۹ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۲۰
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 84278404
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عشایر ۱۰ روز دیرتر وارد استان اصفهان  شوند

اصفهان- ایرنا - مدیرکل عشایر اصفهان گفت: عشایر استان در مقایسه با سال‌های قبل که اواخر اردیبهشت به منطقه وارد می‌شدند امسال دست‌کم ۱۰ روز دیرتر به مناطق ییلاقی وارد شوند.

مختار اسفندیاری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا دلیل این تاخیر را امید به بهبود اوضاع شیوع ویروس کرونای انگلیسی در استان‌های گرمسیر و خوزستان برشمرد و افزود: با این وجود تدابیر پزشکی و بهداشتی لازم برای کوچ عشایر به استان اتخاذ خواهد شد.

وی اظهارداشت: از سوی دیگر به دلیل بارش ناچیز در مدت اخیر نیاز است تا مراتع استان با بارش‌های بهاری بخصوص در ماه اردیبهشت تا حدی بازیابی شود و حجم علوفه در آن افزایش یابد.

مدیرکل عشایر اصفهان خاطرنشان کرد: سرسبزی مراتع بیشتر به بارش‌های بهاری وابسته است بنابراین به‌دلیل نبود بارش در فروردین باید چشم انتظار بارندگی در اردیبهشت باشیم.

اسفندیاری تصریح کرد: بر اساس هماهنگی‌ها ایستگاه‌های غربالگری کرونا در مبادی ورودی عشایر به استان دایر خواهد شد تا تدابیر پزشکی برای مبتلایان احتمالی به کووید-۱۹ و یا کرونای انگلیسی اتخاذ شود.

وی ادامه داد: توزیع اقلام بهداشتی همچون سال قبل و ارائه نکات آموزشی پیشگیرانه از بیماری کووید-۱۹ نیز در دستور کار قرار گرفته است.

طبق آمار اداره کل امور عشایر استان اصفهان، ۹هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می‌کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

در شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان ۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری و در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان ۲۴ هزار نفر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه سکونت دارند. 

عشایر این خطه ۲۸ درصد مواد کالاهای این استان را تامین و ۳۰ تا ۳۵ هزار متر مربع انواع فرش، جاجیم، گلیم، کیف و محصولاتی از این دست، ۵۵ هزار تن لبنیات، ۳۰۰ تن عسل و ۱۵۰ هزار تن سیب درختی تولید می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha