محمدرضا هنری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار قضایی ایرنا افزود: با توجه به نزدیکی به انتخابات و دستور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه مبنی بر لزوم استفاده از نهادهای مردمی و دیدهبانانی که در سجام ثبت نام کردهاند، بخش تخلفات انتخاباتی در سجام تعریف شده است.
وی ادامه داد: در این سامانه حدود ۱۲۰ هزار دیدهبان رسمی ثبت نام کرده و کد شناسایی دارند و حدود ۸۰ هزار نفر هم به صورت گمنام با این سامانه همکاری می کنند و گزارش تخلفات را در سامانه اعلام و ثبت میکنند.
هنری اظهار داشت: به دیدهبانان هم آموزشهای لازم داده شده تا هرگونه موضوعی که حس میکنند در روند انتخابات تاثیر منفی دارد در سامانه گزارش کنند.
مدیرکل پیشگیریهای مردمی و مشارکتهای مدنی اضافه کرد: معاونان پیشگیری از وقوع جرم استانها قبل از ارسال گزارش دیدهبانان، گزارشها را کنترل نهایی میکنند و در معاونت اجتماعی نیز گزارشها توسط تیم نظارت، صحت سنجی میشود و بعد از آن در کارتابل افراد مسئول و مرتبط مانند شورای نگهبان، وزارت کشور و معاونت پیشگیری از وقوع جرم منعکس میشود تا اقدامات پیشگیرانه لازم انجام شود.
وی با قدردانی از کسانی که نسبت به اعلام گزارشهای تخلفات با قوه قضاییه همکاری میکنند، افزود: نظارت مردم بر مردم از جمله نظارت هایی است که میتواند در پیشگیری از شکلگیری و وقوع بسیاری از تخلفات و جرایم موثر باشد.
به گزارش ایرنا، سجام یا سامانه جامع ارتباط عمومی مردمی) سیستم جامع اطلاعات مردمی(به آدرس http://sajam.scpd.ir به منظور استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی در راستای برطرف شدن معضلات اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم و رسیدگی سریع و قاطع به تخلفات و جرایم به طوری که اثر بازدارندگی داشته باشد، راه اندازی شده است.
این سامانه زیر نظر اداره کل پیشگیریهای مردمی و مشارکتهای مردمی معاونت اجتماعی دستگاه قضایی اداره میشود و کارکرد آن بر مبنای خود اظهاری و داوطلبانه بودن مشارکتهای مردم در ارسال گزارشات در جهت افزایش مسئولیت اجتماعی افراد است که اثرات و فواید آن به خود مردم بازخواهد گشت.
فرایند اجرایی سامانه به این شکل است که متقاضیان عضویت از طریق سامانه ثبت نام میکنند و پس از آن بررسی و تطبیق مشخصات متقاضی عضویت، احراز هویت و استعلام های مورد نیاز در این رابطه صورت میگیرد. در مرحله بعد صلاحیت عضو تایید میشود و پس از احراز هویت کد عضویتی برای آن تعریف می شود، پس از آن متقاضیان تایید شده در سامانه سازماندهی می شوند.
گزارشاتی که از افراد دریافت میشود به صورت محرمانه و ناشناس در سیستم ثبت می شود و پس از ثبت و تایید مسئولان هستهای و استانی برای دستگاههای دولتی ارسال و مطالبهگری خواهد شد تا دستگاههای دولتی نواقص را برطرف کنند.
ورود دستگاه قضایی به گزارشات ارسالی صرفا رسیدگی قضایی نیست بلکه اولین راهکار ارسال گزارشهای تایید شده مردمی به دستگاه مورد نظر است که با تعامل و همکاری نسبت به رفع مشکل و معضل اقدام صورت گیرد.
گزارشهای ارسالی منحصر به افراد و موضوعات شخصی نیست بلکه حقوق عامه هم جزو اولویتهای این سامانه است به عنوان نمونه در این سامانه مباحث زیست محیطی و منابع طبیعی از اهمیت زیادی برخوردار است.
نظر شما