به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، علی وحدت روز شنبه در آیین رونمایی از خط تولید نسل چهارم قطارهای شبکه مترو تهران افزود: یکی از ملزومات بهرهوری حداکثری از شبکه راهآهن ریلی درون شهری تامین بهموقع ناوگان حمل و نقلی و تعمیرات دورهای قطعات مستعمل قطارهای مترویی است و با توجه به افزایش طول شبکه و تعداد ایستگاههای مترو در کلانشهرها نیاز به افزایش و همچنین تجهیز واگنها بوده است.
وی ادامه داد: قطار ملی مترو با توجه به توانمندیها و ظرفیتهای موجود در کشور و با همکاری شرکتهای مختلف داخلی از جمله ۱۸ شرکت دانش بنیان و چهار مجموعه صنعتی به نامهای شرکت واگن سازی تهران، جهاد دانشگاهی، مپنا و ایریکو با در نظرگرفتن ۱۸ زیرسیستم طراحی شده و تغییرات اعمال شده در آن بر اساس تجربیات ۲۰ سال گذشته در استفاده از سه نسل واگنها صورت پذیرفته است.
بر اساس این گزارش، با عنایت به لزوم تحقق ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه از تیر ماه سال ۹۸ همکاری مشترکی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راهآهن شهری و صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفت تا در قرارداد ۱۸ ماهه پروژه قطار مترو به سرانجام برسد. در این پروژه سهم ۲۵ تا ۳۰ درصدی شرکتهای داخلی از دانش طراحی، ساخت و تامین قطعات قطارهای مترو به ۸۵ درصد افزایش یافته است.
طراحی و ساخت سیستم رانش، تهویه مطبوع، بدنه قطار، بوژی، ترمز، راهروی بین واگنی، درهای قطار، دکوراسیون داخلی و هوشمندسازی سیستم اطلاعات از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط شرکتهای داخلی برای تولید قطار ملی مترو بوده است.
آیین رونمایی از خط تولید نسل چهارم قطارهای شبکه مترو تهران امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و پیروز حناچی شهردار تهران قطار ملی برگزار شد.
نظر شما