علامت سوال مجازی‌ مقابل بی‌طرفی انتخاباتی صداوسیما

تهران- ایرنا- داده کاوی ایرنا نشان می‌دهد حذف سخنرانی رئیس جمهوری از شبکه خبر و پخش مستند «پایان بازی» در کشاکش مذاکرات برجامی، انتقادات زیادی را در رسانه‌ها و فضای مجازی درباره عملکرد صداوسیما و رویکردهای جانبدارانه در رقابت‌های انتخاباتی به دنبال داشته است.

به گزارش گروه داده کاوی ایرنا،  فضای مجازی در ماه‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسائلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌های مختلف جریانات سیاسی در شبکه‌هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌های مستمر خود و در فاصله حدود ۲ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌های تلگرامی و توییت‌ها در بازه زمانی ۱۱ صبح سه شنبه ۳۱ فروردین تا ۱۱ صبح چهارشنبه اول اردیبهشت ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و بازتاب سخنان رئیس جمهوری درباره انتخابات 

بخشی از سخنان دیروز دکتر روحانی در جمع فعالان سیاسی بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت و با بازنشر کانال های مختلف تلگرامی و واکنش کاربران توییتری مواجه شد. یک کانال تلگرامی با برجسته کردن بخشی از اظهارات رییس جمهوری آورد: تلاش خواهیم کرد کرونا مانع از حضور مردم در انتخابات نشود. دولت برای برگزاری انتخاباتی پرشور با حضور همه سلایق از هر تلاشی فروگذار نخواهد کرد. جای تاسف است که عده ‌ای بگویند ما در انتخابات باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم. باید به جایی برسیم که دنبال انتخاب بین خوب و بهتر باشیم. هرگونه سخنی که به دروغ گفته شود و مردم را مایوس کند، یک خیانت بزرگ است. باید بخشی از روندی که امروز برای بررسی صلاحیت کاندیداها داریم و هیئت‌های اجرایی و شورای نگهبان انجام می‌دهند را بر دوش احزاب بگذاریم یعنی فیلترینگ احزاب باید صلاحیت افراد را بررسی کند.  مردم در انتخابات باید به استراتژی و برنامه رأی بدهند. البته باید قانون اساسی تفسیر شود زیرا قانون در جایی به صراحت می‌گوید برنامه برعهده رئیس‌جمهور است و بر این مبنا است که مردم در انتخابات به رئیس‌جمهور رأی می‌دهند.

حذف پخش سخنرانی رئیس‌جمهوری در جمع فعالان سیاسی با واکنش هایی در فضای مجازی روبرو شد. علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری دقایقی پس از آغاز سخنرانی دکتر روحانی از حذف پخش سخنرانی رئیس‌جمهور به دلیل مخالفت رئیس شبکه خبر از آنتن زنده خبر داد. وی در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: علیرغم هماهنگی‌های لازم و موافقت رئیس محترم سازمان صدا و سیما برای پخش زنده سخنرانی‌های رئیس‌جمهوری در نشست‌های رمضان، سخنرانی امروز روحانی در نشست با فعالان سیاسی صرفاً به دلیل مخالفت رییس شبکه خبر از آنتن زنده این شبکه حذف شد.

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت روز دوشنبه ۳۰ فروردین ماه در باشگاه خبرنگاران جوان نشست خبری برگزار کرده بود که بخش های مهم آن روز گذشته در کانال های تلگرامی و دیگر پلتفرم های فضای مجازی بازتاب پیداکرد. یک کانال تلگرامی در این باره آورده است: اولویت اول ما رئیسی است. مطالبه برای حضور آقای رئیسی برای انتخابات در اقشار مختلف وجود دارد اما از اینکه گروه خاصی نامه‌ای به رهبری زده‌اند تا آقای رئیسی در انتخابات شرکت کند، خبر ندارم. البته برخی هم معتقد هستند که ایشان در انتخابات حضور پیدا نکنند، چشم انداز قوه قضاییه از زمانی که ایشان حضور پیدا کردند خیلی روشن نیست به همین دلیل بهتر است در قوه قضاییه فعلا باشند و وارد انتخابات نشوند.  آنهایی که مخالف حضور آقای رئیسی در انتخابات هستند یا خودشان نامزد دیگری دارند یا آینده روشنی بعد از آقای رئیسی در قوه قضاییه نمی بینند.  زمان کمی تا انتخابات مانده است و بررسی قانون انتخابات، جزو اولویت شورای وحدت نیست، موضوعاتی در مجلس و شورای نگهبان مطرح شده است اگر به نتیجه نهایی درباره قانون انتخابات برسند ما هم براساس قانون جدید عمل خواهیم کرد. گفتمان ما باید اصولگرایانه انقلابی و معطوف به مشکلات مردم و مقاومت و ایستادگی در حوزه داخلی و بین المللی باشد، زیرا هزینه مقاومت و ایستادگی همیشه کمتر از وادادگی است.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که ۱۵ فروردین ماه به طور رسمی اعلام نامزدی کرده بود، روز گذشته در خبرگزاری فارس حاضر شد و به تشریح برنامه های انتخاباتی خود پرداخت. بخش های از اظهارات وی مانند آنجایی که گفته بود «رقیبم در انتخابات «رضاخان» است» در فضای مجازی بازتاب زیادی پیدا کرد. یک کانال تلگرامی در بازنشر بخشی از این گفته ها آورده است:آمده‌ام نهاد صدساله رضاخانی را به هم بریزم.  از من پرسیدند رقیب شما در انتخابات کیست؟ گفتم رقیبم رضاخان است. چون نهاد اداره کشور برخاسته از رضاخان بوده و ادامه پیدا کرده. اصلی‌ترین اولویت ما کاهش هزینه خانوار است. ۴۷ درصد میانگین هزینه خانوار ایرانی مسکن است و بعد از مسکن، غذا و بعد پوشاک و بهداشت و حمل نقل است. پس باید درآمد خانواده را زیاد کنیم و یا هزینه ها را کم کنیم و ما هردو را انجام می‌دهیم.  آموزش و پرورش، کنکور، سربازی، بانک و سازمان برنامه و بودجه رضاخانی هست، آمده ام نهاد ۱۰۰ساله رضاخانی را به هم بریزم، ضمانت من صداقتم است که به مردم دروغ نگویم و بگویم اگر به من رای بدهید فکر من این است.

بحث بر سر نامزدی محمدجواد ظریف همچنان در میان احزاب سیاسی اصلاح طلب و اعتدالی ادامه دارد به طوریکه روزگذشته محمد عطریانفر عضو حزب کارگزاران سازندگی حضور محمدجواد ظریف در انتخابات ١٤٠٠ را مشابه حضور محمد خاتمی در انتخابات ٧٦ دانست. یک کانال تلگرامی در بازنشر این نوشته، آورده است: اگر در ظریف منحصر شویم کوتاه خواهد آمد. حضور محمدجواد ظریف در انتخابات ١٤٠٠ شباهت بسیاری به حضور محمد خاتمی در انتخابات ٧٦ دارد. از آنجا که محمد جواد ظریف هم به کار کارشناسی اعتقاد قلبی دارد می تواند به خوبی ازنظرات اقتصاددانان برجسته استفاده کرده و کابینه خود را با حضور وزرای اقتصادی شناخته شده و یک معاون اول نیرومند تشکیل دهد و با چنین رویکردی ورود موثر و تعیین کننده در انتخابات داشته باشد. در انتخابات پیش رو هم اگر کاندیدای تحول خواهان منحصر به آقای ظریف شود او باید از موضع شخصی خود کوتاه بیاید. ظریف کسی است که بیشترین زحمت را برای برجام کشیده و هیچ کس به اندازه او واجد صلاحیت بهره برداری از نعمات برجام نخواهد بود.

طرح قانون اصلاح انتخابات ریاست جمهوری که در ماه های پایانی سال ۹۹ به تصویب رسید، همچنان از جمله مواردی است که توسط فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس یازدهم پیگیری می شود. یک کانال تلگرامی با اعلام خبر نامه نمایندگان به آیت‌الله جنتی درباره قانون انتخابات نوشت: ۱۷۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان: ایرادات هیئت عالی نظارت مجمع درباره طرح اصلاح قانون انتخابات را فاقد اعتبار حقوقی برای توقف مصوبه مجلس اعلام می‌کنیم. از جنابعالی تقاضا داریم قانون مصوب مجلس که به تأیید آن شورا رسیده را جهت ابلاغ به مجلس ارجاع فرمایند.

در پی انتقاداتی که رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی به تعطیلی دو هفته ای مجلس ابراز داشتند. رییس مجلس و نامزد احتمالی ریاست جمهوری به این انتقادات واکنش نشان داد. یک کانال تلگرامی درباره جزییات این خبر آورده است: واکنش قالیباف به انتقادات درباره تعطیلی بهارستان؛ مجلس هیچ وقت تعطیل نیست. رئیس مجلس شورای اسلامی: در هفته آینده بخاطر شرایط کرونا جلسه علنی که ۲ روز بود برگزار نخواهد شد و فعالیت ها در مجلس ادامه دارد. اگر شرایطی لازم باشد که صحن تشکیل جلسه دهد انجام خواهیم داد.

اعلام استقلال و عدم وابستگی به هیچ یک از گرایشات سیاسی کشور ار سوی برخی نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری که پیش از این سابقه اصولگرایی داشته اند،  موضوع گزارش روزنامه شرق بود. یک کانال تلگرامی در پستی به طور مختصر به این گزارش اشاره کرد و نوشت: انتخابات۱۴۰۰ و پدیده اصولگرایان مستقل محسن رضایی، عزت‌الله ضرغامی، سعید محمد، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و حسین دهقان چهره‌های اصولگرایی هستند که عزم ورود به کارزار ۱۴۰۰ را دارند و به احتمال زیاد در هیچ صورت هم کنار نمی‌کشند.

توییتر، مساله مشارکت و نقد رویکردهای صدا و سیما

امیرحسین ثابتی فعال سیاسی اصولگرا در توییتر نوشت: کاهش مشارکت در انتخابات به ضرر جبهه انقلاب است چون بسیاری از کسانی که حاضر به شرکت در انتخابات نیستند طبقات فرودستی هستند که به خاطر نارضایتی از وضع موجود در انتخابات شرکت نمیکنند نه به عنوان یک اقدام سیاسی علیه نظام. در حالیکه بدنه سیاسی اصلاحطلبان در انتخابات حاضر خواهد شد.

جواد کریمی قدوسی نماینده سابق مجلس در توییتر یادآور شد: قاطبه نمایندگان #مجلس شورای اسلامی با ۲۲۰ امضاء ذیل نامه‌ای به محضر آیت الله #رییسی در این نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی از ایشان برای نامزد شدن در #انتخابات۱۴۰۰ ریاست جمهوری دعوت به عمل آوردند.

آسید پویان حسین‌پور فعال توییتری منتسب به اصولگرایان در توییتر آورد: جریان انقلاب، در انتخابات۱۴۰۰، بیش از ادوار گذشته نیازمند عقلانیت انقلابی‌ست و نمی‌تواند براساس روش‌ها و رویکردهای سنتی و مفروضات ثابت و از پیش‌قطعی‌شده در انتخابات موفق شود ... طراحی سناریوها و ترکیب‌های مختلف برای نقش‌آفرینی انتخاباتی، مقدمه پیاده‌سازی این عقلانیت انقلابی‌ست!

محمد علی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرد: صدا وسیما بی طرفی را در انتخابات رعایت نمی کند. اصلا ستاد تبلیغاتی #ظریف شده است آن از سریال #گاندو و این مستند #پایان_بازی چه شانسی پیدا کرده آقای ظریف #صداوسیما این قدر علیه اش برنامه می سازد. به صورت طبیعی دارد کاندیدای اصلی #انتخابات_ریاست_جمهوری می شود.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha