به گزارش ایرنا از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری، وبینار تخصصی «شهرهای یادگیرندهِ دانش، ظرفیت و رقابت» با هدف معرفی و توسعه شهرهای پیشرو در حوزه آموزشهای شهروندی و یادگیرنده با حضور جمعی از فعالان حوزه شهری در تهران برگزار شد.
در این نشست برخط «محمد حسین بوچانی» با اشاره به اهمیت یادگیری از کودکی تا میانسالی گفت: در تهران حدود پنج هزار مدرسه وجود دارد؛ اگر به طور مثال هر سال در هر مدرسه صد درخت کاشته شود عدد بسیار بزرگی به دست میآید و در مدارس کشورهای پیشرو در این حوزه دانشآموزان با کاشت و مشارکت در نگهداشت محیط زیست علاوه بر منافع جمعی به حس تعلق در حفظ این دستاوردها دست مییابند.
وی افزود: یکی از مهمترین چالشهای حوزه شهری در تهران موضوع پسماند است و بهترین نقطه شروع در این چالش آموزشهای شهروندی در مدارس و بالا بردن مشارکت کودکان در ساماندهی زباله از مبدا و همافزایی در مدارس راهحل برون رفت از این چالش است.
رئیس مرکز مطالعات و برنامهریزی شهری تهران گفت: مباحث ایمنی و مدیریت بحران مقولهای کاملا اجتماعی است که باید با محوریت خانواده آموزش داده شود؛ انسان باید یاد بگیرد و یاد دهد تا بتواند خود و همنوعشان را در بحرانها نجات دهد، این مقوله در تمام مدارس دنیا آموزش داده و بررسیها نشان داده است که تجربیات تعاملی مدارس و شهرداریها موفق بوده و در ایجاد فرهنگ و آموزشهای شهروندی نقش به سزایی دارد.
بوچانی با اشاره به نمونههای موفق این ارتباط موثر در کشورهای فنلاند، آمریکا، اتریش و هلند افزود: دانش شهری باید با تقویت رابطه مردم به شهر شکل بگیرد، مردم باید به شهر حس وابستگی و تعلق داشته باشند و اگر ظرفیتهای شهری دیده شود و مردم نسبت به آن آگاهی پیدا کنند و برای استفاده از آن در فرصتهایی که دارند برنامهریزی داشته باشند، موفق شدهایم که شهر و مردم را به هم ارتباط دهیم.
وی ادامه داد: شهر باید محلی امن و تفریحی برای شهروند باشد و فقط برای اسکان به آن نگاه نشود؛ برای رسیدن به این هدف باید سازوکارهای موفق در دنیا را به کار گرفت.
در ادامه این نشست «گشتاسب مظفری» معاون مدیریت اجتماعی و اقتصادی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران گفت: برای اینکه شهرهای بهتری داشته باشیم و نسلهای آینده بهتری تربیت کنیم باید به اصلیترین عنصر دیپلماسی بینالمللی در این حوزه که «یادگیری» است اهمیت ویژهای دهیم؛ آموزشها از خانواده آغاز و در جامعه نمود ظاهری پیدا میکند، ایجاد فضاهای یادگیرندگی یکی از راهکارهایی است که بخش دولتی و خصوصی باید در ایجاد آن کوشا باشد.
مظفری ادامه داد: آموزشهای شهروندی در مدارس کشورهای پیشرو به گونهای است که به هزینههای آموزشی به صورت سرمایهگذاری نگاه میشود و دستاوردهای خود را دارد، اقتصاد آموزشی مهمترین مقوله در به حرکت در آوردن چرخه آموزشهای شهروندی است و مردم باید یاد بگیرند که چگونه انسجام اجتماعی داشته باشند.
«امیر روشن» معاون ارتباطات و امور مشارکتهای کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اهداف یونسکو در ایجاد این طرح گفت: سرعت تغییرات در زندگی مردم با پیشرفتهای سریع تکنولوژی به قدری بالا رفته که باعث ایجاد نابرابری در دریافت خدمات رفاهی و شهری شده است؛ به طور مثال بیکاری، افسردگی و فقر به قدری زیاد شده که مردم مهارتهای مواجهه با آن را آموزش ندیدهاند.
وی ادامه داد: این چالشها بخشی قابل پیشبینی و بخشی غیرقابل پیشبینی است که البته آینده مردم را به خطر انداخته است؛ طیف گستردهای از یادگیریها مهارتهایی را در انسان می پروراند اما کافی نیست و باید مهارتها به صورت اصولی آموزش و ترویج داده شود.
روشن افزود: شهرها به عنوان سکونتگاههای انسانی پایدار به دنبال اقتصاد پویا و توسعه اجتماعی هستند اما باید فرهنگ یادگیری در شهر ایجاد شود چرا که تفکر یادگیری از خود یادگیری مهمتر است و آموزشهای یادگیرنده باید به صورت عادلانه در دسترس شهروندان باشد.
وی با معرفی شهرهای پیشرو درحوزه یادگیرندگی در ایران ادامه داد: شهر «بندرخمیر» با طرح آموزش حفاظت از محیط زیست از تالابها به قایقرانها فعالترین شهر در حوزه شهر خلاق و یادگیرنده یونسکو بوده و شهر «بهبهان» غیر فعالترین شهر در این حوزه معرفی شده است.
در ادمه «جواد محمودی» شهردار بندرخمیر گفت: بندرخمیر یک شهر ۲۰ هزار نفری کاملا اکولوژیست و تالابی و نماینده ایران در شهرهای یادگیرنده یونسکو است؛ برای رسیدن به این هدف تلاشهای زیادی در آموزش قایقرانان و حفاظت از محیط زیست تالابها شده است.
به گزارش ایرنا، وبینار تخصصی «شهرهای یادگیرندهِ دانش، ظرفیت و رقابت» با هدف معرفی و توسعه شهرهای پیشرو در حوزه آموزش های شهروندی و یادگیرنده با حضور محمد حسیـن بوچانی؛ رئیس مرکز مطـالعات و برنامه ریزی شهر تهران، امیر روشن بخش؛ معاون ارتباطات و امور مشارکتهای کمیسیون ملی یونسکو، گشتاسب مظفری؛ معاون امور اجتماعی و اقتصادی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران و جمعی از فعالان شهری در حوزه شهرهای یادگیرنده برگزار شد.
نظر شما