خانوارهای عشایری آذربایجان‌غربی به بیش از ۲۰ هزار خانوار افزایش یافت

ارومیه- ایرنا- مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت: تعداد خانوارهای عشایری این استان حدود ۱۶ هزار خانوار بود که با آمار جدید این میزان به ۲۰ هزار و ۴۴۳ خانوار رسیده است.

علی ناجی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و مراتع، یک میلیون و ۶۱۵ هزار هکتار قلمرو زیستی عشایر استان را تشکیل می‌دهد و در اختیار عشایر است.

وی تاکید کرد: این میزان حدود ۶۰ درصد عرصه‌های منابع طبیعی را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت: علاوه بر آن ۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم آذربایجان‌غربی در اختیار عشایر این استان است.

ناجی اظهار داشت: ۲ میلیون واحد دامی در اختیار عشایر این استان است و این دام‌ها از مراتع و اراضی استفاده کرده و انواع محصولات لبنی و پروتئینی را تولید و و روانه بازار مصرف می‌کنند.

وی اظهار داشت: این تعداد واحد دامی سالانه ۵۰ هزار تن شیر، ۱۵ هزار تن گوشت و سه هزار تن پشم را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

وی اظهار داشت: عشایر آذربایجان‌غربی با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت‌های لازم از این قشر صورت می‌گیرد.

به گزارش ایرنا ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در آذربایجان‌غربی وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار ( ۵۹ درصد) تحت پوشش عشایر استان است.

عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است.

آذربایجان‌غربی سومین استان کشور به لحاظ برخورداری از جمعیت عشایری است و حدود ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۰۴ هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند که ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha