۱۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۰۸
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84258345
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زارعت چوب به منظور صیانت از جنگل ها توسعه یابد

رشت - ایرنا - نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت با تاکید بر ضرورت توجه به طرح زراعت چوب به منظور حفاظت و صیانت از جنگل ها توسعه یابد.

آیت الله رسول فلاحتی روز سه شنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی و درختکاری در دیدار با مدیرکل و معاونان منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان طرح تنفس جنگل را از طرح های خوب در راستای جلوگیری از قطع  درختان عنوان و خاطرنشان کرد: مردم را باید به زراعت چوب تشویق کرد تا از این طریق جنگل ها حفاظت شوند.

وی با تاکید بر اینکه همه باید در حفاظت از منابع طبیعی و حفظ آن برای آیندگان بکوشند، افزود: صیانت و حفاظت از انفال و منابع طبیعی مهم بوده و همه باید به آن توجه کنند، ضمن اینکه دستگاه قضا نیز باید از حافظان انفال و منابع طبیعی حمایت کند.

نماینده ولی فقیه در گیلان در ادامه با ابزار نگرانی از خشک شدن شالیزارها برای ویلاسازی بیان داشت: مسئولان باید متوجه ویلاسازی های غیر مجاز در اراضی شالیزاری استان باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان نیز در این دیدار در سخنانی با اشاره به استقرار صنایع چوبی بزرگ در گیلان خاطر نشان کرد: مصرف و نیاز چوبی کشور ۱۱ میلیون مترمکعب در سال است که از این میزان حدود ۵ . ۴ تا پنج میلیون مترمکعب در گیلان مصرف می شود.

میرحامد اختری با بیان اینکه در گذشته حداکثر برداشتی از جنگل های گیلان بر اساس طرح ها، ۱۵۰ هزار مترمکعب بود، بیان داشت: این آمار با توجه به مصرف چوب در این استان قابل مقایسه نیست و همواره چوب مصرفی از جاهای دیگر تامین می شد.

وی  با اشاره به پیش‌ بینی اجرای طرح زراعت چوب در شش هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی گیلان در اسناد بالادستی و قانون برنامه ششم توسعه خاطر نشان کرد: کار برداشت چوب اجرای طرح مذکور در سطح یک هزار و ۸۰۰ هکتار در حال انجام است و دو هزار هکتار نیز در سال آتی اجرایی می‌شود.

گیلان بالغ بر یک میلیون و ۴۷۱ هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان حدود یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار حدود "۷۰ درصد" اراضی ملی است، ۵۶۵ هزار هکتار از اراضی ملی استان را جنگل های با ارزش هیرکانی تشکیل می دهد و حدود ۲۴۴.۹ هزار هکتار مرتع ییلاقی در بالادست است؛ اراضی ساحلی و بخشی از اراضی فاقد پوشش گیاهی نیز جزو اراضی ملی محسوب می شود.

۱۵ تا ۲۱ اسفندماه هفته منابع طبیعی و درختکاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha