تهرانی‌های بهبودیافته از کرونا روزانه ۲۰ واحد پلاسما اهدا می‌کنند

تهران- ایرنا- مدیرکل انتقال خون استان تهران اعلام کرد: افراد بهبود یافته از ویروس کرونا روزانه در این استان ۲۰ واحد پلاسما را به منظور کمک و درمان دیگر مبتلایان به این ویروس اهدا می‌کنند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا مهدیزاده عصر یکشنبه در جلسه شورای اداری استان تهران اظهار داشت: اهدای پلاسمای بهبود یافتگان کرونا در تهران در ۲ مرکز وصال شیرازی و مرکز نوآوری انتقال خون در سازمان انتقال خون ایران جنب برج میلاد انجام می‌شود، اما آنچه که مهم است این است که روند اهدای پلاسمای بهبود یافتگان باید ادامه یابد.

وی با بیان اینکه با وجود همه فراز و فرودها امسال با مشکل خاصی در زمینه تامین فرآورده‌های خونی مواجه نبودیم، گفت: توانستیم خون مورد نیاز بیماران را به ویژه آن بخش که اورژانسی بود، به طور کامل تامین کنیم و فرآورده خونی مورد نیاز بیماران تالاسمی را ۱۰۰ درصد به صورت فیلتر دار در اختیارشان قرار دادیم.

مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه از روزهای پایانی سال گذشته که شاهد شروع کرونا در ایران بودیم با افت مراجعه کنندگان برای اهدای خون مواجه بودیم که این افت در طی امسال دارای فراز و نشیب پنج تا ۳۰ درصدی بود اما در ۱۱ ماه گذشته شاهد کاهش هشت درصدی اهدای خون بودیم و این در حالیست که در برخی کشورها کاهش ۶۰ درصدی اهدای خون را داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات سازمان انتقال خون استان تهران در ایام نوروز گفت: مراکز اهدای خون استان، از ۳۰ اسفند تا ۱۳ فروردین فعال هستند و به جز یکم و ۱۳ فروردین که یک‌مرکز وصال شیرازی فعال است، در سایر روزها به طور متوسط ۵ تا ۶ مرکز استان فعال هستند که مردم می توانند از طریق سایت اداره کل مراکز فعال و ساعات فعالیت آنها را پیدا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران همچنین گفت: ۱۶ شهرستان در استان تهران داریم که فقط ۶ شهرستان مرکز خون گیری دارند.

وی افزود: ۱۲مرکز ثابت خون گیری در سطح استان داریم که هفت مرکز در شهر تهران است و پنج مرکز در شهرستان ها است و از بین این مراکز فقط مرکز وصال است که بحث فرآوری و توزیع خون را هم انجام می دهد که سال آینده این موضوع را به عنوان‌ مطالبه جلو می بریم.

وی تاکید کرد: چرا شهرستان های پر جمعیتی مانند اسلامشهر با ۵۴۰ هزار نفر جمعیت، بهارستان با ۵۳۰ هزار نفر، ملارد با ۳۷۷ هزار نفر، پاکدشت با ۳۷۰ هزار نفر، قرچک با ۲۷۰ هزار نفر، پردیس با بیش از ۳۰۰ هزار جمعیت نباید مرکز انتقال داشته باشند؟

این مقام مسئول اظهار داشت: چرا باید منتظر باشیم که خون یک استان دیگر در قالب شبکه خون رسانی بیاید تا نیاز مراکز ما را برطرف کند؟  

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: اکنون شاخص جمعیت به اهدای خون در استان تهران حدود ۲۰ درصد است؛ یعنی ۲۰ نفر به ازای یک هزار نفر جمعیت، درحالی که میانگین کشوری ۲۷ نفر به ازای هر یک هزار نفر است و اگر بتوانیم شاخص خودرا به میانگین ‌کشوری برسانیم، استان تهران می تواند خون مورد نیازش را به صورت ۱۰۰ درصد تامین کند.

وی درباره میزان توزیع خون و فرآورده‌های خونی در سال ۱۳۹۹گفت: ۲۳۳ هزار و ۹۳۷ واحد در این مدت گلبول قرمز توزیع کردیم، همچنین ۹۱ هزار و ۶۳۵ واحد خون فیلتر شده، ۲۱۰ هزار و ۹۸۸ واحد پلاکت و ۱۲۹ هزار و ۱۵۲ واحد پلاسما توزیع کرده ایم.

به گزارش ایرنا، آخرین جلسه شورای اداری استان تهران امروز/ یکشنبه در محل استانداری تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha