چگونه از فروشگاه‌های اینترنتی متخلف شکایت کنیم؟

تهران- ایرنا- با توجه به شیوع کرونا تمایل به خریدهای اینترنتی افزایش یافته‌است و در این بین برخی افراد و شرکت‌های سودجو برای ارائه محصول (کالا و خدمات) به مصرف‏‏‌کنندگان از طریق فضای مجازی مرتکب تخلفات عدیده‌ای می‌شوند. حال سوال اینجاست که چطور باید از متخلفان این حوزه شکایت کنیم؟

به گزارش ایرنا، حمید پورعیسی مدرس دانشگاه در رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس ماده (۸۷) قانون نظام صنفی، فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی (سایبری) مستلزم دریافت پروانه کسب از اتحادیه مربوطه است.

وی ادامه داد: براساس تبصره (الحاقی ۱۳۹۲) چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر این گونه فعالیت‌های صنفی به موجب آیین‌نامه اجرایی ماده (۸۷) است که توسط اتاق اصناف ایران با همکاری دبیرخانه هیات عالی نظارت و وزارت‌خانه‌های اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و پس از تأیید هیات عالی نظارت به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیده است.

این مدرس دانشگاه گفت: همچنین در این آیین‌نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر فعالیت‌ افراد صنفی در فضای مجازی تعیین شده است.

پورعیسی افزود: این آیین‌نامه مربوط به فضای کسب و کار مجازی است و مشمول تمامی فروشگاه‌های اینترنتی که از جانب هر شخص حقیقی و یا حقوقی برای ارائه محصول (کالا و یا خدمات) به طور مستقیم و یا غیرمستقیم و به صورت کلی یا جزیی به عمده‌فروشان، خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان از طریق ابزارهای ارتباط از راه دور از قبیل «وب‌سایت و نرم‌افزارهای تجاری» دایر شده باشند، خواهد شد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: در همین راستا با هدف سرعت و سهولت در انجام کار، شهروندان در صورت مواجه با چنین مواردی می‌توانند از طریق وب‌سایت اتحادیه کشوری صنف کسب و کارهای مجازی نسبت به ثبت شکایت خود از فروشگاه‌های اینترنتی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اولین مجازاتی که در صورت ارتکاب هر یک از تخلفات از سوی کمیته نظارت اعمال می‌شود «اخطار کتبی» است، اظهار داشت: این تخلفات عبارتند از ارائه ندادن اطلاعات موثر در تصمیم‌گیری مصرف کننده برای خرید یا قبول شرایط، رعایت نکردن حق انصراف مصرف کننده، استفاده نکردن از واسط با دوام برای ذخیره اطلاعات مرتبط با معاملات، تحمیل شروط غیر منصفانه به مصرف کننده، تبلیغ خلاف واقع، تحویل ندادن به موقع کالا یا ارائه خدمت، پاسخگو نبودن به نارضایتی مصرف کننده (حداکثر تا سه روز کاری)، درج و یا اعلام نکردن نحوه تامین کالا و رعایت نکردن قانون و مقررات صنفی و مصوبات کمیته نظارت.

پورعیسی گفت: پس از ابلاغ اخطار، دارنده پروانه کسب و کار مجازی موظف است تا ۱۰ روز نسبت به اصلاح عملکرد خود اقدام کند و در صورت اصلاح نکردن نسبت به تعلیق فعالیت وی اقدام می‌شود.

به گفته این مدرس دانشگاه، بعد از اخطار کتبی نوبت به «تعلیق فعالیت و نماد» فروشگاه اینترنتی می‌رسد و تامین نکردن کالا و یا ارائه خدمت، نقض حفاظت از داده‌های مصرف کننده، عرضه کالای غیر مجاز و تکرار و یا تعدد تخلفات مندرج بیش از سه مورد در طول یک سال نتایج تعلیق فعالیت و نماد است.

وی ادامه داد: در خصوص شرکت‌های بازاریابی نیز پس از ابلاغ اخطار، شرکت موظف است در ۲۰ روز نسبت به اصلاح عملکرد اقدام کند در غیر اینصورت نسبت به تعلیق و تغییر رنگ نمادش به زرد اقدام خواهد شد و در صورت تکرار تخلف، پروانه کسب باطل و رنگ نماد به قرمز تغییر داده خواهد شد.

پورعیسی افزود: اگر واحد صنفی متخلفی علاوه بر موارد اعلامی که در بالا به آنها اشاره شد مرتکب تخلف تعزیراتی (گرانفروشی، تقلب، کم فروشی) نیز شده باشند، شهروندان می‌توانند شکایت خود را از طریق سازمان تعزیرات حکومتی مطرح کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha