جان گرفتن کرونا در کرمانشاه با رشد ۲ برابری ترددهای نوروزی

کرمانشاه- ایرنا- سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی در استان کرمانشاه، آمار بیماران بستری کرونا را حدود ۵۰ درصد افزایش داده است؛ رشد تعداد مبتلایان جدید هم آنقدر زیاد شده که مسوولان بهداشتی استان را نگران کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استاندار کرمانشاه، اسفند ۹۹ اعلام کرد که «باتوجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، کرمانشاه امسال نمی‌تواند میزبان مهمانان نوروزی باشد و امکاناتی در اختیار آنها قرار دهد.»

«هوشنگ بازوند» افزود: در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تمام کمپ‌های اقامتی مهمانان نوروزی در کرمانشاه تعطیل و آموزش و پرورش و دیگر ارگان‌ها نیز نمی‌توانند مهمانسرا در اختیار گردشگران قرار دهند.

دبیر ستاد مقابله با کرونای شهرداری کرمانشاه هم اعلام کرد که برپایی "چادر" و "اسکان نوروزی" در پارک‌ها و تفرجگاه های کرمانشاه ممنوع است.

«رضا دوستی» افزود: امسال همچنین برای جلوگیری از تجمع مردم، سفره های هفت سین در سطح شهر برپا نشده و تمام تلاش و اولویت ما مانند دیگر دستگاه ها حفظ سلامت مردم و پیشگیری از شیوع کرونا خواهد بود.

افزایش ۹۳ درصدی ترددها

با این حال با آغاز تعطیلات نوروزی، موج سفرها شدت گرفت و مسافران زیادی وارد استان کرمانشاه شدند.

سرهنگ «محمد حیدری»، رییس پلیس راه استان کرمانشاه در گفت و گو خبرنگار ایرنا، از افزایش ۹۳ درصدی ترددهای جاده ای استان در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: بیشترین ترددها در محورهای کرمانشاه - صحنه و کرمانشاه - اسلام آبادغرب صورت گرفته است.

بخشی از این مسافران، مهاجرانی هستند که در سال‌های گذشته برای کار و تحصیل به سایر شهرها رفته اند و بخشی هم گردشگرانی هستند که برای لذت بردن از طبیعت چهار فصل و آثار باستانی متعدد به کرمانشاه آمده اند.

جمعیت زیادی که از روز ۲۸ اسفند ۹۹ وارد استان شده اند، سبب رشد چشمگیر ترددها از جمله در درون شهرها شده اند به طوری که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان از افزایش ۶۵ درصد ترددهای درون شهری تعطیلات نوروزی امسال در کلانشهر کرمانشاه نسبت به سال قبل خبر داد.

سرهنگ "فضل الله شیری" به خبرنگار ایرنا گفت: این افزایش تردد مربوط به ۲۸ اسفند تا پایان روز سوم فروردین بوده و در ۶ روز سپری شده از تعطیلات نوروزی و آغاز طرح پلیس نسبت به مدت مشابه سال قبل محاسبه شده است.

به گفته او، این در حالیست که در روزهای ۲۸ تا۳۰ اسفند آمار ترددهای درون شهری نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن تا ۸۵ درصد نیز افزایش یافت.

دید و بازدید و دورهمی غیربهداشتی

بخش زیادی از ترددهای درون شهری ناشی از عید دیدنی و دورهمی های خانوادگی در ایام نوروز است که به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده. گرچه بخشی از شهروندان برای حفظ سلامت خود ونزدیکانشان از شب نشینی و دید و بازدید خوددداری کرده اند اما تعداد کسانی هم که به شیوه نامه های بهداشتی بی توجه هستند، کم نیست.

همزمان با انبوه دورهمی های خانوادگی، مراسم های شادی، عروسی و عزا هم با جمعیت بالا در حال برگزاری است و تقریبا هیچ یک از تالارها و سالن های تشریفات، پروتکل های وزارت بهداشت را رعایت نمی کنند و پذیرای جمعیتی بیشتر از حد مجاز هستند.

خرید و تردد در بازارها هم قوز بالا قوز شده و روزانه افراد بدون ماسک زیادی در مراکز خرید تردد می کنند.

در اماکن گردشگری هم پلاک های غیربومی زیادی دیده می شود که حتی از شهرهای قرمز و نارنجی وارد کرمانشاه شده اند؛ مسافرانی که یک خطر بالقوه برای انتشار ویروس مهلک «کرونا» هستند.

رشد ۵۰ درصدی بستری ها

در نتیجه این بی تفاوتی ها به شیوه نامه های بهداشتی و پشت گوش انداختن توصیه های وزارت بهداشت، آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان کرمانشاه تنها در یک هفته اخیر حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

طبق اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی، در روز ۲۸ اسفند سال گذشته ۱۴۶ بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی استان بستری بوده اما این آمار در روز پنجم فروردین به ۱۹۷ بیمار رسیده است.

طی این یک هفته، آمار موارد بستری روزانه بیش از ۲ برابر افزایش یافته که نشانگر یک رشد نگران کننده است.

بدیهی است که در صورت ادامه روند فعلی در شب نشینی ها، دورهمی ها، مراسم ها و ترددهای غیرضروری، به زودی شاهد پیک جدید کرونا و پر شدن تخت های ویژه بیمارستان ها خواهیم بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این باره گفت: آمارها و تست های انجام شده از بیماران سرپایی نشان می دهد که تعداد افراد مبتلا در میان افراد تست شده، سه برابر شده است.

«محمودرضا مرادی» افزود: هر چقدر که تعداد بیماران سرپایی مثبت بیشتر شود مدتی بعد خود را در افزایش بستری بیمارستان‌ها نشان می دهد.

به گفته او،  همه اینها نگران کننده است و می تواند نشانگر شروع احتمالی یک پیک جدید باشد.

تغییر رنگ ۲ شهرستان

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به ایرنا گفت: باتوجه به رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های کشور براساس شیوع کرونا، شهرستان اسلام‌آبادغرب در وضعیت نارنجی و گیلانغرب در وضعیت زرد قرار گرفت. این ۲ شهرستان پیشتر به ترتیب در وضعیت زرد و آبی بودند.

«مهدی محمدی» افزود: سایر شهرستان‌های زرد استان نیز شامل کرمانشاه، پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، سرپل ذهاب و صحنه است و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، جوانرود و روانسر هم در شرایط آبی هستند.

حسین خوش اقبال، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه نیز با تاکید بر رعایت هرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی برای جلوگیری از تغییر رنگ شهرستان ها و بحرانی شدن وضعیت استان اظهار داشت: اکنون کرمانشاه ‏سه پیک بیماری را پشت سر گذاشته و در صورتی که پروتکل های بهداشتی با دقت رعایت نشود وارد پیک چهارم خواهد شد.

براساس اعلام ستاد کرونا در وضعیت زرد یا خطر متوسط فقط سطح شغلی چهار تعطیل خواهد بود. در وضعیت نارنجی یا پرخطر هم سطح شغلی سه و چهار تعطیل است و در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر نیز همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیل خواهد بود.

همچنین خروج خودروهای بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به شهرستان‌های نارنجی و قرمز ممنوع خواهد بود. 

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون هزار و ۵۰۶ بیمار در استان کرمانشاه جان باخته‌اند.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در شبانه روز گذشته ۲۴ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۰۷ بیمار مثبت سرپایی در استان شناسایی شدند و در این مدت ۲ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha