کشت گیاهان دارویی توسط عشایر یزد در سطح ۴۲ هکتار انجام شد

یزد - ایرنا - رییس اداره امور عشایری یزد گفت: برای توسعه کشت گیاهان دارویی ۲ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه با نرخ چهار درصد به عشایر استان پرداخت شده و ۴۲ هکتار از اراضی کشاورزی زیرکشت این محصولات قرار گرفته‌است.

حسن زارع عصر روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ، با تاکید بر افزایش بهره وری از منابع آب با توسعه کشت گیاهان دارویی افزود: عشایران استان درسال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹  بخش قابل توجهی از اراضی مورد بهره برداری را به کشت گیاهان دارویی شامل بادام کوهی ، آویشن ، شیرین‌بیان ، شوید ، زیره ،  مرزنگوش و بادرنجوبه اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه توسعه و کاشت محصولات دارویی از سوی دولت مورد حمایت قرار می گیرد، اظهار کرد: برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به عشایران استان محدویتی وجود ندارد و در صورت اقدام به کشت گیاهان دارویی، تسهیلات مورد نیاز با نرخ چهار درصد به عشایر پرداخت می شود.

زارع خاطرنشان کرد: علاوه بر ترویج کشت گیاهان دارویی جمع‌آوری گیاهان مرتعی از طریق تشکل‌های عشایری و بازاریابی برای محصولات تولیدی عشایری از دیگر برنامه‌هایی است که در استان یزد برای بهبود شرایط اقتصادی این قشر دنبال می شود.

سالانه عشایر استان حدود هزار و ۴۰۰ تن انواع فرآورده های دامی و لبنی شامل ۵۰۰ تن شیر ، ۴۰۰ تن گوشت قرمز ، ۷۰ تن پشم و بیش از ۴۰۰ تن دیگر فرآورده لبنی و دامی( ۲۵ درصد تولید استان) و  ۳۰۰ متر مربع فرش و گلیم و سایر بافتنی ها( ۲۰ درصد صنایع دستی )، تولید می کنند.

هم اکنون  ۲ هزار و ۱۵ خانوار در قالب ۹ هزار نفر در مناطق عشایری ۲ شهرستان ابرکوه و خاتم زندگی می‌کنند که از ایلات بختیاری، خمسه و قشقایی هستند و در پرورش ۱۴۰ هزار رأس دام سبک و ۴۰۰  نفر شتر فعالیت دارند.

در استان یزد هزار و ۷۰۰ هکتار به کشت ۱۴ رقم گیاه دارویی شامل زعفران، به لیمو، آویشن، نعناع فلفلی، مریم گلی، گل گاوزبان، شاتره، کاسنی، گل محمدی و زیره  اختصاص می یابد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha