مجمع تشخیص نظرات مشورتی خود را به شورای نگهبان ارائه کند

تهران-ایرنا- عضو هیات رییسه مجلس در تذکر شفاهی گفت:مجمع تشخیص درنامه‌ای اعلام کرد لایحه بودجه درچند مورد با سیاست‌های کلی مغایرت دارد. این نظر مشورتی باید به شورای نگهبان فرستاده شود و مجمع نمی‌تواند به صورت مستقیم به مجلس نامه دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا،  علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز-سه‌شنبه - در تذکری با استناد به ماده 197 آیین نامه و اخطار اصل 94 قانون اساسی گفت: براساس اصل ۹۴، کلیات مصوبات مجلس باید به شورای نگهبان فرستاده شود و شورای نگهبان موظف است ۱۰ روز این مسایل را با موازین شرعی و قانون اساسی انطباق دهد و چنانچه آن را مغایر ببیند برای تجدیدنظر آن را به مجلس برگرداند و اگر شورای نگهبان مغایرتی با قانون اساسی ندید، مصوبه قابل اجرا است

عضو هیات رییسه مجلس ادامه داد: مجمع تشخیص نامه‌ای داده است و گفته لایحه بودجه چند مورد مغایرت با سیاست‌های کلی دارد.  مجمع اگر نظری داشته باشد باید این نظر مشورتی را به شورای نگهبان بفرستد و مجمع نمی‌تواند به صورت مستقیم و براساس اصل ۹۴ به مجلس نامه بدهد.

وی با بیان اینکه طبق اصل ۱۹۷ آیین نامه داخلی مجلس کلیه مصوبات مجلس رسما به شورای نگهبان فرستاده می‌شود، گفت: روشی که آقایان انجام دادند باید اصلاح شود، اگر مساله‌ای دارند باید در موعد مقرر نظرات خود را بیان کنند و این سبک که نامه بنویسند و در فضای رسانه‌ای اعلام کنند و موارد و اشکالات خلاف سیاست‌ها را از ۱۷ مورد تا ۱۰ مورد بگویند، روش درستی نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار سلیمی گفت: اخطار شما وارد نیست چرا که طبق بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، اگر موردی باشد هیات نظارت براساس قانون وظیفه دارد نظرات خود را اعلام کند.

وی افزود: هیات نظارت اگر موردی درباره سیاست‌های کلان داشته باشد، از طریق شورای نگهبان باید آن را اعلام کند. ضمن اینکه هیات نظارت هم هیچ مکاتبه ای با مجلس نداشته است و نظرات خود را به شورای نگهبان منتقل کرده و شورای نگهبان به مجلس آن را ارائه داده است. ما دیروز این مسائل را مطرح کردیم و با همکاران کمیسیون تلفیق هم جلسه‌ای گذاشتیم و مسیر قانونی طی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha