به گزارش شنبه ایرنا، از جمله پیامدهای منفی که بحران کرونا در تمامی کشورها داشته، تعطیلی مدارس و یا برگزاری کلاس های درسی به شکل مجازی و با امکانات و قابلیت های کمتری نسبت به کلاس های حضوری بوده است.
نشریه اشپیگل آلمان با اشاره به این مسئله نوشت: کرونا بیش از همه به دانش آموزان سخت می گیرد، آنها اکنون کمتر یاد می گیرند، دیرتر از بزرگسالان مهارت و توانایی کسب می کنند و با معلومات کمتری وارد جامعه می شوند. دانش آموزان این دوره مجبورند برای سالیان دراز هزینه این پیامدهای همه گیری را بپردازند.
طبق آمارهای رسمی بانک جهانی ۱۰ تریلیون دلار هزینه ای است که همه گیری کرونا روی دست نظام های آموزشی جهان گذاشته است. در صورت باز نشدن سریع مدارس در جهان ، این مبلغ باورنکردنی به نسل امروز دانش آموزان که به ویژه در کشورهای کم درآمد زندگی می کنند، تحمیل می شود. در کشورهای پیشرفته ای مانند آلمان نظام آموزشی ماه ها تعطیل بوده و در برخی کشورهای کمتر توسعه یافته این مدت به بیش از یک سال رسیده است.
در این شرایط نابرابر، دانش آموزان در برخی مناطق جهان فرصت بهبود وضع زندگی و رهایی از فقر والدین خود را از دست می دهند و نمی توانند زندگی آینده خود را شکل دهند. به دلیل نبود امکانات در برخی کشورها، ۲۴ میلیون کودک هرگز به مدرسه بازنخواهند گشت زیرا کار کردن آنها برای گذران زندگی روزمره خانواده هایشان ضروری شده است.
گزارش ها از برزیل ، هند ، آفریقای جنوبی حکایت از این دارد که بدترین وضعیت هنوز پیش روی دانش آموزان این نسل است و با وجود تمامی اتفاقات ناگوار، بدترین مشکل برای آنها که از دست رفتن آینده شان است، هنوز رخ نداده است.
این شکاف نه تنها مشکلات اقتصادی ایجاد می کند بلکه فاصله بین طبقات دارای امتیاز بیشتر و افرادی که توانایی تحصیل بهتر ندارند را نیز افزایش می دهد. کارشناسان افزایش نارضایتی از این شرایط را دلیل بروز درگیری های احتمالی آینده ، مهاجرت بیشتر و تحولات افراطی می دانند. اما چگونه می توان جلوی آن را گرفت؟
«ماریان بلاسبرگ» کارشناس درخصوص تجربه خود از تقابل بین فقیر و غنی و تحصیل کرده و بی سواد در برزیل را این گونه به خبرنگار اشپیگل توضیح می دهد: دختران و پسران طبقه متوسط در اینجا به مدارس خصوصی و کودکان فقیرتر به مدارس دولتی می روند. اکنون وضعیتی در ریو وجود دارد که مدارس خصوصی درحالی که مدارس دولتی هنوز بسته هستند دوباره بازگشایی می شوند. این بدان معنی است که دانش آموزان در خانواده های مرفه امکان حضور در کلاس های درس را دارند، درحالی که در خانواده های فقر، دانش آموزان همچنان دور از فضای آموزشی هستند.
«کاترین کونتز» سردبیر بخش بین الملل اشپیگل در گفت و گو با کارشناسان برجسته آموزش و پرورش در مورد عواقب تعطیلی مدارس صحبت کرده و از آنها راه حل جلوگیری از این وضعیت غم انگیز سوال کرده است. وی به نقل از آنها می گوید: «هنوز هم می توان از شکل گیری یک «نسل از دست رفته» جلوگیری کرد. اما برای این کار ، دولت ها باید سرمایه گذاری بر روی جوانترین شهروندان را انتخاب کنند و نباید دیگر وقت را هدر بدهند».
نظر شما