به گزارش روز جمعه ایرنا، توسعه صنعت سی.ان.جی در ایران از سالها قبل و همزمان با گاز رسانی سراسری در کشور آغاز شد. در آن سالها بدون توجه به اینکه آیا از این سوخت استقبالی میشود یا خیر، جایگاههای سی.ان.جی توسعه یافت تا آنجا که اکنون بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب ظرفیت توزیع روزانه سی.ان.جی در ایران وجود دارد.
بخش زیادی از این ظرفیت البته خالی است و همین موضوع سبب شده تا دولت تلاش کند با افزایش تعداد خودروهای دوگانهسوز از این ظرفیت استفاده کند.
البته استفاده از ظرفیت خالی سی.ان.جی تنها دلیل توسعه این صنعت در کشور نبوده و اقتصاد سی.ان.جی نیز ثابت کرده که در مقایسه با بنزین و گاز مایع قدرت رقابت دارد.
در حالی که هر متر مکعب سی.ان.جی در جایگاهها به قیمتی کمتر از ۵۰۰ تومان به فروش میرسد که قیمت هر لیتر بنزین یارانهای یکهزار و ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد نیز سه هزار تومان است.
از همین رو استفاده از سی.ان.جی بین ۶۰ تا ۸۰ درصد کاهش هزینهها را در سبد سوخت خودروها به دنبال خواهد داشت.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی نیز به ازای جایگزینی هر لیتر بنزین با یک متر مکعب سی.ان.جی ۳۰ سنت دلار سود وجود دارد.
با توجه به این مزیت قیمتی، طرح تبدیل رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی در شورای اقتصاد به تصویب رسید و مقرر شد هزینه آن از محل جایگزینی بنزین با گاز طبیعی در سبد سوخت خودروها تامین شود.
در واقع بنزین آزاد شده از این محل صادر میشود و علاوه بر تامین هزینه گازسوز کردن خودروهای عمومی، برای دولت نیز درآمد ایجاد میکند.
از هفتههای گذشته نیز گازسوز کردن خودروهای مسافربر اینترنتی با تامین ۷۵ درصد از هزینهها توسط وام بلاعوض دولت آغاز شده است.
این اقدام علاوه بر آنکه صنعت سی.ان.جی را نجات خواهد داد، همچنین میتواند در شرایط کنونی اقتصاد، با کاهش هزینه حمل و نقل بار و مسافر، تاثیر مثبتی بر کاهش تورم داشته باشد.
اما نکته مهمتر شاید در مزیتی باشد که ایران این سال ها با تکیه بر افزایش ظرفیت پالایشی به دست آورده و حالا باید تلاش کند تا با حفظ آن، درآمد پایداری برای کشور ایجاد کند.
صادرات فرآوردههای نفتی به عنوان مزیت مهم ایران در شرایط تحریم نفت و گاز مطرح بوده است و توانسته تا حد زیادی کاهش درآمدهای نفتی را جبران کند.
با این حال، ادامه روند کنونی مصرف میتواند ایران را نه فقط از باشگاه صادرکنندگان خارج کند بلکه در صورت تداوم، دوباره واردکننده بنزین خواهد شد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، با اشاره به اینکه رشد مصرف بنزین در کشور باید با سی.ان.جی جایگزین شود، تصریحکرد: در غیر این صورت یکی از بزرگترین ظرفیتهای کشور که صادرات بنزین است از دست میرود و مهمترین نقطه قوت در شرایط تحریم به نقطه ضعف تبدیل خواهد شد؛ بر این اساس اقتصادیترین جایگزین برای بنزین در کشور، سی. ان. جی است.
«علیرضا صادقآبادی» با تاکید بر اینکه با سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری میتوان ۲۰ میلیون لیتر بنزین را با سی.ان.جی جایگزین کرد، گفت: در صورتی که اگر بخواهیم ظرفیت پالایش ۲۰ میلیون لیتر بنزین را ایجاد کنیم به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه و پنج سال زمان نیاز است که معادل سه پالایشگاه اصفهان، تهران و لاوان میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی تاکید کرد: با این کار علاوه بر تحمیل هزینههای بیشتر، به مدت پنج سال عدمالنفع صادرات بنزین نیز به کشور تحمیل خواهد شد.
در واقع با افزایش سهم سی.ان.جی در سبد سوخت خودروها، ایران علاوه بر آنکه میتواند سهم خود را در بازارهای صادراتی حفظ کند، همچنین از صدها میلیارد دلار سرمایهگذاری در توسعه شبکه گاز استفاده کرده و با استفاده از سوخت پاک، به حفظ محیطزیست نیز کمک میکند.
همچنین با توسعه سی.ان.جی از هزینه ۱۵ میلیارد دلاری برای ساخت پالایشگاه به منظور تولید ۲۰ میلیون لیتر بنزین جلوگیری شده و به جای آن یک میلیارد دلار برای دوگانهسوز کردن خودروها سرمایهگذاری خواهد شد که صرفهجویی ۱۴ میلیارد دلاری برای کشور به همراه دارد.
نظر شما