به گزارش ایرنا از مسکو ژیرینوفسکی، مسدود شدن چندباره کانال سوئز را نشانه نامطمئن بودن آن دانست و در صفحه توییتر خود نوشت: «بهتر است که به همراه ایران، کانالی از خلیج فارس به دریای خزر احداث کنیم و سپس حمل و نقل ترانزیتی با کشتی از خلیج فارس تا بندر آستراخان در روسیه ادامه یافته و سپس کالاها از طریق راه آهن به اروپا ارسال شوند.»
او در دفاع از ایده خود گفت: مسدود شدن چند باره کانال سوئز "غیرقابل اعتماد بودن" آن را اثبات می کند. "بنابراین ، بهتر است با همراهی ایران یک کانال از خلیج فارس تا دریای خزر احداث شود و کشتی ها از طریف مسیر خلیج فارس - خزر در بندر آستاراخان روسیه پهلو گرفته و سپس حمل بار از طریق راه آهن به اروپا ادامه یابد.
کانال سوئز در ۲۳ مارس توسط کشتی کانتینر دار زمینی Ever Given مسدود شد و در این مدت روزانه ۱۰ میلیادرد دلار به اقتصاد جهانی خسارت وارد شد.
پیشتر کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز با توجه به مسدود شدن کانال سوئز در چند روز اخیر و خسارت روزانه ۹ میلیارد دلاری به اقتصاد دنیا گفت: ضرورت تسریع در تکمیل زیرساخت ها و فعالسازی کریدور شمال - جنوب در کنار مسیر کانال سوئز، بیش از گذشته دارای اهمیت شده است.
به گزارش ایرنا کاظم جلالی روز شنبه در توئیتی در باره ایجاد کریدور شمال جنوب نوشت: کریدور شمال- جنوب با برخورداری از کاهش مدت زمان سفر تا ۲۰ روز و صرفه جویی در هزینه ها تا ۳۰ درصد گزینه ای برتر در مقایسه با کانال سوئز برای ترانزیت کالا است.
وی تصریح کرد: اتفاق اخیر نمایانگر آن است که با توجه به عبور سالانه بیش از یک میلیارد تن کالا از مسیر کانال سوئز باید مسیر جایگزین و کم ریسک تری را در نظر داشت و کریدور شمال- جنوب با برخورداری از کاهش مدت زمان سفر تا ۲۰ روز و صرفه جویی در هزینه ها تا ۳۰ درصد گزینه برتر است».
در عین حال جلالی تصریح کرد: تأکید بر اهمیت کریدور شمال – جنوب بعنوان یکی از مسیرهای رو به توسعه در تجارت بین المللی، به معنای نادیده انگاشتن اهمیت استراتژیک کانال سوئز در تجارت جهانی نیست.
وی افزود: کانال سوئز به لحاظ ژئوپلیتیکی یکی از آبراههای مهم بین المللی است که تمامی کشورها سالیان متمادی از آن بهره برده و از این پس نیز بهره خواهند برد. هر کدام از مسیرهای کانال سوئز و کریدور شمال جنوب در کنار سایر کریدورهای منطقه ای و بین المللی در خدمت تجارت جهانی خواهند بود .
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، در جلسه باشگاه بحث والدای در اکتبر ۲۰۱۹ از وجود یک مسیر امیدوار کننده قطب شمال - سیبری - آسیا خبر داده بود. این مسیر می تواند بنادر مسیر دریای شمال را با بنادر اقیانوس آرام و اقیانوس هند از طریق سیبری شرقی متصل کند.
راهگذر شمال - جنوب یا کریدور شمال-جنوب از مسیرهای راهبردی در نیمکره شرقی جهان است.
موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جادهای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر در سالهای اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بودهاست. اگر بعضی مسیرهای ناتمام ریلی و جادهای ایران تکمیل شود ایران میتواند از عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جادهای خود درآمد سرشاری داشته باشد.
کشتی کانتینربر Ever Given که متعلق به شرکت ژاپنی Shoei Kisen بوده و توسط شرکت تایوانی Evergreen Marine اداره میشود، ۲۳ مارس در کیلومتر ۱۵۱ کانال سوئز در مسیر چین به روتردام به گل نشست. طول این کشتی ۴۰۰ متر، عرض آن ۵۹ متر و ظرفیت حمل آن حدود ۲۲۴ هزار تن است.
در نتیجه این حادثه، تردد در یکی از شلوغ ترین مسیرهای تجاری دریایی در جهان مسدود شد. اسامه رابی رییس اداره مدیریت کانال سوئز اعلام داشت که تعداد کشتیهای در صف انتظار برای عبور از کانال سوئز به بیش از ۳۲۰ کشتی رسیده است.
کانال سوئز که دریاهای مدیترانه و سرخ را به هم متصل می کند ۱۶۳ کیلومتر طول دارد. ۱۰ تا ۱۲درصد حمل و نقل دریایی در جهان از طریق آن صورت می گیرد. این کانال روزانه توسط دهها کشتی استفاده میشود که بدون دور زدن طولانی آفریقا از اروپا به آسیا و برعکس سفر میکنند.
نظر شما