۱۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۸:۰۱
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84248971
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تلاش مخالفان اسد برای برجسته کردن دوباره پرونده سلاح های شیمیایی

تهران - ایرنا - غرب و مخالفان نظام سوریه پس از شکست برای عملیاتی کردن چند سناریوی جدیدی با هدف متهم کردن دمشق به استفاده از سلاح های شیمیایی، این بار درصدند تا با طرح شکایت در دادگاه های اروپایی علیه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، از سناریوی استفاده از مواد شیمیایی نتیجه بگیرند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز روز سه شنبه خبر داد که وکلای نماینده تعدادی از بازماندگان حملات سلاح‌های شیمیایی در سوریه در سال ۲۰۱۳، یک پرونده جنایتی علیه مقامات سوری در دادگستری فرانسه تشکیل دادند که بر اساس آن مقامات سوریه به کشته شدن صدها غیرنظامی در مناطق تحت اشغال مخالفان متهم هستند. 

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، این دادخواست که تاکنون حدود ۱۲ نفر آن را امضا کرده‌اند مشابه دادخواستی است که سال گذشته در آلمان تشکیل شد.  

این خبرگزاری با اشاره به اینکه فرانسه میزبان هزاران پناهنده سوری است و قضات در این کشور اختیار دارند که درباره جنایات علیه بشریت در هر جای دنیا تحقیق کنند، افزود: دادخواست اخیر، یک مسیر قانونی منحصر به فرد برای اقدام علیه دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه فراهم می‌کند. 

این مرکز پرونده را به دو سازمان غیردولتی دیگر یعنی بنیاد جامعه باز و بایگانی سوریه که طرح عدالت را راه‌اندازی کردند، ارائه داده است. 

بر اساس آنچه وکلا گفته‌اند، این دادخواست جامع‌ترین شاهد برای اثبات استفاده از ماده‌ای مانند گاز سارین در سوریه است. 

این دادخواست شامل شهادت بازماندگان و فراریان، تجزیه و تحلیل سلسله فرماندهی ارتش سوریه و صدها شواهد مستند از جمله عکس و فیلم‌های ضبط شده است. 

 «هادی الخطیب»  بنیانگذار و مدیر بایگانی سوریه ادعا کرد ما بسیاری از شواهد را جمع آوری کرده‌ایم که مسئول خاص این حملات در دوما و غوطه شرقی که بازماندگان هنوز از اثرات وحشتناک آن رنج می‌برند را مشخص می‌کند. 

 «مازن درویش» رئیس مرکز رسانه‌ها و آزادی بیان سوریه که مقر آن در پاریس قرار دارد نیز به رویترز گفت: این مهم است تا قربانیان بتوانند افراد مسئول را مقابل محاکمه قضایی ببیند و آن‌ها محاکمه شوند. 

درویش گفت که انتظار دارد در ماه‌های آینده دادخواست دیگری در سوئد تشکیل شود. 

رویترز در ادامه ادعا کرد که روسیه و چین مانع تلاش قدرتهای غربی عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تشکیل دادگاهی بین المللی برای سوریه شده‌اند.  

این گزارش ادامه داد: سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه در سال ۲۰۱۳ مدعی شدند که نیروهای دولت سوریه با استفاده از گاز سارین به غوطه شرقی در حومه دمشق حمله کرده و منجر به کشته شدن ۱۴۰۰ نفر شده‌اند. در همین حال دولت سوریه استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم خود را رد کرده است. 

اقدام مخالفان نظام سوریه در حالی انجام می‌شود که پیش از این، مرکز صلح بین طرف‌های درگیر در سوریه وابسته به وزارت دفاع روسیه بارها اعلام کرده که اطلاعاتی را در خصوص برنامه‌ریزی تروریستهای مسلح در سوریه برای انجام حملات شیمیایی جهت مقصر جلوه دادن نیروهای دولتی این کشور، دریافت کرده است. 

در این پیوند، ۲۷ بهمن امسال یک مقام وزارت دفاع روسیه هشدار داد که گروه‌های تروریستی در منطقه توافق شده «ادلب» در حال آماده‌سازی مجدد برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی جهت متهم کردن ارتش سوریه هستند. 

پیشتر نیز در ۷ آوریل ۲۰۱۸ نیروهای مسلح شورشی در سوریه در منطقه «غوطه شرقی» مدعی شدند که نیروهای دولت دمشق شهر «دوما» در این منطقه را هدف سلاح‌های شیمیایی قرار داده‌اند. سازمان منع تسلیحات شیمیایی در بررسی خود وجود «گاز کلر» را تائید کرد اما نشانه‌ای از عامل اعصاب پیدا نکرد. برخی از گروه‌های معارض سوری ادعا کرده بودند که نشانه‌هایی از عامل اعصاب در این حملات دیده‌ شده است.  

دولت سوریه هرگونه حمله شیمیایی را رد کرده و انگلیس، آمریکا و فرانسه را عامل این صحنه‌سازی معرفی کرد. این کشورها حمله شیمیایی مورد ادعا را بهانه‌ای برای حملات هوایی به مواضع دولت و ارتش سوریه قرار دادند.  

چند ساعت قبل از حضور کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در منطقه دوما، سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس حملات هوایی خود به منطقه را آغاز کردند. از جمله ارتش آمریکا مدعی شد، ۱۰۵ موشک به مناطقی که آن‌ها را مناطق مرتبط با سلاح‌های شیمیایی دولت دمشق می‌نامید، شلیک کرده است.  

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل چندین بار با تاکید بر اینکه کشورش هرگونه نتیجه‌گیری از ماموریت تیم تحقیق «سازمان منع سلاح‌های شیمیایی» در مورد حادثه استفاده از مواد شیمیایی در شهر دوما در هفتم آوریل ۲۰۱۸ را رد می‌کند، گفت: برخی کشورها در تلاشند تا آنچه را که در عراق اتفاق افتاده داده، تکرار کنند و بهانه‌هایی را با هدف آغاز یک تجاوز علیه سوریه پیدا کنند، ولی ما اجازه جعل واقعیت را نمی‌دهیم.  

تروریست‌ها در ۱۰ سال گذشته با حمایت برخی کشورهای غربی به دنبال شکست‌های خود از ارتش سوریه برای متهم کردن آن دست به استفاده از سلاح‌های شیمیایی می‌زنند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha