بازسازی ۲ روستای قصرشیرین بعد از گذشت ۴۱ سال آغاز شد

قصرشیرین- ایرنا- بازسازی ۲ روستای «هدایت» و «قلعه سفید» از توابع بخش مرکزی شهرستان مرزی قصرشیرین بعد از گذشت ۴۱ سال روز شنبه با حضور جمعی از اهالی این روستاها، فرماندار، نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب و مسوولان محلی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با تبریک سال ۱۴۰۰ گفت: مرزنشینان این منطقه در دوران جنگ تحمیلی با نثار خون خود از آب و خاک کشور دفاع کردند و تمام زندگی خود را دادند و حاضر نبودند یک وجب از خاک کشور را به دشمن بدهند.

«شهریار حیدری» اظهار داشت: مردم روستاهای نوار مرزی همواره علاقه مند به بازگشت به روستاها و از سرگیری زندگی خود در این مناطق بوده اند که با پیگیری های صورت گرفته پس از گذشت سال ها امروز شاهد کلنگ زنی روستاهای «قلعه سفید» و «هدایت» در شهرستان مرزی قصرشیرین هستیم.

وی اظهار داشت: حضور مردم در مرزها باعث ایجاد امنیت پایدار می شود و مردمان این مناطق مرزی همواره در طول تاریخ در کنار نیروهای مسلح ثابت کرده اند که مرزداران واقعی هستند.

وی با قدردانی از حضور نیروهای امنیتی و اطلاعاتی برای دفاع از مرزها که شبانه روزی برای ایجاد امنیت تلاش می کنند، گفت: بازگشت مرزنشینان و وجود مردم در این منطقه منشا خیر و برکت است و  امروز با بازگشت مردم شاهد استفاده از ظرفیت های سرزمینی این منطقه خواهیم بود.

۲۰۰ خانوار در این روستاها ساکن می شوند

فرماندار قصرشیرین نیز در این مراسم با اعلام اینکه با بازسازی این ۲ روستا ۲۰۰ خانوار در این منطقه ساکن می شوند، گفت: بازسازی روستاهای نوار مرزی هدیه نظام جمهوری اسلامی به مرزنشینان غرب کشور است که بعد از ۴۱ سال محقق شده است.

«مرادعلی تاتار» افزود: از محل اعتبارات ملی و استانی اعتبار لازم را برای ایجاد زیرساخت های این منطقه اختصاص می دهیم و در این رابطه از تلاش های همه دست اندرکاران این امر از جمله نماینده مردم منطقه در خانه ملت، استاندار کرمانشاه و نیروهای نظامی و امنیتی قدردانی می کنم.

وی گفت: این سومین روستایی است که جانمایی شده و طرح بازسازی برای آن ها انجام شده و امیدوارم هرچه زودتر مردم در این مناطق مستقر شوند.

او اظهار داشت: مردم مرزداران واقعی هستند و امید است با اسکان آنها در این مناطق شاهد رونق نوار مرزی باشیم.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: برای این کار تلاش های زیادی در سال های گذشته انجام شد و این موضوع در شورای توسعه پایدار غرب، کار ویژه مرز شورای امنیت کشور و شورای تامین استان کرمانشاه پیگیری شد.

مین، مانع اصلی عدم بازسازی این ۲ روستا

فرماندار قصرشیرین در ادامه سخنانش با اشاره به اینک جنگ تحمیلی از استان کرمانشاه آغاز و در این استان به پایان رسید، گفت: همزمان با آغاز جنگ در سال ۵۹، شهرستان قصرشیرین به تصرف دشمن بعثی درآمد.

تاتار افزود: روستاهای «هدایت» و «قلعه سفید» نیز در آن زمان به تصرف کامل درآمد و بعد از آزادسازی به دلیل وجود میادین مین فراوان در این روستاها و حضور نیروهای مسلح، امکان بازسازی این روستاها وجود نداشت.

وی اظهار داشت: پس از پاکسازی میادین مین در این ۲ روستا، مجوزهای لازم برای بازسازی را با رایزنی ها و پیگیری های فراوان اخذ کردیم و امروز شاهد آغاز بازسازی هستیم.

شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲ بخش مرکزی و سومار و بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد.

این شهرستان ۵۶ روستا دارد که ۳۶ روستای آن هم اکنون خالی از سکنه است.

۳۶ روستای بازسازی نشده نوار مرزی قصرشیرین قبل از جنگ تحمیلی بیش از ۹ هزار تن جمعیت داشت.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha