۶ فروردین ۱۴۰۰، ۸:۲۱
کد خبرنگار: 1550
کد خبر: 84274601
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گیلان مهیای تلاش برای تحقق توسعه پایدار در سال ۱۴۰۰

رشت - ایرنا – بهار بار دیگر خنده زد و باران بهاری فروریخت و ارغوان در خاک حاصلخیز گیلان شکفت .

گیلان در سال ۱۳۹۹ همچون سایر نقاط کشور علاوه بر تحریم ها درگیر معضل جهانی کرونا بود ، ۲ چالش بزرگی که چرخ بسیاری از فعالیتها را در داخل و خارج از ایران از حرکت بازداشت.

با این همه مردمان دیار میرزا  که ایستادگی را از کوه ها و جنگلهای سبز هیرکانی و پویایی را از رودهای خروشان و موجهای خزر فراگرفته اند دست از تلاش بر نداشتند.

گیلان با پیوستن به راه آهن سراسری اکنون علاوه بر سوت کشتی ها در بنادر انزلی ، آستارا و کاسپین شاهد شنیده شدن سوت قطار است. دو زیر ساخت مهم حمل و نقل که می تواند زمینه ساز رونق اقتصادی هر منطقه باشد.

پیش از آن ایجاد آزاد راه و فرودگاه بستر تسهیل ارتباط بین نقاط مختلف کشور و این استان آرمیده در دامان خزر شده بود.  بیش از  ۳۰۱ کیلومتر راه اصلی و ۴۸۰ کیلومتر بزرگراه نیز در استان وجود دارد و در بخش ریلی نیز ۱۶۸ کیلومتر مسیر ریلی انجام شده و ۳۸ کیلومتر نیز مسیر کاسپین _ رشت در حال تکمیل است .

بهره مندی از حمل ونقل ترکیبی دریایی ، ریلی، زمینی و هوایی موقعیتی ویژه برای رونق اقتصاد و تجارت و توسعه پایدار گیلان فراهم آورده است.

ظرفیت های موجود در گیلان خاصه ارتباطات بندری و قرارگرفتن در حاشیه خزر و استقرار منطقه آزاد انزلی در مجاورت کشورهای حاشیه دریای خزر به مثابه دروازه ای گشوده به سوی بازارهای آسیای میانه و اروپا و فرصتی برای رونق اقتصادی و توسعه پایدار این استان زمردین است.

بهره برداری از قریب ۹۰۰ طرح

سال ۹۹ ، ۸۹۵ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۸۱۱ میلیارد تومان در گیلان افتتاح یا بهره برداری شد . از مجموع اعتبارات این پروژه ها بالغ بر دو هزار و ۲۳۱ میلیارد تومان مربوط به بخش خصوصی بود که این نوید بخش رشد اقتصادی این منطقه است.

همچنین به گفته استاندار گیلان ۶۱ پروژه عمرانی نیمه کاره تا بهار ۱۴۰۰ تکمیل می شود .

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان نیز با اشاره به شناسایی ۱۹۸ پروژه نیمه تمام در استان گفت: سال گذشته از این تعداد  ۱۱۰ پروژه نیمه تمام به بهره برداری رسید.

فعالیت سه هزار واحد صنعتی در گیلان

 توجه به صنعت در سالهای اخیر در گیلان که کشاورزی رکن اصلی اقتصاد آن را تشکیل می داد فزونی یافت و مسئولان بر لزوم تسهیل سرمایه گذاری در این بخش تاکید کردند.

هم اکنون حدود سه هزار واحد صنعتی در گیلان فعال است و تلاش برای احیای صنایع راکد و ایجاد صنایع پاک و مبتنی بر فناوری شدت گرفته است.

دهه فجر پارسال ۲۸ واحد تولیدی با اشتغالزایی ۵۷۹ نفر در گیلان مورد بهره برداری قرار گرفت.

 فرهاد دلق پوش مدیرعامل سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در این خصوص گفت: برای بهره برداری از این واحدها  بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

 وی زمینه کاری این واحدهای تولیدی را  مواد شوینده، مواد غذایی، قطعات پلاستیکی، جعبه کارتن، سیم و مفتول فلزی، عایق حرارتی، لنت ترمز و ماسک عنوان کرد.

تحقق هدف گذاری صادراتی

وجود بندر و گمرکات و مجاورت با بازار ۳۰۰ میلیون نفری آسیای میانه فرصتی برای گیلان جهت صادرات کالاهای تولید داخل محسوب می شود.

ناظر گمرکات گیلان با اشاره به سهم مطلوب‌ گیلان در تجارت خارجی گفت: ۵۲۰ میلیون دلار از هدف‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری صادرات گیلان در سال ۹۹ تاکنون محقق شد.

ابوالقاسم یوسفی‌نژاد ، مرز آستارا را فعال‌ترین مرز شمال کشور دانست و ابراز داشت: ۸۲ درصد صادرات استان از مرز آستارا انجام شد و این استان در مقایسه با سایر استان‌ها اعم از استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی، استان گلستان، اردبیل و قزوین، سهم مطلوب‌تری در تجارت خارجی داشته است.

مدیرکل گمرک بندرانزلی از رشد ۴۶ درصدی صادرات کالا از گیلان در سال ۹۹ خبر داد و تصریح کرد: با وجود تحریم‌ها اما دولت اقداماتی برای گسترش فعالیت‌های تجاری و صادراتی انجام داد و استان گیلان نیز برای اجرای تصمیمات به‌عنوان پایلوت قرار گرفت.

وی گسترش با اشاره به عملیات‌ گمرکی در حوزه‌های بندری اعم از بندرانزلی، آستارا، کاسپین، مرز زمینی آستارا و ریلی آستارا بیان کرد: در حال حاضر میزان توانمندی این استان در بحث صادرات با کشورهای همسایه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا افزایش یافته است.

افزایش ۴۲ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر گیلان

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از افزایش ۴۲ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر انزلی و آستارا در ۱۱ ماهه سال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

حمیدرضا آبایی در گفت و گویی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا در بنادر گیلان تخلیه و بارگیری شده است، اظهار داشت: میزان تخلیه و بارگیری در بندر انزلی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد و بندر آستارا ۵۱ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به افزایش ۲۹ درصدی میزان صادرات در بندر انزلی طی ماههای گذشته گفت: کالاهای صادر شده شامل مواد شیمیایی، مصالح ساختمانی و مدنی، شیشه، کنستانتره، میوه، قیر، پلی استایرن و سایر اقلام است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه میزان تخلیه در بندرانزلی امسال  ۳۴ درصد و در بندر آستارا ۱۴۳ درصد رشد داشته است، تصریح کرد: میزان بارگیری در بنادر گیلان نیز با ۲۹ درصد رشد روبرو بوده است.
آبایی ادامه داد: همچنین تعداد کشتی های وارده به بندرانزلی ۲۴ درصد و به بندر آستارا ۴۶ درصد افزایش یافته اند.
وی در ادامه یادآور شد: با برنامه ریزی های صورت گرفته پیش بینی می شود در سال آتی با الحاق حدود ۱۰۰ هزار تن به ظرفیت فعلی بندرانزلی ظرفیت غلات این بندر به ۲۰۰ هزار تن برسد.
وی به اقدامات موثری که در دولت تدبیر و امید در خصوص توسعه زیرساخت‌های بنادر استان انجام شده اشاره و خاطر نشان کرد: با این اقدامات در بندر آستارا و انزلی ظرفیت عملکردی بنادر گیلان به حدود ۱۵ میلیون تن می رسد.
آبایی اضافه کرد: ساخت سه پست اسکله در بندرانزلی به عنوان جنرال کارگو و کالاهای عمومی، یک پست اسکله غلاتی و دو پست دلفین نفتی ظرفیت حمل مواد فله‌ای خشک و مواد فله‌ای مایع را افزایش می دهد و بندرگاه انزلی پذیرای انواع کالا و کشتی خواهد بود.
وی با اشاره به عمق مناسب بندر آستارا افزود: با برنامه ریزی و ساخت دو پست اسکله توسط بخش خصوصی ظرفیت این بندر به دو میلیون تن افزایش می یابد که با طرح‌های جامع و توسعه‌ای بندر این میزان قابل افزایش است.

ارتقای زیرساختهای درمانی در گیلان

گیلان از نخستین استانهای درگیر ویروس کرونا در کشور بود.شیوع ویروس کرونا در گیلان کمبودهای تجهیزاتی در این استان و ضرورت رفع نواقص را بیشتر نمودار ساخت . با پیگیری های مسئولان استان دولت همت خود را به کار بست تا چند بیمارستانی که به دلیل تنگناهای مالی مراحل نهایی ساخت را به کندی طی می کردند به سرعت تکمیل و تجهیز و شروع به فعالیت کنند . در همین اثنا دولت ۲۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری به حوزه بهداشت و درمان گیلان داد که با این منابع استان توانست بخشی ازتجهیزات فرسوده مراکز درمانی را به روز و تکمیل نماید.

 در این مدت ۳۰ تخت آی. سی. یو به ظرفیت و تجهیزات بیمارستان رازی رشت افزوده شد و ۵ دستگاه سی تی اسکن هم به استان اختصاص یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به ضعف ها و کمبودهای عمده زیرساختی و تجهیزاتی حوزه سلامت گیلان در سال های گذشته بیان داشت: در یک سال اخیر، پنج دستگاه  سی تی اسکن وارد گیلان شده و سرانه تخت های ICU این استان در کنار تخت های درمانی افزایش خوبی داشته است.

توسعه در بخش کشاورزی

کشاورزی در اقتصاد گیلان، نقش مهمی دارد . گیلان، به دلیل آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز  دارای کشاورزی و دامپروری غنی، در سرزمین ایران، است. نام‌دارترین فراورده‌های کشاورزی گیلان عبارتند از: برنج،  چای، فندق، بادام زمینی ، پیله ابریشم، زیتون، مرکبات .  ۹۰درصد چای و ۴۰ درصد برنج کشور در استان گیلان تولید می شود.

از این رو تجهیز اراضی و مدرن کردن کشاورزی خاصه با توجه به کمبود زمین در گیلان از اهمیت زیادی برخوردار است.

از ۲۳۸ هزار هکتار  اراضی شالیزاری، ۱۸۰ هزار هکتار از سوی سازمان جهاد کشاورزی مستعد طرح تجهیز شناخته شد  که از این میزان در۸۶ هزار هکتار این اقدام انجام شده است. پارسال از  ۸۷ طرح کشاورزی در گیلان با  ۵۱۱ نفر شغل بهره برداری شد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: این طرحها با اعتباری بالغ بر یکهزار و ۳۷۰ میلیارد ریال در حوزه کشاورزی گیلان به بهره برداری رسید.
مسعود الماسی اظهار داشت: طرح های عمرانی سبب تقویت زیرساخت های آبرسانی به اراضی زراعی و باغی شد.


ورزش عامل نشاط اجتماعی

ورزش بعنوان عاملی جهت تندرستی و نشاط اجتماعی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.گیلان دارای ۱۴۱ هزار ورزشکار سازمان یافته است که  از این تعداد ، ۸۷ هزار و ۸۷۸ ورزشکاران سازمان یافته استان را آقایان و ۵۳ هزار و ۲۸۲ ورزشکار را بانوان تشکیل می دهند .

 سال ۹۹ ، شش پروژه ورزشی با اعتباری بالغ بر ۴۱ میلیارد تومان  در گیلان اجرا شد که از این  جمله می توان به افتتاح سالن ورزشهای باستانی شهرستان فومن ، افتتاح زمین چمن مصنوعی خرشتم املش ، افتتاح زمین چمن مصنوعی خودبچر ماسال و بهره برداری از زمین ورزشی وحدت شهرستان آستارا با ۱۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان هزینه، افتتاح دو استخر بخش خصوصی در آستارا اشاره کرد.

روشن شدن مشعل گاز ۲۳ روستا و ۲۹ واحد صنعتی

پارسال  پروژه های گازرسانی به ۲۳ روستا و ۲۹ واحد صنعتی گیلان اجرا  شد. ۲۳ روستا  در شهرستان های رودبار، سیاهکل، لنگرود،لاهیجان، رودسر و املش با اعتباری افزون بر ۱۳۵ میلیارد ریال گازرسانی و یک هزار و ۳۰۵ خانوار از مزایای آن بهره مند شدند.

با بهره برداری از این پروژه ها؛ شاخص بهره مندی جمعیت روستایی گیلان از گاز طبیعی از ۹۵.۵۵ به حدود ۹۶ درصد افزایش یافت.

پروژه های گازرسانی به ۲۹ واحد صنعتی در شهرستان های آستارا، آستانه اشرفیه، انزلی، رشت، رودبار،   صومعه سرا، فومن، لاهیجان و لنگرود  با اعتباری بالغ بر ۷۷۲ میلیارد ریال نیز انجام شد.  

با افتتاح این واحدهای صنعتی تعداد واحدهای صنعتی گازدار استان به پنج هزار و ۹۴۵  واحد  رسید.

تعهد افزون بر ۱۱ هزار واحد مسکونی

مسکن همواره یکی از دغدغه های مردم محسوب می شود . ساخت ۱۱ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی تعهدات استان گیلان برای طرح اقدام ملی مسکن است.

 واگذاری ۳۰۴ واحد مسکونی در گیلان به مددجویان بهزیستی

توجه به اقشار محروم از اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی بود . بر این مبنا  ۶۵ هزار خانوار به طور مستقیم از خدمات بهزیستی گیلان بهره می برند.

به گفته مدیرکل بهزیستی گیلان،   تعداد واحدهای مسکونی افتتاح شده در سال جاری ۶۴۹ واحد بود که از این تعداد ۱۸۳  واحد به خانواده های دارای دو عضو معلول و ۴۶۶ واحد مسکونی به سایر افراد تحت پوشش بهزیستی فاقد مسکن تحویل شد.

دکتر حسین نحوی نژاد اظهار داشت: هم اکنون ۷۹۶ واحد مسکونی برای خانواده های تحت پوشش بهزیستی فاقد مسکن در دست ساخت است.

گردشگری موتور توسعه

 گردشگری از ظرفیت های مهم گیلان این پردیس ایران زمین است .

گرچه صنعت گردشگری زیر سلطه ویروس تاجدار کرونا لطمه بسیار دید با این همه پارسال ۴۶ پروژه گردشگری با مجموع اعتبار ۴ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال در گیلان اجرا شد که  با افتتاح آنها برای نزدیک به ۲۸۵ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.
این پروژه های گردشگری شامل هتل، هتل ‌آپارتمان، واحدهای بوم‌گردی، موزه، فروشگاه‌ و کارگاه‌های صنایع‌دستی و طرح‌های توسعه‌ای است که با اعتبارات تخصیص یافته به بهره‌برداری رسید.

گیلان سلایق مختلف گردشگران اعم از طبیعتی ،بوم گردی ، گردشگری دریایی و فرهنگی را پاسخگو است.

پانزدهم دی ماه گواهینامه شهر رشت به عنوان شهر ملی رشتی دوزی ، روستاهای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال بافی، جیرده شهرستان شفت با محوریت سفال، عنبران شهرستان آستارا با محوریت گلیم بافی و شالما شهرستان ماسال با محوریت چوپ تراشی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کاخ نیاوران به استاندار گیلان اعطاء شد.

گیلان در سال ۱۴۰۰ علاوه بر رهایی از بند ویروس کرونا ، به کاهش بیکاری و رونق اقتصادی به بهبود شرایط محیط زیستی و حل مشکل دیرپای مدیریت و دفع زباله و همچنین تکمیل تصفیه خانه ها و رفع مشکل آلودگی رودخانه ها، احیای تالاب انزلی به منظور بهسازی سلامت محیط و ساکنان گیلان امید بسته است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha