فرماندار راسک: روحانیون و علما درخصوص تبعات کرونا آگاه‌سازی کنند

چابهار - ایرنا - فرماندار راسک در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: روحانیون و علما نقش مهمی در آگاه‌سازی مردم درخصوص کرونا دارند و می‌توانند در پیشگیری از ابتلای افراد به این ویروس، موثر باشند.

به گزارش ایرنا، سلیم کدخدا در نشستی با علمای اهل سنت با محوریت کرونا در سالن کنفرانس شبکه بهداشت راسک اظهار داشت: از زحمات و خدمات ۱۴ ماهه گذشته کادر درمان و خانواده بزرگ حوزه سلامت در مقابله با ویروس کرونا قدردانی و از حضور و مشارکت علما و ائمه جمعه بزرگوار و حمایت و همراهی بی دریغ آنان در طول این ایام دشوار کرونایی سپاسگزاری می‌کنیم.

فرماندار و رئیس ستاد مدیریت و مقابله با کرونای شهرستان راسک افزود: درگیری فراگیر کشور با موج چهارم کرونا (ویروس جهش یافته انگلیسی) رسما تایید و ابلاغ  عمومی شده است.

وی گفت: تشبیه اولیه این ویروس در قیاس با انواع قبلی، در مرحله نخست به «آسانسور» و بعد از آن به «موشک» حاکی و بیانگر سرعت فوق‌العاده انتشار و قدرت مضاعف کُشندگی آن است. ارزیابی‌های قطعی کارشناسان وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا وقوع بی‌سابقه آمار مبتلایان و تلفات ناشی از این ویروس طی دو هفته تا یک ماهه آینده است.

وی بیان داشت:  از ۱۰۰ درصد نمونه آزمایش انجام شده در یک ماه گذشته در شهرستان راسک ۷۰ درصد مبتلای قطعی شناسایی شده و این یعنی صرف نظر از برخی مولفه‌های بومی مهم و غیرقابل کتمان به طور میانگین ۷۰ درصد افراد نمونه‌برداری شده دارای علائم مشکوک، مبتلای قطعی تشخیص داده شده‌اند.

فرماندار راسک گفت: با احتساب این واقعیت‌ها در بهترین شرایط، وضعیت منطقه نارنجی ارزیابی می‌شود، لازمه استقبال از این وضع، اعمال برخی محدودیت‌ها در سطوح اجتماعی و عمومی است.

کدخدا افزود: به همین دلیل ابلاغ کردیم که مدارس به‌صورت مجازی فعالیت کنند. محدودیت تشکیل اجتماعات گسترده و فشرده و برگزاری مراسم ترحیم  و جشن‌های عروسی و جلسات و همایش‌های رسمی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت فوق‌العاده مصوب شده است. مناسک عبادی تا ابلاغ رسمی وضعیت نارنجی با حداکثر ملاحظات بهداشتی ادا شود.

وی ادامه داد: بیان نافذ علما در افکار عمومی منطقه موثر و گیرا خواهد بود چرا که اگر از پشتوانه استدلال محکم و منطقی دینی و عقلی برخوردار باشد قطعاً با فطرت انسانی مخاطبان سازگار و همخوانی خواهد داشت.