۲۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۴۸
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 84269464
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روابط فرهنگی خراسان شمالی با ترکمنستان گسترش می یابد

بجنورد- ایرنا- معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان شمالی در دیدار وئدیو کنفرانسی گفت : با تدوین سند فرهنگی روابط دو کشور گسترش می یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی بیگ زاده روز پنجشنبه دردیدار وئدیو کنفرانسی با  معاون استاندار آخال ترکمنستان اظهارداشت : زمینه های مشترک زیادی بین دو استان برای گسترش روابط وجود دارد و باید با تکیه بر مشترکات فرهنگی در سایر زمینه ها نیز ارتباط دو استان افزایش یابد.
وی  برای نمونه از مختومقلی فراغی شاعر بزرگ ترکمن به عنوان یکی از  ظرفیت بزرگ  فرهنگی دو استان برای گسترش روابط یاد کرد و خاطرنشان کرد: این شاعر بزرگ مورد احترام قوم ترکمن هر دو استان است و هر ساله کاروان های زیادی از علاقه مندان این شاعر بزرگ از ترکمنستان برای بازدید از آرامگاه ایشان به ایران سفر می کنند.
معاون استاندار خراسان شمالی از آیین نوروز به عنوان یکی دیگر از مشترکات فرهنگی دو جانبه یاد کرد و اظهارداشت: قرابت فرهنگی مردم ، باعث همدلی و همبستگی دو جانبه می شود که می تواند روابط دو کشور را نیز مستحکم کند.
 بیگ زاده اضافه کرد: در شرایط فعلی حسن اعتماد متقابل بین مردم و دولت های دو کشور ایران و ترکمنستان باعث شده تا روابط سیاسی و اقتصادی دو جانبه با وجود تمام فراز و نشیب های بین المللی ادامه دارد و هر دو کشور برای همیشه حامی یکدیگر باقی بمانند.
وی تبادل آموزشی و دانشگاهی و حوزه فیلم و هنر را از دیگر بسترهای همکاری فرهنگی بین استان خراسان شمالی و آخال ترکمستان دانست  و خاطرنشان کرد : در این راستا از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و فرهنگ و ارشاد اسلامی ، کارگروه فرهنگی استان تشکیل شد تا بتوانند  برنامه‌ریزی را برای معرفی ظرفیت های داشته باشند.
وی برگزاری هفته‌های فرهنگی، نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و جشنواره‌های موسیقی را از برنامه های مهم قابل پیگیری از سوی این کارگروه بیان کرد.
استقبال از گسترش روابط فرهنگی 
 معاون استاندار آخال ترکمنستان  نیز در این دیدار ویدئو کنفرانسی با یادآوری نخستین نشست مسوولان دو استان که در روز جهانی نوروز برگزار شد افزود : برگزاری این گونه نشست ها برای گسترش روابط فرهنگی و پیرو آن گسترش روابط اقتصادی نشان از حسن نیت دو کشور دارد.

"توپاروف" با بیان این که روز جهانی نوروز از اشتراکات فرهنگی شاخص بین دوملت است، یادآور شد: من اطمینان کامل دارم که گسترش این روابط فرهنگی به نفع هر دو ملت ایران و ترکمنستان است.
استان خراسان شمالی براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن 1390 حدود 863 هزار نفر جمعیت و  28 هزار کیلومتر مساحت دارد که 281 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد و استان آخال یکی از پنج استان کشور ترکمنستان محسوب می شود که حدود 97 هزار کیلومتر مساحت و افزون بر 900 هزار نفر نیز جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha