محمودرضا طاهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح در استان تهران، با همکاری شرکتهای بازرسی همکار، در چند فروشگاه زنجیرهای و مرکز خرید بزرگ، با توزیع و تکمیل پرسشنامه، به دو شکل فیزیکی و الکترونیکی، در حال اجرا است.
وی ادامه داد: اندازهگیری سالانه نرخ رشد کیفیت محصولات اعم از کالا و خدمات با بهرهگیری از معیارها و شاخصهای معتبر، مطابق بند ۱۸ ماده۷ قانون تقویت و توسعه نظام از وظایف سازمان ملی استاندارد ایران است؛ که گزارش نتایج حاصل از ارزیابیها، به مراجع ذیربط و جامعه گزارش داده میشود.
طاهری با توضیح اینکه، برای تدوین و اجرای این طرح، با بررسی و مطالعه مدلهای مختلف، سنجش نرخ کیفیت کالاها و خدمات در مدت ۳سال مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت، ادامه داد: در سال ۱۳۹۷، براساس مدلهای موجود برای شاخصهای ملی اقتصادی کلان، ابتدا ۴۰ کالای مهم سبد مصرفی خانوار ایران، براساس اطلاعات مرکز آمار ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، برای سنجش سبد نرخ کیفیت کالاها تعیین و براساس مدل تدوین شده در گروه سنجش نرخ کیفیت کالا، بصورت پایلوت در استان تهران، اجراشد.
این مقام مسئول با اشاره بر اینکه بر اساس اطلاعات دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد ایران، پس از بررسی نتایج حاصل از طرح پایلوت و با صرف یک سال مطالعه مدلهای بینالمللی پایش کیفیت کالا، مدل ملی پایش و اندازهگیری نرخ کیفیت کالاها تدوین و جهت اجرا در ۱۱ کلانشهر پرجمعیت کشور در سال ۱۳۹۹ برنامهریزی شد، تاکید کرد: نتایج این طرح بصورت سالانه، به اطلاع مردم و مراجع ذیصلاح کشور خواهد رسید.
طرح پایش و اندازهگیری نرخ کیفیت کالاها، در مراکز استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، البرز، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، خوزستان، قم، کرمانشاه و گیلان، از دوم اسفندماه آغاز شده است.
نظر شما