: این نشان اتفاق مهمی است اما باید توجه داشته باشیم که مسائل مهمی در سینمای مستند روی زمین مانده است. هرچند سینمای مستند مسیر رو به رشدی طی کرده است اما سینمای مستند ما هنوز فاقد استراتژی است و باید به سمت صنعتی شدن برود؛ صنعتی که در آن چرخه اقتصادی درک شود.
وی با اشاره به این که سینمای مستند باید استراتژی داشته باشد و هدفمند باشد، افزود: اینگونه می توان وارد عرصه های جهانی شد. ما سرمایه های بزرگ فرهنگی زیادی داریم و سینمای مستند خیلی سهل تر از سینمای داستانی می تواند در عرصه بین المللی بدرخشد و این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه بزرگانی مثل دو صنف مهم انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند و انجمن کارگردانان سینمای مستند در خانه سینما جمع شوند و با مدیران فرهنگی که در حوزه مستند به شکل تخصصی کار می کنند به تشریک مساعی برسند و نظام تولید سینمای مستند را متحول کنند. باید توجه داشته باشیم که تحول، نقطه آغاز تهیه و تولید سینمای مستند است.
معضل اصلی سینما، تهیه کننده فرهیخته و اندیشمند است
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با تشکر از انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران که چنین ابتکار عملی داشتند، گفت: قدر این نشان باید دانسته شود و تبدیل به یک شکل روتین و تکراری نشود زیرا در این صورت گرانقدری و ارزش آن در طول سالیان کم رنگ شود.
محمد حمیدی مقدم، اضافه کرد: در آسیب شناسی که اخیرا در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی داشتیم اینطور مطرح شد که معضل اصلی سینمای ایران فیلمنامه نیست بلکه تهیه کننده فرهیخته و اندیشمند است؛ تهیه کننده ای که از نقطه صفر با یک تولید همراه شود، با تفکر و اندیشه و در انتهای عرضه محصول فرهنگی نیز با مخاطب همراه باشد.
وی ادامه داد: ما در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همیشه به این نکته اشاره می کنیم و دوست داریم همراه و حامی چنین تهیه کنندگانی باشیم و درحال حاضر شاید خیلی افق روشنی در چندین نقطه نورانی نباشد اما امیدواریم این جهش با کمک انجمن صنفی تهیه کنندگان و کارگردانان مستند همراه شود و به افق خوبی برسیم و توجه داشته باشیم که تهیه کننده نقطه آغازین یک فکر است که گروه ها را با خود همراه میکند.
این فیلمساز، رزاق کریمی را انسانی شریف و دوستی همراه دانست و افزود: از تجربیات ایشان سالها در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بهره گرفته شده و من دو سال است که افتخار همراهی با ایشان را دارم. ایشان همیشه دوست داشتند در کنار ما بمانند و در بحثهای سخت جشنواره سینما حقیقت که امسال یکی از پیشروترین و سخت ترین دوران را گذراندیم، همراه ما بودند. پیشرویی سینمای مستند از اینجا می آید که امسال خود مستندساران حرکتی در بخش آنلاین داشتند که رزاق کریمی یکی از بانیان اصلی آن بود. در مرتضی رزاق کریمی همیشه عدالت را دیدیم و در مباحث صنفی نیز همیشه راهگشا بودند.
در انتهای این برنامه به پاس همراهی و حمایتهای موزه سینمای ایران از سینمای مستند و مستندسازان نشان عالی خورشید توسط انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند جهت ثبت در تاریخ سینمای ایران به مهران عباسی مدیرعامل موزه سینما اهدا شد و این نشان در گنجینه مستندسازان در تالارهای موزه سینما قرار گرفت.
محمد صوفی دبیر اولین دوره نشان عالی خورشید واجرای برنامه را منصور ضابطیان برعهده داشت.
در این مراسم اعضای هیات مدیره ادوار انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران، پیشکسوتان سینمای مستند، مصطفی رزاق کریمی، مهناز مظاهری،سعید رشتیان، بابک بهداد، فخرالدین سیدی، ارد عطارپور،سام کلانتری، عصمت شاکری، علیرضا حسینی، محمد شکیبانیا،فاطمه شهباز طهماسبی، اصغر قهقرایی، پدرام اکبری، مجید خالقی، فرشته طائرپور، پژمان مظاهری، شهنام صفاجو و ... حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، مرتضی رزاق کریمی، متولد سال ۱۳۴۲ در تبریز است. او همزمان با تحصیل در رشته اقتصاد و دوره تهیه کنندگی، در زمینه برنامهریزی و مدیریت تولید فیلم، نیز فعالیت می کرد و از سال ۱۳۷۱ با تاسیس موسسه "دگا فیلم"، تهیه و تولید فیلمهای مستند و داستانی مختلف در ایران و همکاری در تولیدات مستند با کشورهای اروپایی را آغاز نمود. وی در سال ۱۳۹۲ به عنوان مشاور عالی مدیرعامل و سرپرست معاونت فرهنگی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منصوب شد.
رزاق کریمی همچنین با عضویت در هیات مؤسس انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند و شش دوره ریاست هیات مدیره، سه دوره حضور در هیات مدیره خانه سینما و شورای بازنویسی اساسنامه خانه سینما و نیز عضو هیات موسس انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران در اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران و بعضی از کمیتهها و مجامع تخصصی جامعه اصناف سینمایی، در امور صنفی فعالیت داشته است.
نظر شما