داریوش امانی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: اگر سال آینده نیز به همین میزان اعتبار اختصاص یابد میتوان ادعا کرد هیچ روستای بالای ۲۰ خانواری در کشور باقی نخواهد ماند که مشکل جاده و راه دسترسی داشته باشد.
وی یادآورشد: هرچند وضعیت راههای کشور خوب است اما براساس آخرین اطلاعات ۱۳ هزار کیلومتر از راههای شریانی باتوجه به خرابیها نیاز به بازسازی دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بازسازی این راهها از اولویتهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سالجاری است اما در زمان حاضر مهمترین مشکل در این خصوص بحث تامین قیر است.
وی بیان کرد: در همین راستا تلاش میشود با کارخانه هایی که تولید قیر دارند تفاهم نامههایی آماده و امضا شود تا براین اساس مشکل قیر برطرف شود.
امانی ادامه داد: نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای برطرف کردن خرابی، لکه گیری، ایمن سازی و خرید قیر لازم است که باتوجه به توان عملیاتی این سازمان اگر این اعتبار در مدت ۲ سال در اختیار سازمان قرار بگیرد میتوان خرابیها را برطرف کرد.
امانی اضافه کرد: همچنین باتوجه به اینکه کمبود اعتبار در بخش راههای روستایی و شریانی جدی است به دنبال ایجاد منابع جدید به خصوص در بخش راههای شریانی هستیم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: تلاش می شود با دستگاههای فعال در امر محرومیت زدایی شامل بنیاد برکت، معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری و بسیج سازندگی تفاهم نامههایی امضا شود تا با استفاده از توان این دستگاهها کمک ویژه ای به خصوص در بخش راههای روستایی بالای ۲۰ خانوار انجام شود.
وی گفت: اجرای پروژههای نیمه تمام با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی، برطرف کردن نقاط پرحادثه و رسیدگی به راههای شریانی و راههای منتهی به مرزهای جمهوری اسلامی مانند پایانه های مرزی از اولویتهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سالجاری است.
امانی در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور گفت: پارسال با تمام سختیهایی که در بخش حمل و نقل وجود داشت و شرایط تحریمی و اقتصادی کشور، ۲ قرارداد نوسازی ناوگان در بخش سنگین با کارخانههای داخلی شامل تولید پنج هزار و یک هزار خودرو بسته شد.
وی ادامه داد: اگر تولید کنندگان داخلی اتوبوس آمادگی داشته باشند میتوانیم برای نوسازی ناوگان اتوبوسی و مینی بوسی کشور با آنها قراردادی امضا شود همچنین در بخش سواری نیز شرکت ایران خودرو در پایان سال گذشته اقدام به نوسازی یک سری از سواری ها کرد و این کار امسال نیز ادامه دارد.
امانی در خصوص لاستیک گفت: پارسال ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای لاستیک در نظر گرفته نشد و با تمهیدات اندیشیده شده مقداری از لاستیکهایی که با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی از سالهای قبل وارد شده بود به صورت سهمیه ای برای استانها تخصیص داده شد از طرفی با توجه به بحث ارز نیمایی در خصوص لاستیک در زمان حاضر وضعیت خوبی در این بخش وجود دارد.
وی تاکید کرد: رانندگان می توانند از طریق سامانه تجارت، لاستیک مورد نیاز خود را با ارز نیمایی خرید کنند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: دوربینهای تردد شمار یکی از ابزارهای کنترل ترافیک و ایمن سازی راهها است و در همین راستا با توجه به فراخوان داده شده انتظار میرود ۲ هزار دستگاه دوربین به ظرفیت این سازمان اضافه شود که به طور قطع در بحث ایمنی عبور و مرور و جلوگیری از تخلفات رانندگی اثر گذار خواهد بود.
وی تاکید کرد: بوشهر توانسته اعتبارات استانی و ملی را جذب و کارهای بزرگی انجام دهد و با توجه به اینکه ۹۵ درصد راههای روستایی این استان آسفالت شده انتظار میرود امسال جشن پایان آسفالت راههای روستایی این استان برگزار شود.
وی اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه تنها پنج درصد راههای روستایی در استان بوشهر هنوز آسفالت نشده اند تفاهم نامه ای با استاندار بوشهر برای صرف اعتبارات ملی و ستادی به صورت جهت دار برای اجرای این پروژهها امضا شد.
نظر شما