۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱:۱۸
کد خبرنگار: 2448
کد خبر: 84304846
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وال استریت ژورنال: مذاکرات وین با پیشنهادات کاهش تحریم‌ها پیش می رود

تهران- ایرنا- روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که مذاکرات توافق هسته ای ایران با ارائه پیشنهادات ایالات متحده برای کاهش تحریم ها پیش می رود.

به گزارش ایرنا، به دنبال ادامه نشست های مذاکرات هسته ای در وین روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود نوشت: دولت بایدن نشان داده است که برای کاهش تحریم ها علیه ارکان مهم اقتصاد ایران از جمله نفت و دارایی برای کمک به کاهش اختلافات در مذاکرات هسته ای، آماده است.  

براساس این گزارش، مقامات ارشد کشورهای عضو برجام این هفته در شهر وین پنج روز گفت و گوها را به پایان رساندند و هیات ها قبل از شروع مذاکرات در هفته آینده به کشورهای خود بازگشتند.

مقامات درگیر در این مذاکرات می گویند که روند گفت و گوها از انجا که آمریکا در حال آماده کردن لیست تحریم هایی که قرار است کاهش یابند، رو به جلو حرکت می کند.

لارنس نورمن خبرنگار ویژه وال استریت ژورنال نیز در پیامی توییتری در مورد آخرین اخبار مذاکرات وین نوشت: فاصله تحریم ها کاهش می یابد اما همچنان احتیاط از طرفین زیاد است.

به نوشته لارنس، مذاکره کنندگان وین اواسط ماه مه (اردیبهشت) را نیمه مهلت معامله و شروع به تهیه پیش نویس متن می دانند.

اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با اشاره به پیشرفت مذاکرات گفت: "من معتقدم که موانع غیرقابل غلبه بر سر یک معامله وجود ندارد".

دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین بیان کردند: ما از گفت‌وگوهای سازنده‌ای که  صورت گرفته و از مشارکت مثبت تمام طرف‌ها استقبال می‌کنیم.

آنها با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات خاطر نشان کردند: تمام طرف‌ها را تشویق می‌کنیم تا از فرصت دیپلماتیک پیش‌رو استفاده کنند.

نمایندگان کشورهای عضو برجام طی دو هفته گذشته در چارچوب کمیسیون مشترک در وین گردهم آمده تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. دور پنجم از هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام، دیروز در گراندهتل وین برگزار شد و روسای هیات های مذاکره کننده به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند.

آن‌ها توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم ها و هسته ای) هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام  ایجاد شود.

براساس برنامه اعلام شده، هیات ها پس از مشورت در پایتخت های متبوع خود، هفته آینده ضمن از سر گیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت و گوهای فنی و کارشناسی را دنبال خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha