۱۲۰۰ میلیارد ریال در طرح زهکشی آب‌های شمالغرب کردستان هزینه شد

سنندج - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: وزارت جهاد کشاورزی در قالب اجرای طرح زهکشی آب‌های شمالغرب در این استان برای توسعه باغات و اراضی آبی یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه کرده است.

به گزارش ایرنا، محمد فرید سپری روز چهارشنبه در بازدید اعضای کمسیون کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از سامانه پایاب سد آزاد کردستان اظهار داشت: این طرح در ۱۶ هزار و ۸۱۰ هکتار از اراضی این استان اجرا می‌شود که پس از افتتاح بهره برداران ۷۶ روستای این استان در شهرهای سنندج، کامیاران و مریوان از آن بهره‌مند خواهند شد.

وی اضافه کرد: در مرحله اول آبی کردن ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی سنندج، پنج هزار و ۴۵۴ هکتار از اراضی کامیاران و چهار هزار و ۵۵۶ هکتار از اراضی مریوان تحت عنوان احداث شبکه‌های آبیاری تحت فشار پایاب هشت سد و یک دریاچه استان در قالب این طرح در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: این سدها شامل امیرآباد و رمشت، گاوشان، زیویه، آزاد، قشلاق، گاران، سوران و دریاچه زریوار است که در مجموع بخشی از اراضی ۷۶ روستای این سه شهرستان که حوزه آبریز یا بالا دست سدها هستند را از طریق اجرای کامل طرح ساماندهی رودخانه های غرب و شمالغرب تحت پوشش قرار می‌دهد.

سامانه سد آزاد سهم ۲۷ درصدی از طرح زهکشی آب‌های شمالغرب در کردستان دارد

سپری با بیان اینکه سد آزاد یکی از بزرگترین سدهای احداث شده در استان کردستان است که در قالب طرح زهکشی آب‌های شمالغرب حدود چهار هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی را پوشش می‌دهد اضافه کرد: این میزان اراضی در ۱۲ آبادی شهرستان سنندج قرار گرفته است.

وی افزود: پس از اجرا یک هزار و ۱۴نفر از خدمات آن بهره مند می‌شود و پیش بینی می شود میزان اشتغالزایی در این اراضی شامل چهار و ۳۰۰ شغل جدید با افق تولید ۵۰ هزار تنی انواع محصول با سالانه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال ارزش ناخالص باشد.

سطح گلخانه‌های کردستان ۱.۹برابر افزایش یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان همچنین با اشاره به توسعه گلخانه‌ها در این استان اظهار داشت: در دولت دوازدهم (۱۳۹۶) در این استان ۱۹ هکتار گلخانه وجود داشت که در این مدت این میزان با ۱.۹ برابر افزایش به ۳۵ هکتار رسیده است.

وی اضافه کرد: همچنین در راستای توسعه این فعالیت با حمایت‌های دولت ۱۹۰ هکتار طرح گلخانه‌ای دیگر در دست اجرا است که با بهره برداری از این میزان یک انقلاب در توسعه این فعالیت‎ها در این استان روی خواهد داد.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۴۰۰  هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی به استان کردستان سفر کرده اند، سفر این کمیسیون همزمان با عزیمت محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی به این استان انجام شده است.

بازدید از مجتمع ایمان طیور، سد سورال دهگلان، پایاب سد سنگ سیاه، طرح آبخیزداری مدیریت سیلاب میهم و منطقه حفاظت شده بدر و پریشان از جمله برنامه های اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این استان است.

سفر رییس مجلس به استان کردستان با هدف بازدید و نظارت میدانی بر حوزه‌های انتخابیه استان کردستان، بررسی مشکلات این مناطق و پیگیری مطالبات مردم انجام می شود.

در این بازدید میدانی نمایندگان مجمع استان کردستان و مسوولان اجرایی استان، رییس مجلس شورای اسلامی را همراهی می‌کنند.

در این سفر ۲ روزه رییس مجلس شورای اسلامی به برخی از شهرهای کردستان همچون سقز، مریوان، بیجار، قروه و سنندج می‌رود و ضمن بازدید از این شهرستان‌ها در جریان آخرین وضعیت پروژه‌های این استان قرار می‌گیرد و  همچنین قرار است دیداری با فعالان فرهنگی و اجتماعی کردستان داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی در روز دوم سفر خود به استان کردستان در جلسه شورای اداری استان نیز شرکت می‌کند و تا مسایل و مشکلات کردستان با حضور وی مورد بررسی قرار گیرد.

مردم این استان در مجلس شورای اسلامی دارای ۶ نماینده در پنج حوزه انتخابیه هستند که این حوزه ها شامل سنندج ، کامیاران و دیواندره با ۲ نماینده، مریوان و سروآباد با یک نماینده، سقز و بانه با یک نماینده، قروه و دهگلان با یک نماینده و بیجار با یک نماینده است.

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت کردستان یک میلیون و ۶۰۳ هزار و ۱۱ نفر است که از این تعداد ۷۰.۸ درصد در مناطق شهری و ۲۹.۲ درصد هم در مناطق روستایی استان ساکن هستند.

استان کردستان دارای ۲۸ میلیون هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد، این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد بوده و دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha