۱۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۰۴
کد خبرنگار: 1303
کد خبر: 84256838
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همه ما در زنده ماندن هنر مسئول و سهیم هستیم

تهران- ایرنا- موسیقیدان و نوازنده گیتار که در اولین دوره جشنواره «هنر زنده ‌است» شرکت کرده، گفت: باید در زنده نگه داشتن هنر سهم داشته باشیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، جشنواره «هنر زنده است» در حال برگزاری است و در شاخه موسیقی این جشنواره هنرمندان صاحب نامی حضور دارند که به گرمی و رونق آن افزوده اند.

علیرضا اشرف‌پور نوازنده گیتار و موسیقیدان ایرانی، آهنگساز، مدرس و نوازنده‌ صاحب‌سبک گیتار الکتریک، آکوستیک و فرتلس ایرانی یکی از هنرمندان در این جشنواره است که تاکنون دو آلبوم گل‌کو و شیدایی را منتشر کرده و همکاری‌های متعددی با دیگر موزیسین‌های تاثیرگذار ایرانی از جمله پویا محمودی، امیرحسین تفرشی‌پور و... داشته است. 

قطعه‌ دستان این هنرمند در بخش نهایی نخستین دوره‌ی جشنواره هنر زنده است پذیرفته شده است و این هنرمند درباره‌ این قطعه توضیح داد: قطعه‌ دستان متعلق به دوره‌ای است که موسیقی غربی درون ذهنم را از موسیقی فولکلور ایرانی جدا نمی‌کردم؛ بنابراین در ساختار این قطعه حضور تعدیل شده‌ دستگاه همایون قابل تشخیص است. عنوان جشنواره‌ هنر زنده است من را ترغیب کرد قطعه‌ای به نام دستان را با مضمون اصلی «وحدت» با شعری از مولانا برای این جشنواره ارسال کنم چون احساس کردم بسیار مناسب است.

اشرف‌پور در باره شعر این قطعه گفت: در این شعر مولانا می‌فرماید «مگر مستی نمی‌دانی که چون زنجیرجنبانی/ ز مجنونان زندانی جهانی را بشورانی.»

  امیدوارم ما به قول مولانا مجانین،  دست به‌دست هم بدهیم و هرکدام سهمی داشته باشیم در زنده نگه داشتن هنر

این آهنگساز و نوزانده‌ گیتار بدون پرده تاکید کرد: قطعه‌ دستان حدود سال‌های ۱۳۹۰ یا ۱۳۹۱ روی شعری از حضرت مولانا ساخته شده و متعلق به زمانی است که من خیلی موسیقی غربی درون ذهنم را از موسیقی ایرانی و فولکلور مناطق مختلف ایران جدا نمی‌کردم؛ در ساختار این قطعه به‌جز در بخش اول کروس‌ها که یک همایون تعدیل شده قابل تشخیص است، بقیه‌ قطعه ترکیبی است از موسیقی غربی و ایرانی که درون ذهن من با هم ترکیب شده بودند. اخیرا قطعاتی می‌سازم که این دو کاملا از هم جدا هستند اما آن زمان خیلی علاقه‌ای به جداسازی آن‌ها نداشتم.

شعر همین چند بیت از حضرت مولانا است و از ابیات شعر چیزی حذف نشده است و فقط بیت اول در انتها هم تکرار شده است.

این نوازنده‌ درخصوص تکنیک مورد استفاده در این قطعه تاکید کرد: شاید به لحاظ تکنیکی، کمی تکنیک‌های تار و سه‌تار در نواختن به‌کار رفته باشد اما تکنیک غالب، ریتم پنج‌هشتم غربی است که بسته به موقعیت در جاهایی در کورس‌ها به ده‌شانزدهم تغییر می‌کند و این کار توسط من با گیتار بدون پرده ( فرت‌لس)نواخته شد..

اشرف‌پور در خصوص جنس و رنگ صدای ساز در این قطعه یاداور شد: به‌دلیل صدای انتخاب شده برای گیتار، شاید کمی شما را به‌یاد آلترناتیو راک‌های دهه‌ی ۹۰ میلادی بیندازد و از این جنبه شاید برای بسیاری از هم‌سن و سال‌های من، نوستالژیک باشد.

وی در پایان تصریح کرد: نکته‌ نهایی درخصوص این قطعه این است که کاملا  زنده ضبط شده است و هیچ‌گونه ادیت نشده، فقط با چند دوربین ضبط انجام شده و صدا به ‌همان صورت، روی ویرایشی از تصاویر قرار گرفته است.

اولین دوره‌ جشنواره هنر زنده است از دهم تا بیست و یکم اسفندماه ۱۳۹۹ در چهار بخش سینما، موسیقی، تئاتر و هنرهای دیجیتال به‌صورت برخط (آنلاین) و حضور محدود در پردیس تئاتر باغ کتاب در حال برگزاری‌ست و داوران بخش موسیقی این جشنواره عبارتند از: احمد پژمان، محمدرضا علیقلی، پیمان یزدانیان و حامد ثابت. دبیر بخش موسیقی جشنواره هنر زنده است، فردین خلعتبری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha