آلبوم اول «امواج نوی ایران» به بازار آمد

تهران- ایرنا- آلبوم اول پروژه‌ «امواج نوی ایران: آنتولوژی موسیقی معاصر ایران برای فلوت» منتشر شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی نشر موسیقی پتریکور، سری اول آلبوم امواج نوی ایران همزمان در ایران و آمریکا منتشر شد. امواج نوی ایران پروژه ای است شامل اجراهای بین المللی، ضبط و انتشار ۵۰ قطعه جدید از آهنگسازان ایرانی که تصویری از موسیقی نوی ایران را بازتاب می دهد. مدیریت هنری این پروژه را امین شریفی به عهده دارد و کلاریز کشاورز نوازنده این آثار است. اغلب قطعات این پروژه مشخصاً برای کلاریز کشاورز و به سفارش ناشر اثر ساخته شده‌اند.

کلاریز کشاورز درباره روند این پروژه گفت: حدود سه سال پیش ایده پروژه امواج نوی ایران شکل گرفت؛ اینکه چگونه می‌توان صورت موسیقی امروز ایران را از دریچه فلوت معرفی کرد. تصمیم بر آن شد تا از تمامی آهنگسازان ایرانی که در شکل گیری سیمای موسیقی نو در ایران موثر هستند و با فعالیت‌های موسیقایی خود در حال پیشبرد این جریان در ایران هستند دعوت به همکاری کنیم. با آهنگسازان تماس گرفتیم و در مورد پروژه صحبت کردیم. پروژه با استقبال بسیاری از آهنگسازان مواجه شد. از دو سال گذشته تا به امروز چهارده کنسرت از پروژه امواج نوی ایران در کشورهای مختلف روی صحنه رفته و به رویدادهای متعدد موسیقی معاصر راه یافته است.

جلد اول آلبوم امواج نوی ایران حدود دو ساعت موسیقی برای سازهای خانواده فلوت است و بعضی از قطعات با همراهی اصوات الکترونیک ثابت و اصوات الکترونیک زنده آهنگسازی شده اند. همچنین قطعاتی برای کوارتت فلوت و سکستت فلوت هم در این مجموعه حضور دارند.

آهنگسازان جلد اول این مجموعه عبارتند از: علیرضا مشایخی، نادر مشایخی، رضا والی، امین شریفی، گلفام خیام، روزبه رفیعی، مهدی خیامی، علی گرجی، مرتضی شیرکوهی، سینا فلاح زاده، امیر پورخلجی، سعید علیجانی، آنکیدو دارش، پیمان یزدانیان، علی رادمان، نیما عطرکار روشن، فرناز مدرسی فر، امیر اسلامی، اشکان خمسه پور، رضا نکیسا، آروین صداقت کیش، ارسلان عابدیان.

امین شریفی با اشاره به ایده کنار هم نهادن آهنگسازانی از نسل‌ها و مکاتب مختلف گفت: امواج نوی ایران مثل یک فریم، تصویری از یک لحظه از موسیقی کلاسیک امروز ایران است. تصویری که در آینده، تاریخ موسیقی ایران را می‌سازد، یا به درک موسیقی ایران در این دوره کمک خواهد کرد؛ آیینه‌ای از دل‌مشغولی های متفاوت موسیقیدان های ایرانی در سال های پایانی قرن ۱۴ خورشیدی. وقتی یک لحظه از زندگی را در عکسی به ثبت می‌رسانیم، در واقع هر چیزی که در آن لحظه وجود دارد را بدون فیلتر و بدون چیدمان ثبت می‌کنیم. دقیقاً همین موضوع پایه اصلی نگاه کلاریز کشاورز برای شروع ایده‌پردازی این پروژه بود. تعدد و تنوع خاستگاه‌های زیبایی‌شناسی آهنگسازان حاضر در این مجموعه و همچنین رویکرد آنتولوژی‌گونه به چیدمان و به نوعی دستچین کردن حدود ۵۰ آهنگساز متصل به هویت ایرانی، کانسپت اصلی اجرای این پروژه بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha