به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی دانشگاه یزد به ایرنا،سیدرضا جوادیان، در نشست کانون که با محوریت « سلامت جسمی، روانی و اجتماعی گروگان بی تفاوتی» به صورت مجازی در این واحد دانشگاهی برگزار شد، افزود: بیتفاوتی اجتماعی از جمله آسیبهای ساختار کلی جامعهای است که در آن افراد تمایلی به دخالت در امور اجتماعی ندارد و از پذیرش مسوولیتهای مدنی سرباز میزنند.
رییس دبیرخانه کانونهای تفکر دانشگاه نیز با معرفی کتاب «خروج، اعتراض و وفاداری» نوشته « آلبرت هیرشمن » افزود: همانگونه که افراد برای خرید به بازار مراجعه می کنند و در مواجه با کیفیت کالای خریداری شده، سه دسته واکنش وفاداری (رضایت و خرید مجدد)، اعتراض (تلاش برای دستیابی به کالای باکیفیت با قیمت پایین) و خروج (ترک بازار و قهر) نشان میدهند، مشارکت اجتماعی و سویه دیگر آن یعنی بیتفاوتی اجتماعی نیز از منطق مشابه پیروی میکند.
سعید عطار با توضیح این سه مرحله، تأکید کرد که مساله بیتفاوتی اجتماعی، ریشههای ساختاری دارد و حاصل تجربه شکست فعالترین افراد جامعه در تلاش برای رسیدن به اهدافشان (مشابه خرید کالای خوب) است که در نهایت افراد بسیاری از جامعه را به نقطه خروج از بازار یا بیتفاوتی اجتماعی می رساند.
همچنین مجتبی ملک افضلی، استادیار، بخش حقوق دانشگاه یزد با دستهبندی بیتفاوتی اجتماعی به گروههای عوام و خواص، بیتفاوتی عام را حاصل جمع مؤلفههایی همچون اعتراض و ناامیدی از اصلاح دانست که افراد یک جامعه را سرخورده و بیتفاوت کرده و به آسیبپذیرتر شدن انسجام ملی میانجامد.
عضو هیأت علمی بخش تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه یزد هم با تشریح سهگام اصلی در پژوهشهای علمی شامل بیان مساله و شناخت موضوع، بررسی عوامل و علل و درنهایت چگونگی حل مساله، ارایه راهحل در شرایط حاکم بر جامعه را اصلیترین مرحله مطالعات اجتماعی دانست که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفت.
سید محسن موسوی لزوم بررسی قوانین، شرایط جامعه و افکار عمومی را برای تحلیل موضوع و ارایه راهکار، از عوامل مؤثر در این زمینه تلقی کرد و بیتفاوتی اجتماعی را عمومیتیافته مطرح کرد که بیش از هر زمان نیازمند بررسیهای علمی و دقیق است.
کاظم شاملو رییس خبرگزاری ایرنا بیتفاوتی اجتماعی را فقدان مشارکت اعضای جامعه تعریف کرد که در دوران همهگیری کرونا و شرایط انتخابات پیش رو قابلتحلیل و بررسی است.
شکوه نیک نظر مدیر موسسه افق روشن فردا، جامعه کنونی کشور را درگیر نوعی کرختی اجتماعی دانست که پیامد تلاش بسیار مردم و برخورد با موانع متعدد در راه رسیدن به نتیجه است.
وی این بیتفاوتی را ذیل ۲ گروه مختلف جامعه یعنی عموم مردم و نخبگان هنرمند و نظریهپرداز تعریف کرد و نقش نخبگان نظریهپرداز را در این زمینه برجستهتر از دیگر عوامل دانست.
نیک نظر راهکار برونرفت از این بیتفاوتی را تغییر نگرشهای اجتماعی تلقی کرد و با اشاره به مشکلات ساختاری کشور به بررسی کاستیهای موجود در صنعت موسیقی، تبعیض جنسیتی در حوزه مشارکت اجتماعی و پیامدهای اجتماعی ناشی از مشکلات مالی هنرمندان پرداخت.
همچنین عضو هیاتعلمی دانشگاه یزد، از درماندگی آموختهشده بهعنوان علت بیتفاوتی اجتماعی یادکرد که در شرایط فقدان کنترل افراد بر پدیدههای اطراف رخداده و در این روزها نهتنها در ایران و یزد بلکه در اغلب جوامع و در تمامی سطوح ارتباطی مختلف از جمله مردم با دولتها یا افراد با یکدیگر مشاهده میشود.
سمانه اسعدی بر این نکته تأکید کرد که فقدان کنترل و قابلیت پیشبینی بر انتظار افراد در جامعه تأثیرگذاشته و با کاهش میزان امیدواری و کاهش هیجانی از نوع نشاط منجر به رفتار بیتفاوتی اجتماعی میشود.
استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد هم در این نشست با بیان اهمیت مسایل جمعیتی کشور در کنار بیتفاوتی اجتماعی در جامعه امروز، بیان کرد که تأخیرهای پیشآمده در ورود نسل جوان به چرخه زندگی خانوادگی تاحدودی معلول تلاش و نبود دستیابی به نتیجه مطلوب از سوی جوانان است که میتواند به ناامیدی، فقدان نشاط، سرخوردگی و نهایتاً بیتفاوتی اجتماعی منجر شود.
ملیحه علیمندگاری افزود: بهرهبرداری حداکثری و مطلوب از فرصت محدود و طلایی پنجره جمعیتی کشور و مدیریت چالشهای پیش روی ساختار سنی جمعیت (سالخوردگی جمعیت) حداقل انتظاری است که میبایست توسط کنشگران مختلف در سطوح مختلف تصمیمگیری کشور چارهاندیشی و مدیریت شود.
همچنین محمد ترکاشوند عضو هیأت علمی بخش مردمشناسی دانشگاه یزد نیز تسری بیتفاوتی اجتماعی به حوزههای مختلف کاری را ناشی از احساس نبود اثربخشی مشارکت در حصول نتیجه دانست و در راستای جلوگیری از بیتفاوتی اعضا نسبت به جلسات کانون تفکر، انتخاب موضوع مورد دغدغه مدیران استانی را برای مباحثه پیشنهاد کرد.
نظر شما