۵ هزار مدرسه با جمعیت کمتر از ۵ دانش‌آموز در کشور وجود دارد

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه از پرتکرارترین بناهایی است که در کشور وجود دارد؛ بیش از پنج هزار مدرسه داریم که کمتر از پنج دانش‌آموز در این مکان‌ها تحصیل می‌کنند.

محسن حاجی میرزایی روز سه شنبه در نهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» که مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار داشت: در همه اقصی نقاط کشور برای دانش‌آموزان متناسب با فرهنگ و معماری منطقه مدرسه وجود دارد. مدرسه بخشی مهم از اهداف نظام تعلیم و تربیت را محقق می‌کند و این مکان بسترساز و زمینه ساز تربیت آگاهانه افراد است که ساحت‌های گوناگون تربیتی را شکل‌ می‌دهد.

وی در باب اهمیت مدرسه و نقش آن در زندگی افراد گفت: مدرسه همراه با ماندنی ترین خاطرات زندگی است که سال‌های طولانی در یاد و خاطر همه افراد باقی می ماند. درواقع اولین ارتباطات اجتماعی و پیوند با گروه همسالان و جامعه نظم یافته به دور از خانواده در مدارس شکل گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: افراد مهم‌ترین دوره هویت خود را در مدارس می گذرانند، کودکی پایدارترین زمان تاثیرپذیری در افراد است که در مدرسه سپری می‌شود.

حاجی میرزایی اظهار داشت: مدرسه باید کانون تحولات جمعی در محله و محیطی امن، آرام، مقاوم، بانشاط و دوست داشتنی باشد، دانش آموزان باید روزانه به محیطی مناسب وارد شوند که مجهز به تجهیزات و فناوری مناسب باشد. در واقع این معماری متمایز مدرسه تسهیل کننده سلامت جسمی دانش آموزان است.

وزیر آموزش و پرورش به موضوع معماری و اهمیت آن در ساخت بناهای آموزشی اشاره کرد و در این خصوص توضیح داد: معماری، هنر و دانش طراحی بنا و توجه به ساختارهای کاربردی بناها، بخش مهم و جلوه برجسته از تمدن هر جامعه ای به شمار می رود. 

حاجی میرزایی با بیان اینکه معماری بناها در تحقق ماموریت ها نقش اساسی و کلیدی دارد، افزود: نقص‌های طراحی را حتی با مدیریت هم نمی توان جبران کرد و وقتی طراحی با سازه‌های بنا سازگار نباشد، هیچ چیزی نمی تواند این‌ کاستی‌ها را جبران کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بناها برای تحقق اهدافی شکل می گیرند و نقش معماری سازگار کردن این بناها با اهداف موردنظر است؛ در واقع، نقش معماری و طراحی، تسهیل کننده اهدافی است که بنا برای آن ساخته شده است.

حاجی میرزایی همچنین خاطرنشان کرد: در طراحی بناهای آموزشی تنها دانش مهندسی لازم نیست و به دانش تعلیم و تربیت نیز نیاز است. مدرسه یک بنای بسیار مهم و متمایز به دلیل کارکردها و تاثیرات عمیق آن است.

حاجی میرزایی افزود: در همایش «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» به دنبال گونه‌ای از مدرسه هستیم که تسهیل کننده اهداف نظام تعلیم و تربیت باشد. این همایش نشان می دهد که در سطح کشور در میان دانشجویان و استادان اراده ای هست تا به این نیاز ملی پاسخ داده ‌شود.

وی ادامه داد: امیدوارم این همایش بتواند به جامعه دانشجویان و مهندسان برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت کمک کند.

به گزارش ایرنا، در این مراسم نمایشگاه مجازی «مدرسه ایرانی- معماری ایرانی» افتتاح شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha