به گزارش خبرنگار ایرنا، مهناز ملانظری روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران، درباره اقدامات و شرایط دانشگاه در سال ۹۹ گفت: امسال با شیوع ویروس کرونا دانشگاه شرایط خاص و متفاوتی را تجربه کرد، سالی که بدون دانشجو سپری شد و از حضور دانشجویان کارشناسی کاملا بیبهره بود.
وی درخصوص حضور دانشجویان کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه افزود: اگرچه دانشگاه از حضور دانشجویان کارشناسی در یک سال اخیر بیبهره بود، اما شرایط حضور دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با رعایت پروتکلهای بهداشتی برای بهرهمندی از امکانات کارگاهها و آزمایشگاهها فراهم شد.
ملانظری با بیان اینکه دانشگاه بدون دانشجو معنا ندارد، ادامه داد: در دوران کرونا بسیاری از فعالیتهای دانشگاه که پیش از آن، بصورت حضوری و با وجود دانشجویان برگزار میشد، به صورت مجازی در دستور کار قرار گرفت و نه تنها خللی در انجام آنها وارد نشد، بلکه در مواردی، با رشد و ارتقا نیز نسبت به سال گذشته مواجه بود.
وی درباره اقدامات دانشگاه در دوران کرونا اظهار داشت: فراهم کردن زیرساخت مجازی و برنامه ریزیهای منعطف یکی از ویژگیهای اصلی اقدامات دانشگاه در این مدت بود که بر همین اساس دانشگاه متناسب با شرایط و تصمیم های ستاد ملی مقابله با کرونا، مسائل و برنامههای خود را بدون تعلل تدوین کرد.
ملانظری درخصوص آغاز آموزش مجازی از سال گذشته گفت: با شروع اپیدمی کرونا از اسفندماه سال گذشته آموزش مجازی در دانشگاه کلید خورد، اما لازم بود اعضای هیات علمی نیز بطور مرتب آموزشهایی را در این حوزه دریافت کنند. بر همین اساس آموزشهای فشرده برای اساتید در دستور کار قرار گرفت و در ۶ ماه نخست سال بیشتر تمرکز دانشگاه بر بحث آموزش بود. در ۶ ماه دوم سال نیز فرصت برای تمرکز بر مسائل پژوهشی با هدف فراهمکردن امکان حضور دانشجویان در آزمایشگاهها و کارگاهها را صورت گرفت.
وی درباره آمادهسازی خوابگاهها برای استفاده دانشجویان نیز خاطرنشان کرد: با تدابیر اندیشه شده، خوابگاههای دانشگاه به اتاقهای تک نفره و دونفره تقسیم شدند. بر همین اساس از مهرماه ۹۹ شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه با رعایت و کنترل تمامی نکات بهداشتی فراهم شد.
ملانظری تاکید کرد: با توجه به اینکه برخی از دانشجویان کم بضاعت برای بهره گیری از آموزشهای مجازی به حمایت نیاز داشتند و دسترسی به امکانات برای آنان مقدور نبود، با پیگیریهای معاونت دانشجویی و معاونت اداری مالی ۱۰۰ تبلت در اختیار این دسته از دانشجویان قرار داده شد.
استفاده از ظرفیت ۴۷ استاد بین المللی در دانشگاه الزهرا(س)
رییس دانشگاه الزهرا(س) ادامه داد: در کنار رسیدگی به فرآیندهای آموزشی و پژوهشی، برنامه ریزیهای راهبردی دانشگاه نیز پیگیری شد. علاوه بر آن، یکی دیگر از دستاوردهای آموزش مجازی بهره مندی از اساتید بین المللی بود و در سال ۹۹ از ظرفیتها و تواناییهای ۴۷ استاد بین المللی متناسب با نیاز گروهها استفاده شد.
ملانظری اظهار داشت: برای دانشگاهها مهم بود که باوجود نبود حضور فیزیکی دانشجویان بتوانند ارتباط را با آنها حفظ کرده و مرتبط نگه دارند. در این خصوص حوزه فرهنگی دانشگاه با سرعت عمل بالایی موفق شد برنامههای متعددی را تدارک دیده و ارتباط بین دانشجو و دانشگاه را حفظ کند.
وی تصریح کرد: سوق دادن انجمنهای علمی و کانونها به سمت فضای مجازی فرصتی بود که باعث شد ۸۰ درصد در برنامههای انجمنهای علمی و بیش از ۴۰ درصد در برنامههای کانونها با رشد مواجه باشیم. بنابراین حضور نیافتن دانشجویان در این برنامهها خللی وارد نکرد و حتی با حضور مجازی و استقبال آنها از نشستهای علمی و دانشجویی به شکل مجازی با رشد مواجه بودیم.
نظر شما