در مدت زمان باقی مانده تا انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری فعالیت چهره های سیاسی و احزاب در حال شکل گیری است و آنها برای انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت حداکثری را مطرح میکنند و بر این باورند که مشارکت حداکثری، تضمین کننده منافع ملی و حفظ اقتدار و ثبات نظام است، امری که می بایست بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. در این خصوص به منظور بازتاب دیدگاهها و نظرات منعکس شده در رسانههای گروهی در این مجمل، مطالب مربوط به انتخابات ریاست جمهوری به صورت گزیدهوار انتخاب و گردآوری شده است.
رسانه های اصولگرا
رسیدگی خارج از نوبت به پروندههای انتخاباتی
به گزارش روزنامه حمایت، محمدرضا حبیبی رییس کل دادگستری استان اصفهان با حساس دانستن انتخابات پیش رو بیان داشت: در شرایطی که دشمنان در حوزههای مختلف به مقابله و دشمنی با نظام مقدس جمهوری اسلامی برخاسته اند انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا بسیار حساستر از دورههای قبلی در پیش روست و تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی که با صدور دستورالعمل از سوی ریاست محترم قوه قضاییه با عضویت مسؤولان و متولیان امر در هر استان تشکیل میشود، نقش مهم و مؤثری در برگزاری انتخاباتی سالم و با حضور پر شور و حداکثری مردم خواهد داشت. محور اصلی تصمیم گیریها در این شورا امر پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی است و بیشتر با اطلاع رسانی صحیح و به موقع و تبیین و تشریح قوانین و باید و نبایدهای انتخاباتی برای اقشار مختلف اقدامات لازم صورت میپذیرد و در صورت عدم نتیجه و وقوع جرم با تشکیل پرونده دستگاه قضایی رسیدگی قضایی خواهد نمود. با تقسیم بندی و احصاء مسؤولیتها و جرایم و تخلفات احتمالی، شرح وظایف سازمانهای متولی امر تعیین تا در خصوص اطلاع رسانیها و فراهم نمودن مقدمات پیشگیرانه این امر اقدامات لازم صورت پذیرد. برخی از جرایم و تخلفات مرتبط با عموم بوده و برخی دیگر مربوط به ستادهای انتخاباتی و نامزدها و همچنین برخی مربوط به سازمانها و نهادهای دولتی میباشد که سعی خواهد شد با برنامه ریزی در این شورا به اقدامات پیشگیرانه مربوط به هر یک به طور جداگانه پرداخته شود. رصد فضای مجازی و مقابله جدی با افراد و گروههایی که به دنبال دو قطبی کردن جامعه و بی تفاوت نمودن مردم هستند و از حربه توهین و تخریب و زیر سوال بردن ارکان نظام استفاده میکنند حساسیت بیشتری دارد و تشکیل کمیتهای با محوریت پلیس فتا ضروریست. دادگستری استان اصفهان نیز تعیین شعب و قضات ویژه و با تجربه و رسیدگی خارج از نوبت پروندههای انتخاباتی را در دستور کار خواهد داشت.
آنالیز انتخاباتی «مهندس اصولگرایان»
روزنامه خراسان با درج گزارشی به نقل از محمدرضا باهنر، نوشت: آقای رئیسی به من گفت نمی آید،لاریجانی بی حساب و کتاب کاری نمی کند اگر اصلاح طلبان اجماعی نسبی بر جهانگیری کنند او نامزد می شود گروه سیاسی - محمدرضا باهنر که از او به عنوان مهندس اصولگرایان نیز یاد می شود، در گفت و گوی اخیر خود به موضوعات داغ ۱۴۰۰ پرداخته و کاندیداهایی را که این روزها از آنان به عنوان گزینه های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یاد می شود، آنالیز کرده است؛ او در این مصاحبه از دیدار شخصی خود با آیت ا... رئیسی سخن گفته و تاکید کرده است که اگر آقای رئیسی پا به صحنه انتخابات بگذارد، صحنه انتخاباتی اصولگرایان کاملا عوض میشود: «من خودم هم که چند بار شخصا با آقای رئیسی صحبت کردم، ایشان گفت من نمیآیم اما عالم سیاست اصلا این جذمیتها را ندارد؛ اینکه فردا چه اتفاقی میافتد یا پس فردا چه اتفاقی میافتد. اگر آقای رئیسی بیاید، قاعدتا اجماع خیلی سریع انجام میشود و حتی من پیشبینیام این است که مثلا آقای قالیباف هم ممکن است یک سری مقاومتهایی بکند ولی در نهایت همراه میشود ولی اگر رئیسی نیاید، آن وقت من اجماع در جامعه اصولگرایی را خیلی سخت میبینم و نگرانم که اصلا داستان سال ۹۲ تکرار شود. اگر آقای رئیسی بیاید میشود سال ۹۶، البته بارها و بارها قدرتمندتر و قویتر، اگر آقای رئیسی نیاید، میشود سال۹۲.» باهنر در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به این سوال که آیا علی لاریجانی نامزد ۱۴۰۰ خواهد شد یا نه، تصریح کرد: من یک چیز کلی در خصوص آقای لاریجانی میدانم که ایشان معمولا بیحساب و کتاب کاری نمیکند، یعنی فکر میکند، برنامهریزی میکند، طراحی میکند.
حضور حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰ حلکننده بسیاری از مشکلات
به گزارش سایت خبری افکار نیوز، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در خصوص اهمیت موضوع مشارکت حداکثری در انتخابات آینده ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا اظهار داشت: انتخابات برای کشور ما بسیار مهم است و میتوان گفت تنها نظام سیاسی در جهان هستیم که به طور میانگین هر سال یک انتخابات برگزار کردهایم و مردم ما از سطوح بالا تا پایینترین سطح را خودشان انتخاب میکنند. این یک اصل مترقی و مردمسالارانه و در واقع افتخار انقلاب اسلامی ما در دنیاست که از مبانی دینی برای مشارکت مردم در سرنوشت اجتماعی و سیاسیشان استفاده کرده است. هر چقدر حضور ما در انتخابات پرشورتر و بیشتر باشد، به همان نسبت حاشیه امن بیشتری در سطح منطقه و جهان برایمان فراهم میکند و این حضور حداکثری، حلّال خیلی از مشکلات حاشیهای در داخل و خارج کشور است. در حال حاضر به طور بالقوه و به اندازه کافی نامزد برای انتخابات وجود دارد که باعث میشود که مردم در سطوح و سلائق مختلف جذب میدان رقابت شوند ... این در حالی است که همین مشکلات کنونی اهمیت برگزاری یک انتخابات پرشور و یک انتخاب صحیح و درست را بیشتر از قبل ایجاب میکند، چرا که اگر حضور پرشور و انتخاب صحیحی داشته باشیم و کسانی که همراه با مردم و دردهای آنها هستند انتخاب شوند، راه رفع مشکلات هموارتر میشود. هر چند در حال حاضر فضای انتخاباتی هنوز گرم نشده، اما پیشبینی ما این است که حضور مردم در این انتخابات، پرشور و حداقل بالای ۶۰ درصد خواهد بود و پس از ثبتنام نامزدهای شوراها، تنور انتخابات و رقابتها گرم خواهد شد.
قانون محدودیتی برای جنسیتِ کاندیداهای انتخابات ریاستجمهوری اعلام نکرده
علی حدادی سخنگوی کمیسیون شوراها در گفت وگو با خبرگزاری دانشجو پیرامون اصلاح انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، درباره شرایط کاندیداتوری و مشکلات ثبتنام ریاست جمهوری گفت: «در حال حاضر برای انتخاب دهیار و شهردار شرایطی وجود دارد اما برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری هر فردی با هر تحصیلاتی میتواند ثبت نام کند، به همین علت تعداد افراد زیاد میشود.» قوانین مصوب در کشور ما اصلاح نشده و به یک معنا قوانین، موانعی را ایجادکرده؛ رهبری بارها تاکید کردهاند قوانینی که دچار ایراد است باید اصلاح شود؛ در همین راستا کمیسیون شوراها تلاش کرده برای اصلاح قانون انتخابات مجلس، نگاه جامعی داشته باشد؛ شناسایی توانایی افراد برای بحث کاندیداتوری در سیاست های کلی انتخابات که از جانب رهبر انقلاب ابلاغ شده نیز مورد تاکید قرار گرفته است. بخشهای مهمی از قانون انتخابات ریاست جمهوری را اصلاح کردیم و بخشهایی نیز جهت اصلاح مدنظر شورای نگهبان است؛ یکی از مصادیق بارز اصلاح قانون این بود که همه افراد با هر سنی امکان ثبت نام در انتخابات را داشتند و بر همین اساس قصد ما این بود که از ورود دوهزار نفر متقاضی جلوگیری شود چراکه همواره این تعداد بالا در نهایت به ۷ یا ۸ نفر میرسد؛ ضمن اینکه شورای نگهبان وظیفه سنگینی در بررسی صلاحیتها دارد و ما میخواستیم در این بخش کمک کنیم تا افرادی که صلاحیت لازم را ندارند اصلاً به مرحله ثبتنام راه پیدا نکنند. قانون محدودیتی برای جنسیت افراد متقاضی ذکر نکرده اما تشخیص اینکه یک خانم یا آقا مصداق رجل سیاسی است، برعهده شورای نگهبان است؛ البته سخنگوی شورای نگهبان نیز به تازگی اظهار داشته بحث این نیست که بانوان رئیسجمهور نباشند یا ثبت نام نکنند و معتقد است ممنوعیتی برای ثبتنامِ خانمها وجود ندارد.
اصلاحطلبان برای انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ ابتدا اعتمادسازی کنند، بعد اجماعسازی
حسین نقاشی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: به طور طبیعی همه احزاب اصلاحطلب در انتخابات ریاست جمهوری باید گزینههای حزبی خود را به نهاد اجماع ساز اصلاحطلبان معرفی کرده و از برنامههای حزبی خود که در قالب آن نامزد معرفی میکنند دفاع کنند و در نهایت به ائتلاف و جمع بندی برسند. به طور طبیعی حزب اتحاد ملت هم در همین مسیر گامهایی را برداشته و افراد مختلفی را مورد بررسی قرار داده، اما هنوز فردی را برای معرفی به عنوان نامزد حزبی به مردم، رسانهها و نهاد اجماع ساز در نظر نگرفته است و این تلاش همچنان ادامه دارد. موضوعی که برای جریان اصلاحات از اهمیت بسیاری برخوردار است بحث شکل گیری اعتمادسازی مجدد در جامعه است؛ معتقدم که این اعتمادسازی بر اجماع اصلاح طلبان اولویت دارد، به بیانی دیگر اجماع در میان جریانها و شخصیتهای اصلاح طلب اهمیت دارد، اما معتقدم که اعتمادسازی باید برای مردم شکل بگیرد و از برنامهها، شعارها و افراد معرفی شده از سوی آنها باید دفاع محکم شود؛ بنابراین نهاد اجماع ساز در وهله اول باید برنامه و اولویت خود را بر اعتماد سازی میان جریان اصلاحات و پایگاه رای خود در میان مردم قرار دهد. این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه بتوان در غالب برنامهها، شعارها و.. به مردم اطمینان دهند که از افرادی حمایت خواهند کرد که تغییر و تحول را در شرایط فعلی ایجاد خواهند کرد، افرادی که جسارت لازم برای مقابله با فساد و تبعیض داشته و بتوانند آزادی و دموکراسی را ایجاد کنند و در برابر مشکلات در برابر گروه هایی که با تغییر و تحول مقابله میکنند بایستند، یعنی باید افرادی انتخاب شوند که این جسارت در کارنامه شان باشد و برنامه هایی داشته باشند که امکان این تغییر و تحول را در یک فرایند چهارساله ایجاد کنند.
احزاب ایران صدای مردم نبودند
زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری مهر به اهمیت انتخابات پیشرو و حساسیتهای مربوط به آن پرداخت و گفت: انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ کسی را مشخص میکند که احتمالاً هشت سال بر صندلی ریاستجمهوری خواهد نشست و زمام امور را به دست خواهد گرفت. همچنین انتخابات شورای شهر که همزمان با انتخابات ریاستجمهوری برگزار خواهد شد به جهت تعیین نمایندگانی که مدیریت شهری را بر عهده خواهند داشت، از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است. قاعدتاً احزاب و گروههای سیاسی نقش موثر و تعیینکنندهای در افزایش مشارکت خواهند داشت، به این دلیل که این تشکلها مرتبط با بدنه و توده مردم و نخبگان جامعه هستند. بنابراین احزاب و تشکلها میتوانند با ساماندهی، ارائه اطلاعات و تحلیلهای دقیق به بدنه جامعه در وهله اول سطح مشارکت را بالا ببرند و همچنین به انتخاب افراد اصلح کمک کنند. همه جریانها و گرایشهای سیاسی باید با ارائه بینش، آگاهی، تحلیل و اطلاعات لازم و صحیح، بدنه اجتماعی مرتبط با خود را مطلع کنند تا در انتخابات ۱۴۰۰ شاهد انتخاباتی پرشور باشیم و مردم بتوانند با حضور و مشارکت فعالانه و آگاهانه آینده کشور را رقم بزنند. نیازمند احزابی پرقدرت هستیم که بتوانند بلندگوی مردم باشند و صدای جامعه را به مسئولین برسانند... خلأ بین مردم و احزاب سیاسی باید اصلاح شود. گروههای مختلف باید در ساختار سیاسی جایگاهی پیدا کنند که مطالبه از مسئولین را هدف اصلی خود قرار دهند، اگر به دنبال احیای حقوق مردم باشند به برش و نفوذ اجتماعی گستردهای در بدنه مردم دست پیدا خواهند کرد.
چپ علیه راست؛ راست علیه چپ
روزنامه صبح نو با انتخاب مطلبی آورده است: با نزدیکشدن به انتخابات، تحلیلها درباره اینکه اصلاحطلبان بالاخره قرار است از چه گزینه یا گزینههایی حمایت کنند، قوت میگیرد. با این حال هر کدام از این گزینهها در نوع خود ضعفهایی دارند که مانع میشود تا اصلاحطلبان به طور کامل روی آنها اجماع کنند. مثل همیشه اصلاحطلبان به دوگروه عمده تقسیم شده اند که هر کدام سودای یک فرد را در سر دارند؛ هرچند این دو گروه نیز یکپارچه نیستند و درون خود اختلافهایی دارند. تشکیل نهاد اجماعساز اصلاحطلبان باعث شده تا حرف و حدیثها درباره نامزدهای این جریان بیشتر شود. مثل دورههای گذشته، عرصه انتخاباتی جبهه اصلاحات به دو گروه عمده یعنی راست و چپ به ترتیب به نمایندگی حزب کارگزاران سازندگی و حزب اتحاد ملت تقسیم شده است. هر چه کارگزاران به گزینههای فرااصلاحطلبی و حتی اصولگرایی تمایل دارند، اتحاد ملتیها سعی دارند ولو به قیمت شکست و ناکامی، روی گزینهای اصلاحطلب سرمایهگذاری کنند. حزب اتحاد ملت که در دولت حسن روحانی، کار خود را به عنوان بدیل جبهه منحله مشارکت شروع کرد، عمدتا به گرایشهای الترااصلاحطلبی شهره است. این حزب اکنون در میانه حمایت از دو چهره اصلاحطلبی قرار دارد؛ بخشی از این حزب به اسحاق جهانگیری و بخشی دیگر به محمدجواد ظریف گرایش دارند. برای نمونه، جلال جلالیزاده، عضو شورای مرکزی اتحاد ملت در گفتوگو با فردا، با بالادانستن شانس جهانگیری نسبت به بقیه گزینهها، تصریح کرد: به نظر من شانس اسحاق جهانگیری بیش از سایر افرادی است که نام برده شده، زیرا او سابقه اصلاحطلبی بیشتری دارد و همچنین از جمله اصلاحطلبانی است که از نظر فکری و مسائلی مثل توجه به مناطق محروم، فعال بوده است. او با انتقاد از کارنامه ظریف در وزارت خارجه گفت: ظریف هیچ سابقه اصلاحطلبی ندارد. او حتی در وزارت خارجه هم موفق نبوده است. به نظر من همین بلد بودن زبان انگلیسی و زندگی در آمریکا برای او سابقه و موجب توجه مردم به او شده است.
اصلاح طلبان عامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند
به گزارش خبرگزاری رکنا، لطفالله فروزنده در پاسخ به این پرسش که سهم جریان اصولگرایی را در افزایش مشارکت مردم و تشویق آنها چطور می بینید؟، اظهار کرد: یقینا جریان اصولگرایی با معرفی چهره های توانمند، دادن وعده های درست و صحیح و در عین حال وعده هایی که امید و نشاط در مردم ایجاد کند می تواند در افزایش مشارکت مردم نقش ایفا کند. ما مردم را دسته بندی نمی کنیم؛ مردم ما مردم متدین و خوبی هستند که به نظام علاقه مندند و اگر ببینند چهره ها، چهره های توانمند، صادق و وفادار به نظام هستند یقینا مشارکت خواهند کرد.
مردم در انتخابات ۱۴۰۰ فریب نمیخورند
علیرضا صفایی در گفتوگو با ایسکانیوز درباره تاثیرگذاری رد یا تصویب لوایح FATF , CFT توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: در حال حاضر جامعه کنونی ما دچار نوعی انشقاق شده که آغاز آن به سال ۹۲ باز میگردد و پذیرش این لوایح به احتمال فراوان چند دستگی سیاسی را افزایش میدهد. اصلاحطلبان حتی اگر با تصویب FATF قصد کارنامه سازی برای خود در انتخابات ۱۴۰۰را داشته باشند بازهم دور از ذهن است که در این انتخابات پیروز میدان باشند چراکه مردم نشان دادند دیگر فریب سیاسی نخواهند خورد و سطح آگاهی آنها نسبت به گذشته افزایش یافته است. اتحادیه اروپا یا آمریکا با تحریم کردن ایران نشان دادهاند که روابط خوبی با ما ندارند، در نتیجه از شفافیت مالی ایران نیز تنها به دنبال احصای موضوعاتی برای تحریمهای جدید در آینده هستند. مسئولان باید بدانند شفافیت مالی نه تنها سود اقتصادی و سیاسی برای ایران به همراه نخواهد داشت بلکه امکان دارد معیشت مردم را از وضع موجود نیز سختتر کند. این جریانها میخواهند به مردم و سیاسیون ثابت کنند که مذاکرات هستهای یا همان برجام بدون تصویب لوایح چهارگانه توسط مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام بیفایده است و راه مذاکراتی که سال ۹۲ آغاز شد درست بوده اما با شفافیت مالی این مسیر بهتر پیش خواهد رفت.
رسانه های اصلاح طلب
در کنار حضور حداکثری در انتخابات به انتخاب فرد اصلح نیز توجه کنیم
مصطفی طاهری در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به لزوم استقبال پرشور مردم از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده عنوان کرد: دو مولفه بسیار حائز اهمیت در نظام اسلامی یکی مردم و دیگری توجه به مباحث دینی همچون اسلامیت نظام، توحید و معنویت آن است، جمهوری اسلامی ایران بدون پشتوانه مردمی موفق نخواهد بود و این مردمی بودن نظام اسلامی ما و میزان اراده مردم برای پیشرفت کشور در انتخابات ها نمایان می شود. اهمیت انتخابات در کنار شرکت در راهپیمایی ها و نمازجمعه ها از جمله شاخص های مهم مردمی بودن نظام اسلامی ما است، حضور حداکثری و پرشور مردم در انتخابات خود قوت قلبی برای مومنان و مومنات و قطعا پیامی روشنی برای جهانیان خواهد بود. ما قرار است فردی را انتخاب کنیم که قرار است ۴ سال و بر اساس تجربه ای که در این سال ها داشتیم ۸ سال سکان اداره کشور را به دست بگیرد، قوانین ما کارآمد هستند بر همین اساس ما نیازمند شخصی هستیم که بتواند به خوبی این قوانین را اجرا کند، انتخاب فردی که بتواند به خوبی در جهت رفع مشکلات مردم به اجرای هرچه بهتر قوانین توجه کند امری ضروری است، پس اصلح بودن فرد منتخب نیز در کنار لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات موضوع مهم دیگری است که نیازمند توجه است.
حشمتالله فلاحتپیشه فعال سیاسی در گفت و گو با روزنامه شرق اظهار داشت: سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران تنشزدایی است. در کشور از تنش استقبال نمیشود؛ هر دولتی هم که روی کار بیاید، نمیتواند ۸۵ میلیون جمعیت را در شرایط ایزوله و دولت چریکی اداره کند. ضمن اینکه ایران شرایط خاصی به دلیل وقوع در حوزه جغرافیای سیاسی و جغرافیای نفت دارد؛ شرایطی که تصمیمات منطقه بدون حضور ایران به نتیجه نمیرسد؛ بنابراین من معتقدم هر دولتی که روی کار بیاید، اوضاع در حدی که زمان ترامپ تنشآمیز شده بود، نخواهد شد و دنیا نیز مسیر غیردیپلماسی را برای ایران انتخاب نخواهد کرد. آمریکا هم که بارها از گزینه نظامی یاد کرده، بعد از حمله به پایگاه عینالاسد و سقوط پهپادشان تحقیر شدند، عملا وارد چنین فضایی نمیشود. دوران جنگها گذشته است. ما هیچ وقت به دوران تنشآمیز ترامپ برنمیگردیم؛ اما معنای این مذاکره میان ایران و آمریکا نیست.
باید کار تشکیلاتی کرد تا تنور انتخاباتی داغ تر شود
محسن کوهکن، فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با خبرگزاری برنا در خصوص ویژگی های رئیس جمهور آینده اظهار کرد: ما در شرایطی هستیم که فردی که در راس امور مدیریتی برای ریاست جمهوری قرار می گیرد باید یک انسان فهیم و در تعامل با قوا باشد. در خصوص افرادی که درست یا نادرست اسم آنها به عنوان کاندیدا مطرح است معتقد هستم به جای اینکه در ابتدای امر به سراغ گزینه برویم و در مورد اشخاص بحث را شروع کنیم، باید به سراغ معیار محوری برویم. در خصوص معیارها سوال شود و بعد مجموعه ای از معیارها را که حاصل جمع آن می تواند یک دولت قبراق و تازه کار را به دنبال داشته باشد، را پیدا کنیم که نمره این مجموعه به خواسته ها درباره رئیس جمهور آینده نزدیک باشد. هر اقدامی که در انتخابات ریاست جمهوری به حضور بیشتر مردم کمک کند و یک اقدام مشروع و قانونی باشد، باید از آن استفاده کرد. مقام معظم رهبری یک انتخابات پرشور در جهت انتخاب گزینه خوب می خواهند. این موضوع اگر تحقق پیدا کند منافع آن برای خود مردم است بنابراین نه تنها ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا رقابت، رقابت احزاب است رقابت بر اساس دیدگاه های مختلف بوده و هیچ منعی ندارد. معتقد هستم باید کار تشکیلاتی کرد تا تنور انتخاباتی داغ تر شود.
مردم نگذارند دولت آینده دست افراد ناکارآمد بیفتد
نجفقلی حبیبی استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاحطلب در گفت وگو با روزنامه آرمان ملی اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره) درباره انتخابات فرمودند که میزان رای ملت است و مجلس شورای اسلامی باید در راس امور باشد. انتخابات و اداره امور کشور با رای مردم اهمیت پیدا میکند و ما نمیتوانیم این مساله که مردم در آینده خود سهیم هستند را کتمان کنیم. انتخابات در ایران رکن اصلی برای اداره کشور است و این مردم هستند که با حضور در انتخابات برای آینده خود ارزش قائل هستند. در هر صورت مردم هستند که درباره دیدگاههای فکری، اقتصادی، سیاسی و البته برای آینده خود با حضور در انتخابات تصمیم گیری میکنند. برای مردم ایران این مساله که آینده کشور در دستان چه شخصیتهایی سیاسی قرار میگیرد، بسیار حائز اهمیت است. مردم نباید مانند انتخابات مجلس یازدهم، از حضور در پای صندوقهای رای خودداری کنند. برای جامعه ایران باید تاسف خورد که فقط ۲۰درصد مردم تهران در انتخابات مجلس شرکت کنند و شرایط کشور طوری باشد که آحاد مردم راه تحریم انتخابات را پیش بگیرند. چرا مردم تهران باید در انتخابات مجلس از هر ۱۰۰ نفر، فقط ۲۰ نفر آنها در انتخابات شرکت کردند. اگر مردم میخواهند که رای آنها در انتخابات رئیس جمهور ۴ سال آینده تاثیرگذار باشد، نباید صحنه حضور در انتخابات را تحریم کنند و حضور داشتن در پای صندوقهای رای را جدی بگیرند. مردم ما اعتراض دارند که چرا صدای ما در کشور شنیده نمیشود؟ مردم سوال میکنند که چرا در این سالهای اخیر هیچفردی به اعتراضات ما پاسخ نداده است. از دیدگاه من مردم باید دوباره در انتخابات شرکت کنند و نگذارند که ریاست دولت در ۴ سال آینده دست افراد نالایق بیفتد. اگر مردم در انتخابات شرکت کردند و دوباره صدای آنها شنیده نشد، آنها میتوانند به مسئولان کشور اعتراض کنند. وقتی که مردم از حضور داشتن در انتخابات ممانعت کنند، قطعا صدای آنها در هیچجایی شنیده نمیشود و در آن صورت مسئولان به کسانی که صحنه انتخابات را رها کردند، پاسخی نمیدهند. اولین اصل اساسی این است که مردم صحنه انتخابات را رها نکنند و این موضوع را بدانند که اداره امور کشور بر اساس رای آنها اتفاق خواهد افتاد. اگر مردم باور داشته باشند که اداره کشور با رای آنها سامان پیدا میکند، در انتخابات حضور پیدا میکنند و آحاد جامعه نباید فکر کنند که رای آنها تاثیری در سرنوشتشان ندارد. هیچکسی نمیتواند در انتخاباتی که با حضور پرشکوه مردم برگزار شود، دست ببرد و مردم هم باید از فکر کردن در این رابطه خودداری کنند. رسانههای مکتوب، خبرگزاریها و همه کسانی که فعالیتهای تبلیغاتی انجام می دهند، مردم را با دلایل منطقی متقاعد کنند که صحنه انتخابات را رها نکنند.
اصلاحطلبان مستقل!
روزنامه اعتماد با درج گزارشی نوشت: محمدرضا عارف، علی مطهری و مسعود پزشکیان، سه چهره مهم و کلیدی دوره دهم مجلس شورای اسلامی بودند. هر سه آنان با «لیست امید» اصلاحطلبان وارد مجلس دهم شدند و مورد حمایت احزاب و جریان اصلاحات نیز قرار گرفتند. رقابتهای انتخاباتی که به انتهای مسیر خود رسید و مجلس دهم آغاز به کار کرد، عارف به عنوان رییس فراکسیون امید برای ریاست به نبردی درونپارلمانی با لاریجانی رفت و اگرچه ناکام ماند اما پزشکیان برای چهار سال تمام و مطهری نیز برای سه سال نخست دوره دهم به عنوان نواب رییس مجلس فعالیتشان را در مجلس پیش بردند. با پایان مجلس دهم و درحالی که اصلاحطلبان خود را برای انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ آماده میکنند اما این سه هر کدام به نحوی بیرون از جریان اصلاحات وارد فضای انتخابات شدهاند. عارف با وجود انتقادهایی که به دوران ریاستش بر فراکسیون امید وارد شد، ترجیح داد که مدتی سکوت کند و نه تنها از کاندیداتوری مجدد برای مجلس یازدهم خودداری کرد، بلکه حتی از ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان هم کناره گرفت. پزشکیان علیرغم ردصلاحیت بسیاری از نمایندگان اصلاحطلب دوره دهم، از سد نظارت استصوابی شورای نگهبان گذشت و فراتر از آن، بار دیگر با رای تبریزیها خود را به «بهارستان» رساند و مطهری هم پس از ردصلاحیت در انتخابات مجلس یازدهم، مدتی به سبک سابق به فعالیتهای سیاسی مشغول شد و اخیرا به طور رسمی برای انتخابات ریاستجمهوری اعلام کاندیداتوری کرده است. در هر صورت شاید بتوان گفت که این سه چهره سیاسی پس از مجلس دهم به نوعی از جریان و تشکلهای اصلاحطلبی فاصله گرفتند و اکنون که در آستانه انتخاباتی سرنوشتساز، فصل فعالیتهای هماهنگ سیاسی است نیز خبری از همراهیشان با «جبهه اصلاحات ایران» در کار نیست. مطهری که رسما اعلام کرده که به صورت مستقل در انتخابات ریاستجمهوری حضور مییابد و زمزمههایی نیز از احتمال کاندیداتوری عارف و پزشکیان به صورت مستقل شنیده میشود.
انتخابات ریاستجمهوری از ترکیب غالب مجلس تبعیت نمیکند
این روزنامه همچنین در مطلبی دیگر نوشت: جمشید انصاری، معاون رییسجمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور و از چهرههای سیاسی نزدیک به جریان اصلاحات درباره تعیین شروط برای رجل سیاسی گفته است: «ورود مجلس برای تعیین شروط رجل سیاسی مغایر قانون اساسی است. اگرچه تشخیص مصداق رجل سیاسی برعهده مرجع تفسیر قانون اساسی یعنی شورای نگهبان است و ممکن است بر این تشخیص از منظر مصادیق ایرادهایی وارد باشد اما وقتی مجلس شرایط، ویژگیها و جزییاتی در این مورد به تصویب برساند، یقینا مورد ایراد شورای نگهبان واقع شده و رد میشود، کما اینکه در دورههای گذشته نیز این اتفاق افتاده است.» به گزارش ایرنا، این چهره سیاسی درخصوص امکان داوطلب شدن زنان برای ریاستجمهوری، با بیان اینکه سخنگو و بعضی اعضای شورای نگهبان اعلام کردهاند که منعی بر نامزدی زنان در ریاستجمهوری وجود ندارد، تصریح کرد: «آنطورکه مشخص است شورای نگهبان عنوان «رجل سیاسی» را مختص مردان نمیداند ولی در عمل این جمع اعضای شورای نگهبان است که در مرحله بررسی شرایط داوطلبان ویژگیهای آنان را بررسی و تحلیل و اعلام نظر میکند که آیا از بین زنان داوطلب، افراد واجد شرایط و به قولی منطبق با مصادیق رجل سیاسی وجود دارند و میتوانند وارد عرصه رقابتها شوند یا خیر؟» انصاری با بیان اینکه تجربه نشان داده که انتخابات ریاستجمهوری از ترکیب غالب مجلس تبعیت نمیکند، گفت:«در خرداد ۱۳۷۶ اکثریت مجلس پنجم اصولگرا بودند و آقای ناطق نوری هم به عنوان نامزد اصولگرایان در عرصه انتخابات حاضر شد.
اصلاح طلب بودن مدال ندارد
مصطفی هاشمیطبا در گفت وگو با سایت نامه نیوز اظهار داشت: اصلاحطلب بودن مدال ندارد که بر دوش یک نفر نصب شود و بر دوش دیگری نصب نشود؛ هرکسی که افکارش اصلاحطلبانه باشد، اصلاحطلب است. برخی طوری رفتار میکنند که انگار باید برای احراز اصلاحطلب بودن افراد امتحان گرفته شود! من متوجه نمیشوم این خطکشیها از کجاست و چه فایدهای دارد؟ با این اوصاف آقای ظریف یا هرکسی که فکر خوبی داشته باشد و خواهان اصلاح امور باشد، اصلاحطلب است. ما اکنون اصولگرا میشناسیم که به هیچوجه اصولگرا نیست و اصلاحطلب هم میشناسیم که هیچ یک از تفکراتش با اصلاحات همخوان نیست». گفتم که این خطکشیها منسوخ شده است و چه کسی میتواند بگوید چه فردی اصلاحطلب است یا نه؟ اما حالا اینکه اصلاحطلبان در نهاد انتخاباتیشان چه فردی حمایت میکنند، بحث چندان مهمی نیست زیرا اول باید بررسی شود که آیا سرمایه اجتماعی اصلاحطلبان به میدان میآیند خیر؟ هنوز مردم نسبت به انتخابات بیتفاوتند و میگویند مهم نیست که کسی و از چه جناحی رئیسجمهور میشود، مهم این است که مشکلاتمان را حل کند. یک زمانی مردم حساس بودند که نامزد اصلاحطلب رأی بیاورد یا اصولگرا اما اکنون اینطور نیستند. من تصور میکنم تغییر ویژهای تا انتخابات در نگاه مردم نسبت به انتخابات ایجاد نشود و مشارکتی مانند انتخابات مجلس یازدهم در اسفند۹۸ را شاهد باشیم. موضع رهبری همیشه ضرورت مشارکت حداکثری بوده است. ایشان در هر دوره از انتخابات تأکید میکنند که مردم باید به صورت پرشور در انتخابات شرکت کنند و مسئولان هم باید زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کنند اما متأسفانه برخی گروههای داخلی هستند که در باطن اقتدار و سربلندی جمهوری اسلامی را نمیخواهند و تمایل دارند که مشارکت مردم در انتخابات حداقلی باشد. آنها باور دارند که در یک انتخابات حداقلی میتوانند پیروز انتخابات شوند و در عمل میبینیم که رفتارهایشان کاملا در تضاد با خواستههای رهبری است. آنها در مقطع کنونی با تخریب همهجانبه دولت میکوشند تا مردم را نسبت به مجموعه نظام بدبین کنند تا در نهایت مردم نسبت به سیاست بیتفاوت شوند و در انتخابات شرکت نکنند. آنها میخواهند مردم بگویند هرکه برنده یا بازنده شد مهم نیست تا در این وضعیت با رأیی پایین نامزد خودشان پیروز انتخابات شود. این نگاه به شدت خطرناک است زیرا به انقلاب اسلامی آسیب میزند.
درخواست ویژه کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ از شورای نگهبان
به گزارش اعتماد آنلاین، محمد غرضی فعال سیاسی با اشاره به زمان کوتاه باقی مانده تا انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ و فضای سیاسی جامعه پیرامون این اتفاق اظهار داشت: در شرایطی به استقبال انتخابات مهم ریاستجمهوری میرویم که مجموعه قدرت سیاسی به دلیل گرفتاریهایی که پیش آمده است باید نگران نحوه حضور مردم در انتخابات باشد. مطالبه عمومی تغییر رویه شورای نگهبان است و باید ببینیم انتخاباتی که قرار است در این شرایط برگزار شود، چقدر برای شورای نگهبان اهمیت دارد؛ یعنی آیا برای شورای نگهبان اصلاً مهم است که مردم رأی بدهند یا نه! اگر واقعاً این شورا دنبال حضور مردم است، باید راه را درازتر و وسیعتر ببیند. البته برای برگزاری انتخاباتی تاثیرگذار، احزاب هم باید رفتارهای اصولی و منطقی از خود به نمایش بگذارند.
عبور از رییسی، علیه جهانگیری
روزنامه اعتماد در گزارشی آورده است: اصولگرایان این نوبت نیز همچون ادوار پیشین انتخابات ریاستجمهوری آسودهخاطر از تایید صلاحیت کاندیداهایشان پیش میآیند و به همین دلیل و البته به دلایلی دیگر، نگرانند که مبادا نتوانند همچون انتخابات ریاستجمهوری ۹۶ با کاندیدایی واحد وارد گود رقابت شوند و در آن صورت همچون انتخابات ریاستجمهوری ۹۲ قافیه را به گزینه مورد حمایت جریان اصلاحات ببازند. سال ۹۶ اصولگرایان پس از آنکه در نهادی موسوم به جمنا از «یک مینیبوس کاندیدا» به فهرستی به تعداد انگشتان یک دست رسیدند و بعد با دو گزینه قدم به مناظرهها و روزهای اوج رقابتها گذاشتند، موفق شدند در دقیقه ۹۰ قالیباف را قانع کنند که به نفع رییسی کنارهگیری کند تا مبادا بار دیگر به دلیل شکستن آرا، با شکست انتخاباتی دیگری مواجه شوند. اما حتی با وجود این، اگرچه توانستند رای چشمگیر بیش از ۱۵ میلیون را برای رییسی جلب کنند و تا مدتها نیز از این گفتند که با اتکا به این سبد رای قابلاعتنا ۴ سال بعد میتوانند با دست پر به میدان بیایند و کار را به نفع خودشان تمام کنند. آنها البته آن زمان قاعدتا تصوری از حال و اوضاع این روزهای حاکم بر فضای سیاسی کشور و آنچه ناظران را نسبت به تکرار مشارکت حداقلی مجلس یازدهم نگران ساخته، با خبر و آگاه نبودند؛ شرایطی که با نگاهی به تجارب انتخابات ادوار گذشته و توجه به این حکم نانوشته درباره انتخابات ایران که هرگاه مشارکت از میزانی بالاتر باشد، اصلاحطلبان را پیروز میدانند و اگر مشارکت کمتر از میزان متوسط باشد، برد با اصولگرایان است، میتواند به این معنا باشد که محافظهکاران میتوانند پس از ۸ سال دوری از سکان اداره قوه مجریه، این کرسی کلیدی را نیز همچون کرسی دو قوه دیگر تصاحب کنند. آنچه اما احتمالا از همان زمان نیز به آن واقف بودند، دشواری همیشگی برای اقناع کاندیداهای پرتعداد اصولگرا جهت کنارهگیری به نفع کاندیدای اصلی این جریان سیاسی است.
کاندیدای دیپلمات در راه پاستور
روزنامه ستاره صبح با درج گزارشی نوشت: بیشتر از چهار ماه مانده به انتخابات ۱۴۰۰، گروهها و جناحهای مختلف سیاسی مشغول برگزاری جلسات برای مشخص کردن نامزد منتخبشان و تصمیمگیری در مورد استراتژی انتخاباتی خود هستند. دراینبین اصلاحطلبان در بهمنماه نهاد اجماع ساز اصلاحطلبان(ناسا) را تشکیل دادند و در یک حرکت معنادار اولین جلسه این نهاد را در حسینیه جماران برگزار و بهزاد نبوی را بهعنوان رئیس موقت این نهاد انتخاب کردند. اصلاحطلبان برای معرفی نامزد واحد برای انتخابات مشکلی ندارند، اما چالش اصلی آنها عبور نامزدشان از فیلتر شورای نگهبان و همچنین چگونگی آوردن رای دهندگان به میدان است. البته کارنامه دولت روحانی، مجلس دهم و شوراها و شهرداریها بر سبد رای سبد اصلاح طلبان اثر منفی گذاشته است. با همهی موانع موجود پیش روی اصلاحطلبان آنها نسبت به سرنوشت مردم و مشکلاتی که اصولگرایان در مجلس یازدهم برای مردم ایجاد کردهاند بیتفاوت نیستند و قصد دارند با برنامه و همچنین تعامل در درون و برون پا به عرصه انتخابات بگذارند. هرچند تاکنون اصلاحطلبان به نامزد واحدی نرسیدهاند، اما شواهد و قرائن نشان میدهند که شرایط کشور ایجاب میکند که برای حل مشکلات کشور یک کابینه متخصص که در رأس آن یک دیپلمات قرار داشته باشد و بتواند با نظام بینالملل تعامل کند تشکیل شود. در حال حاضر اصلاحطلبان به رغم فضای سرد انتخاباتی بر حمایت از کاندیداتوری محمدجواد ظریف متمرکزشدهاند.
جمع بندی:
شرکت مردم در انتخابات سیزدهم بسیار مهم است زیرا مشارکت شهروندان در این عرصه سیاسی موجب تقویت همبستگی و وحدت ملی و تضمین کننده امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران می شود.
نظر شما