شبکههای اجتماعی مجازی در بین مردم جهان محبوبیت بالایی کسب کردهاند. این شبکهها در عین حال که فضایی برای یافتن دوستان جدید یا قدیمی هستند، جایی برای تبادل نظر هستند که در آنها افراد عقاید و نظرات خود را با هم به اشتراک و بحث میگذارند. امروزه کاربران زیادی در این شبکه ها فعالیت دارند و ساعات زیادی را در این شبکه ها می گذرانند . اداره کل پژوهش و بررسی های خبری این هفته نظرسنجی آنلاین خود را به موضوع روز فعالیت در شبکه های اجتماعی اختصاص داده است. پرسش های این نظرسنجی در روزهای ۱۴ تا ۲۱ فروردین ماه جاری بر روی سایت ایرنا قرار گرفت و حدود ۶ هزار و ۴۰۰ نفر در این نظرسنجی آنلاین شرکت کردند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در افکارسنجی آنلاین خود از مخاطبانش خواست «موثرترین راه برای مقابله با آثار سوء برخی محتواها در شبکه های اجتماعی »را اعلام کنند. براین اساس ۷۱.۲ درصد پاسخگویان «افزایش آگاهی مردم در خصوص نحوه استفاده از این شبکه ها » را موثرترین راه دانستند. «تقویت مدیریت فضای مجازی و قانونمندکردن آن » با ۲۲.۴ درصد و « افزایش فیلترینگ و برخورد قاطع قضایی» با ۶.۴ درصد از دیگر راه های موثر مقابله از سوی پاسخگویان انتخاب شده است .
در این افکارسنجی، چهار پرسش « در شبانه روز چند ساعت از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید؟ از چه پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی بیشتر استفاده می کنید؟ مهم ترین آثار شبکه های اجتماعی را چه می دانید؟ برای مقابله با آثار سوء برخی محتواها و شبکه های اجتماعی چه راه حلی را موثر تر می دانید؟ » مطرح شد.
نتایج این گزارش نشان داد؛ ۷۶.۶ درصد پاسخگویان بیشتر از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی «خارجی» استفاده می کنند. ۱۸.۲ درصد در «هردو » شبکه های داخلی و خارجی فعال هستتند و تنها ۵.۲ درصد در « شبکه های داخلی همچون سروش ، بله و ... » فعالیت دارند.
۴۱.۷ درصد پاسخگویان اعلام کردند که روزانه «بیش از سه ساعت » از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند . ۳۸ درصد در شبانه روز « بین ۱ تا ۳ ساعت » و ۲۰.۳ درصد «کمتر از یک ساعت » در شبکه های اجتماعی فعال هستند.
۳۳.۲ درصد پاسخگویان «آثار اجتماعی » و ۲۹.۲ درصد «آثار فرهنگی » را از مهمترین آثار شبکه های اجتماعی می دانند. ۲۴ درصد مخاطبان اعلام کردند «آثار سیاسی » مهمترین آثار شبکه های اجتماعی است و ۱۳ درصد نیز به «آثار اقتصادی » اشاره داشتند.
سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به منظور اطلاعرسانی و کسب آرای عمومی در مورد موضوعها و مسائل مختلف جامعه از ۲۹ مهرماه برنامه «افکارسنجی» آنلاین را برای نخستینبار در تارنمای اصلی خود راهاندازی کرد.
ایرنا ضمن قدردانی از مشارکت مخاطبان در این رویکرد پژوهشی تا کنون توانسته دیدگاهها و مطالبات عمومی را در ۲۴ نظرسنجی برگزار شده در مورد موضوعهای مختلف از جمله همهگیری ویروس کرونا، محدودیتهای کرونا، خرید آنلاین و وضعیت بورس، خودرو، بازار مسکن، آلودگی هوا، افزایش نرخ ارز، ادامه محدودیتهای کرونایی، هتک حرمت مسئولان، افزایش پهنای باند، انتخابات ۱۴۰۰، بازارهای مالی، انتخابات شوراها ، چهارشنبه آخر سال ، سفرهای نوروزی ، نگاه مردم به سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ ، روز طبیعت و فعالیت در شبکه های اجتماعی مطرح کند.
نظر شما