علی خاکی صدیق روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، اظهار داشت: بر اساس اصول نظامنامه اخلاق آموزش، آموزش الکترونیکی در کنار آموزش حضوری و درون آموزش عالی کشور نهادینه می شود. اصل بر دوره آموزش حضوری است اما این قید آورده شده است که دانشگاه ها می توانند بر اساس مصوبه شورای آموزشی خود، شرایط داخلی، دوره های ارایه شده و همچنین آمادگی اعضای هیات علمی تا ۵۰ درصد دروس را به صورت الکترونیکی برگزار کنند.
خاکی صدیق خاطرنشان کرد: میزان این دوره ها در آیین نامه های آموزشی حداکثر ۱۰ درصد بود که در این نظامنامه به ۵۰ درصد افزایش یافت و شامل دروس کارگاهی و آزمایشگاهی با درنظرگرفتن برخی شرایط می شود.
وی به شرایط لازم برای برگزاری دوره های الکترونیکی دروس عملی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر دانشگاه بتواند سخت افزار، نرم افزار و شرایط لازم را مهیا کند، این مجوز را دارد که در دروس نظری حتی دروس کارگاهی و آزمایشگاهی هم آموزش الکترونیکی داشته باشد.
معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: در کشور، یک زیست بوم کارآمد آموزش، پژوهش و فناوری داریم که نتیجه آن را در بحران شیوع ویروس کرونا و مقابله با آن دیدیم و موفقیت این زیست بوم را تا حد زیادی تجربه کردیم.
وی شرط لازم توسعه پایدار علم و فناوری در کشور را توجه به اخلاق حرفه ای دانست و گفت: چالش جدی آموزش عالی، توجه جدی به اخلاق حرفه ای است؛ چرا که برای پایدار بودن نظام اخلاقی، نیازمند توجه به اخلاق حرفه ای هستیم.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: به نظر می رسد اخلاق آموزش که نقش بنیادی در آموزش عالی دارد، کمتر مورد توجه قرار گرفته و حتی در سال های گذشته به هیچ عنوان مورد توجه نبوده است.
خاکی صدیق با اشاره به هدف ابلاغ نظام نامه اخلاق آموزش، خاطرنشان کرد: هدف از این نظام نامه، توجه دادن به همین مسأله بود؛ بنابراین طرح موضوع در سطح ستاد و دانشگاه ها شکل گرفت و با همکاری انجمن اخلاق کاربردی، اجرا و تدوین شد.
به گفته این مسوول وزارت علوم، اقدامات گسترده ای در زمینه اخلاق پژوهش در کشور انجام شده است حتی تعدادی از دانشگاه ها کارگروه اخلاق پژوهشی راه اندازی کرده اند؛ بنابراین، هدف وزارت علوم از نظام نامه اخلاق آموزش، جریان سازی همانند در حوزه آموزش در دانشگاه بود.
وی افزود: در تشکیل هسته مرکزی این نظام نامه، ۱۰ استاد تمام، ۱۵ دانشیار، ۱۹ استادیار، ۱۰ دانش آموخته دوره دکتری و پنج کارشناس از دانشجویان فعالیت می کنند. البته گام اصلی وزارت علوم پس از تدوین نهایی نظام نامه شروع می شود که همان سیاستگذاری و برنامه ریزی در جهت پایبندی به نظام اخلاقی و نهادینه کردن آن است.
خاکی صدیق اظهار داشت: نهادینه کردن نظام نامه اخلاق آموزش، مشارکت حداکثری همه همکاران و اعضای خانواده آموزش عالی را نشان می دهد؛ همچنین برای این نظام نامه ۲۶۴ بیانیه اخلاقی مطالعه و مقایسه شد و ۵۷ منبع در زمینه معرفتی همچنین اخلاق دانشگاهی و آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.
وی یادآور شد: نتیجه آن، تدوین الگوی پیشنهادی نظام نامه اخلاق آموزشی بود و پس از آن دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی و مشاوره ای دریافت شد تا پیش نویس نخست نظام نامه بهتر و پربار تر شود.
به گفته این مسوول وزارت علوم، برای تدوین این نظام نامه در طول سال گذشته از همکاری بسیاری از چهرههای دانشگاهی و نیز انجمن اخلاق بهره گرفته شد و کارگاهها و نشستهای خرد جمعی متعددی در دانشگاههای مختلف برپا شد تا سند نهایی قابل اتکا و جامع باشد.
نظر شما