نبود مکان برای ایجاد روستا بازار در کرمانشاه از موانع زنجیره تولید است

کرمانشاه - ایرنا- مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه به شناسایی عوامل حمایتی و بازدارنده از زنجیره تولید در شبکه گسترده تعاونی‌های روستایی استان کرمانشاه پرداخت و نداشتن مکان مناسب در حوزه‌های پر تردد شهری برای ایجاد روستا بازار را یکی از موانع زنجیره تولید در این شبکه برشمرد.

«ایرج صفایی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در صورت پشتیبانی و همچنین واگذاری مکان توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه، شهرداری ها و سایر نهادها می‌توان با انجام این طرح ملی نسبت به حمایت از تولید، تنظیم بازار و حذف واسطه ها اقدام کرد.

وی از مشخص شدن موانع و عوامل حمایتی و پشتیبانی از زنجیره تولید در شبکه گسترده تعاونی‌های روستایی استان کرمانشاه خبر داد و گفت: این عوامل در چهار حوزه فعالیت تعاونی‌های روستایی استان مشخص شده است.

او چهار حوزه بازرگانی، خدمات فنی و مهندسی، نظام های بهره برداری و زنان روستایی را از مهمترین فعالیت‌های شبکه مذکور در حوزه زنجیره تولید تا مصرف اعلام کرد و گفت: در بخش بازرگانی که یکی از اصلی‌ترین حوزه های فعالیت تعاون روستایی است، ۲ برنامه ایجاد روستا بازار در شهرهای بالای ۱۰ هزار نفر و همچنین خرید و فروش محصولات کشاورزی به صورت تضمینی، توافقی و حمایتی در دست اجرا و اقدام است.

به گفته وی، این امر موجب حمایت از کشاورزان و دامداران به منظور افزایش تولید هدفمند و با کیفیت بالاتر می شود.

 صفایی یکی از موانع موجود در این مسیر را نبود نقدینگی برای شرکت‌ها و تشکل‌های تعاونی اعلام کرد و افزود: با توجه به تفاهم نامه منعقده با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به منظور پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، امید می‌رود این مانع به زودی برطرف شود.

حمایت از تولید با ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه به اهداف و برنامه های حوزه خدمات فنی و مهندسی در شبکه تعاونی های روستایی استان اشاره کرد و افزود: ایجاد کارخانه رب گوجه فرنگی، ایجاد بارنداز صادراتی محصولات کشاورزی و سردخانه در مناطق مرزی به منظور استانداردسازی و تسهیل روند صادرات به کشور عراق با توجه به پتانسیل استان کرمانشاه و هم مرز بودن با کشور عراق از اهداف این سازمان است.

او افزود: تهیه و توزیع نهاده های دامی و کشاورزی، ایجاد واحدهای سورت و  بسته بندی حبوبات، همچنین تکمیل واحد پرورش ماهیان سردابی کنگاور از دیگر اهداف و برنامه‌های این سازمان در سال جاری است.

این مسوول اضافه کرد، یکی از موانع موجود در این حوزه  نداشتن مکان، زمین مناسب و همچنین کمبود نقدینگی است.

صفایی در خصوص اقدامات و برنامه‌های حوزه نظام های بهره برداری به طرح ایجاد گلخانه صنعتی هیدروپونیک و همچنین تکمیل  زنجیره انتقال آب در ناحیه شبکه گاوشان توسط تعاونی‌های تولید روستایی اشاره کرد و آن را از مهم ترین برنامه‌های این سازمان در حوزه نظام های بهره برداری عنوان کرد و خواستار کمک و مساعدت سازمان صمت در این خصوص شد.

فعالیت 12 شرکت تعاونی زنان روستایی

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه در خصوص بخش زنان روستایی، گفت: ۱۲ شرکت تعاونی زنان روستایی در سطح استان فعال است که با کمک عوامل حمایتی و پشتیبانی‌های مطلوب می‌توانند نقش مهمی در امر زنجیره تولید و صنایع دستی، گردشگری و توسعه ایفا کنند.

صفایی ایجاد زیرساخت‌های مطلوب برای رشد تولیدات و ترغیب ورود بیشتر زنان به جامعه روستایی برای مشارکت در تولید را از اهداف این شرکت‌ها اعلام کرد و گفت: اعطای تسهیلات ارزان قیمت و کمک بانک ها در پذیرش اسناد وثایق روستایی برای استفاده از تسهیلات بانکی مورد نیاز از جمله عوامل پشتیبانی در این حوزه است.

به گفته وی، نتیجه این اقدام، رونق مشاغل روستایی و ایجاد اشتغال برای زنان روستایی و صنایع روستایی کوچک خواهد شد.

صدور مجوز توسط محیط زیست برای احداث کارخانه رب گوجه فرنگی، رفع موانع قضایی در املاک دارای معارض و همچنین مساعدت امور اراضی برای تغییر کاربری‌ها، تسهیل در روند اعطای تسهیلات بانکی و جایگزین کردن سفته به جای وثایق، واگذاری زمین توسط سازمان همیاری شهرداری ها در منطقه ویژه قصرشیرین و صدور مجوزهای گمرکی به منظور صادرات محصولات کشاورزی توسط شبکه تعاونی‌های روستایی از مهمترین عوامل پشتیبانی از زنجیره تولید بنابرگفته این مسوول است.

بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha