گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

۱۵ اسفند ۱۳۹۹، ۸:۱۴
کد خبر: 84248962
گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

تهران- ایرنا- برگزاری اختتامیه‌های دو رویداد دیگر از سلسله جشنواره‌های فجر، یعنی تجسمی و مد و لباس و آغاز طرح زمستانه کتاب به عنوان چهارمین طرح فصلی حمایت از کتابفروشان در سال جاری از نهم اسفند مهمترین اخبار حوزه فرهنگ و هنر را در هفته‌ای که گذشت رقم زدند.

به گزارش ایرنا پس از اینکه شیوع کرونا بسیاری از برنامه ها و رویدادهای ملی را به سمت مجازی شدن کشاند، برنامه ریزی برای رقم خوردن این نوع برای رویدادهای فجر نیز در راس سیاستگذاری متولیان قرار گرفت و به این ترتیب جشنواره بین المللی فیلم، تئاتر و موسیقی فجر نخستین تجربه برگزاری مجازی خود را پشت سر گذاشتند. هفته گذشته نیز دو رویداد باقی مانده فجر از جمله جشنواره تجسمی فجر و مدولباس خاتمه یافتند.

مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر هفتم اسفند با معرفی و تقدیر برگزیدگان رشته های ۱۰ گانه به همراه مفاخر حوزه هنرهای تجسمی به ایستگاه پایانی خود رسید.

دهمین جشنواره بین المللی مدولباس فجر ۱۱ اسفندماه با معرفی و تقدیر از برگزیدگان بخش های مختلف این رویداد بزرگ هنری با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیده مرضیه شفاپور رئیس کارگروه ساماندهی مدولباس کشور و رئیس دهمین دوره جشنواره بین المللی مدولباس فجر به کار خود پایان داد.

بنا بر اعلام رئیس دهمین دوره جشنواره بین المللی مد و لباس فجر این دوره از لحاظ کمی و کیفی رشد چشمگیری نسبت به دوره های گذشته داشته و مورد استقبال خوب مخاطبان در سراسر کشور و بین الملل قرار گرفت.

زمستانه کتاب ۹۹، چهارمین طرح فصلی حمایت از کتابفروشان در سال جاری، در آستانه بهار و همزمان با اولین شکوفه‌های بهاری، از نهم اسفند کار خود را آغاز کرد، این طرح تا ۱۶ اسفند ادامه دارد.

عبدالله حیدری عکاس خبرگزاری ایرنا با مجموعه عکس «درخواست ازدواج» برگزیده بخش عکس سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر شد.

 محمدرضا الوند، نویسنده و پژوهشگر تئاتر در اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

جمعی از تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های سینما خواستار عدم انحصار در عرصه نمایش خانگی و تقویت مدل‌های مختلف عرضه نمایش فیلم شدند.

 علی اکرمی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی به دلیل بیماری کرونا درگذشت.

نامزدهای نهایی بخش رمان بزرگسال، رمان کودک و نوجوان و بخش جنبی فصل اول سومین دوره جایزه گمانه زن نوفه معرفی شدند.

افتخارات جهانی

فیلم کوتاه هفته شانزدهم به کارگردانی هاشم جهرمی و تهیه‌کنندگی پویان صادقی در هشتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه لس آنجلس Los Angeles Short Film Festival شرکت می‌کند.

فیلم کوتاه کلاس رانندگی به کارگردانی مرضیه ریاحی از جشنواره جهانی فیلم «سینما-سفر» هند سه جایزه گرفت.

مستند برف می نامد به کارگردانی مرجان خسروی و تهیه کنندگی مهدیه سادات محور موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم‌ بخش بلند جشنواره بیگ اسکای آمریکا شد.

فیلم کوتاه عروسک، به کارگردانی نسرین گل‌ریحان در پنجمین حضور بین‌المللی خود در بخش مسابقه شانزدهمین دوره فستیوال فیلم زنان ونکوور کانادا حضور خواهد داشت.

 فیلم کوتاه آوا به کارگردانی و نویسندگی ساسان کریمی و تهیه کنندگی لیلا بلوکات و سعید دادگر در اولین حضورهای بین‌المللی خود به جشنواره‌های  Taos Shortz آمریکا و همچنین هفتمین دوره جشنواره Beeston در بریتانیا راه یافت و همزمان با این اتفاق پوستر این اثر توسط وحید ابوالحسین‌پور طراحی شد.

مدیر امور هنری، فرهنگی و روابط بین‌الملل با ایرانِ جشنواره سینمای ایران در شانتیئی واقع در شمال پاریس، از اهدای جایزه ۲ هزار یورویی به فیلم برگزیده این جشنواره خبر داد.

فیلم سینمایی قصیده گاو سفید به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و تهیه کنندگی غلامرضا موسوی نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی جشنواره معتبر برلین با ۱۴ فیلم از فیلمسازان برجسته سینمای جهان برای دریافت خرس‌های طلایی و نقره‌ای رقابت خواهد کرد. 

اخبار بین الملل

 صدها هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) در یک نمایش بی‌سابقه که در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد، الگوهایی از آثار ونسان ونگوگ هنرمند معروف هلندی را در آسمان به نمایش درآوردند.

 انیمیشن لایو اکشن تام و جری در اولین روزهای اکران با بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروش، شروعی طوفانی داشت و امید را به صنعت کرونازده سینماداری در آمریکا برگرداند.

 باستان‌شناسان یک ارابه تشریفاتی متعلق به دوران رُم باستان را در حوالی شهر تاریخی پمپئی، معروف به شهر سوخته، ایتالیا کشف کردند.

هفتادوهشتمین دوره جایزه گلدن گلوب باحضور دورادور شرکت‌کنندگان، برگزیدگان و داوران این دوره از جایزه سرزمین آوارگان، ساخته کلویی ژائو کارگردان جوان چینی‌الاصل را به عنوان بهترین فیلم و فصل چهارم از سریال تاج را در مورد خانواده سلطنتی انگلیس به عنوان بهترین سریال شناخت.

شرکت نتفلیکس ساخت یک انیمیشن سریالی از مجموعه فیلم‌های اکشن ترمیناتور را در دستور کار خود قرار داد.

مستند کودتای ۵۳ ساخته تقی امیرانی به فهرست آثار واجد شرایط نامزدی برای اسکار بهترین فیلم نودوسومین دوره از این جوایز معتبر سینمایی راه یافت.  

متولیان همایش سالانه کمیک کان سن‌دیگو اعلام کردند نظر به توصیه‌های کرونایی برای پرهیز از تجمع، این رویداد برای دومین سال پیاپی از ۲۳ تا ۲۵ ژوئیه (اول تا سوم مرداد ۱۴۰۰) به صورت مجازی برگزار می‌شود. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha