یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران در آماده باش خطر آتش‌سوزی

ساری - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با اعلام اینکه از ابتدای امسال پنج فقره آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی رخ داده که بموقع خاموش شد، گفت : طبق اخطار هواشناسی مبنی با افزایش گرما و وزش بادشدید، ۱۳۱ گشت خودرویی و موتوری در آماده باش کامل هستند.

سرهنگ مجید ذکریایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نسبت به حضور بیش از حد مسافر و گردشگر در عرصه های جنگلی استان ابراز نگرانی کرد و با ذکر این نکته که ۹۸ درصد عامل آتش سوزی خطای انسانی است، افزود : با توجه به افزایش دما و وزش باد شدید ، با کوچکترین بی توجهی بویژه خطای انسانی از سوی گردشگران خطر آتش سوزی به لحاظ تعداد منطقه و وسعت بسیار جدی است.

وی  با اعلام این که پنج فقره آتش سوزی هفته اول تعطیلات نوروزی در سطح کمتر از ۲ هزار متر مربع بوده است ، گفت : خوشبختانه با اطلاع رسانی بموقع جنگل نشینان و همکاری نیروهای امدادی یگان منابع طبیعی ، محیط زیست ، نیروهای مردمی اعم از بسیج و محلی ها آتش تمامی این مناطق خاموش  شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران منطقه ساری  با انتقاد از بی توجهی گردشگران در خاموش نکردن آتش پس از استفاده از آن در تهیه غذا و چای ، اظهار داشت : از آن جایی که شرایط آب و هوایی و برگ های خشک ناشی از این گرما برای افزایش و گسترش آتش فراهم  است ، در صورت آتش سوزی در شرایط وزش باد شدید به طور یقین خسارت بیشتری بر  عرصه های جنگلی و مرتعی استان وارد خواهد شد.

ذکریایی با اظهار این که امکانات و تجهیزات  آتش نشانی  یگان های حفاظت عرصه های طبیعی مازندران در وضعیت آماده قرار دارد ، افزود : اگر مسافران و گردشگران مرتکب خطای آتش سوزی عرصه های جنگلی نشوند، بقیه موارد تحت کنترل است.

وی با بیان این که با هماهنگی مدیریت بحران مازندران ، ستاد اضطراری اطفای حریق در محل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شکل گرفته است ، گفت : تمامی نیروها هم از روز گذشته در آماده باش کامل  هستند و در محل محل کارشان در سرجنگل بانی ها حضور دارند.

وی از مردم خواست تا هرگونه بی توجهی و دخل و تصرف در عرصه های طبیعی و جنگلی را اعم از روشن کردن آتش ، تصرف و تجاوز و یا  قطع درختان از طریق سامانه ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی مازندران هوای  امروز چهارم فروردین ماه صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش محسوس دما و وزش باد گرم گاهی شدید، در ارتفاعات غربی بویژه دامنه‌های جنوبی با رگبار پراکنده، ازاواخر شب همراه با وزش باد نسبتاً شدید شمالی و افزایش ابر خواهد بود.

آسمان مازندران فردا پنجشنبه نیز نیمه ابری تا ابری همراه با کاهش دما، رگبار پراکنده و وزش باد گاهی نسبتاً شدید پیش بینی می‌شود.

بنابر گزارش هواشناسی مازندران وضعیت جوی روز جمعه نیز نیمه ابری گاهی ابری به ویژه در دامنه‌ها و ارتفاعات با بارش پراکنده و وزش باد خواهد بود.

مازندران با ۲۴ هزار کیلومترمربع وسعت حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی دارد که تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری و نوشهر اداره می شود.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha