۱۲۳۸ شکارچی متخلف پارسال در خراسان رضوی دستگیر شدند

مشهد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از دستگیری هزار و ۲۳۸ متخلف شکار و صید و کشف ۲۶۳ قبضه اسلحه ظرف یک سال اخیر در سطح این استان خبر داد.

اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز شنبه به نقل از تورج همتی گزارش داد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی طی گشت‌های مستمر در مناطق و زیستگاه‌های استان این شکارچیان غیر مجاز را در قالب ۸۲۵ فقره پرونده به دست قانون سپردند.

وی افزود: از ۲۶۳ قبضه اسلحه مکشوفه، یک قبضه اسلحه جنگی، ۷۲ قبضه اسلحه قاچاق و ۱۹۰ اسلحه غیرقانونی بوده است و بیش از ۲ هزار عدد انواع فشنگ نیز از متهمان طی بازه زمانی یاد شده کشف و ضبط شده است.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: این متخلفان ۱۶۱ راس پستاندار وحشی از قبیل قوچ، میش، آهو، کل، بز وحشی و گراز و ۷۸۷ قطعه انواع پرندگان وحشی از قبیل کبک، باقرقره، قرقاول، چکاوک، کبوتر و مرغابی را از چرخه طبیعت استان حذف کرده اند.

وی گفت: پایش مستمر پرنده فروشی‌ها، جمعه بازارها و دیگر مراکز عرضه و فروش پرندگان منجر به کشف هزار و ۱۵۹ مورد اجزاء انواع جانوران و نیز پرندگان وحشی زنده و تاکسیدرمی شده است.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی همچنین به ۱۱۵ مورد پیشگیری از جرایم شکار و صید طی این مدت اشاره و بیان کرد: متخلفان با اتهام شروع به شکار، به مراجع قضایی معرفی شدند. 

وی افزود: یگان حفاظت محیط زیست استان طی یک سال اخیر چرای غیر مجاز بیش از ۴۷ راس دام سبک در مناطق چهارگانه محیط زیست استان ممانعت و آنها را از این مناطق خارج کرد و برای مالکان متخلف دامها تشکیل پرونده داد و نیز با تخریب‌کنندگان ۴۳ هزار متر مربع از مناطق حفاظت شده اراضی ملی برخورد و از جرایمی همچون بوته‌کنی، قطع درختان و تصرفات غیر قانونی جلوگیری کرد.

همتی ضرر و زیان وارده به محیط زیست بابت شکار و صید جانوران وحشی در این مدت را بیش از ۱۵۵ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: محیط بانان با کمک یگان منابع طبیعی و افراد محلی، حدود ۳۰۰ هکتار از مراتع که در این مدت دچار حریق شده بود را از خسارات بیشتر نجات دادند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha